Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Welke keus is de beste voor mij?

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 09 mei 2012 07:24

Na een aantal weken wedstrijden op m'n club rijden wil ik graag jullie mening eens weten. Het gaat hierbij om het volgende. Op de club kun je wedstrijden rijden in de A en de B poule. Nu is mijn drive achter het meedoen in deze wedstrijden , dat ik zo veel mogelijk snelheid wil opdoen om zo goed mogelijk te kunnen presteren in de tijdritten. Mijn sportgeschiedenis bestaat hoofdzakelijk uit duursporten zoals hardlopen, skeeleren en hardlopen, maar de afgelopen 3 jaar ben ik naar het rijden van wedstrijden overgestapt.

Nu reed ik de afgelopen 2 seizoenen mee in de B poule, en kon daar aardig meekomen. Dit jaar heb ik een week of 6 meegereden met de A poule, en moest daar echt behoorlijk aan de bak, maar meestal na zo'n 6-8 rondjes is bij mij de koek op wat betreft meerijden bij de snelle jongens. Dan wordt er een aantal maal achter elkaar stevig gedemarreerd en rijdt ik echt met maximale hartslag en zie ze kalm aan wegrijden bij me. Komen ze me later weer voorbij rijden dan probeer ik wel weer aan te pikken en dat gaat redelijk. Komt er dan weer een demarrage dan ben ik gezien en lopen de benen meteen helemaal vol.

Is dit rijden onder maximale inspanning bevorderlijk voor het tijdrittempo, of kan ik beter terug keren naar de B poule die een iets gematigder tempo aanhouden ( ca. 1,5-2 km p/u langzamer).
Hoe sterk is de eenzame fietser...

borrelli
Forum-lid

borrelli 09 mei 2012 09:06

Als je na die 6 weken nog steeds het gevoel hebt dat je niet de volle training mee kunt, is het misschien een te hoge inspanning/hartslag. Je zit dan langdurig boven jouw lactaatgrens en je benen verzuren. Heb je al eens gesproken met mensen uit die A poule? Wat doen zij aan training? Hoeveel km's maken ze? Hoeveel langer zijn ze al bezig?

Een aantal keer per week submaximaal trainen is uiteindelijk beter voor de wedstrijdprestaties. Je zou wel kunnen proberen indien mogelijk om af en toe een training mee te pikken in die A poule en probeer wat interval /demarrages erin te doen om je tempo omhoog te krijgen.

Zomaar wat ideetjes. Je zou ook eens kunnen denken aan een inspanningstest en sportadvies.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 09 mei 2012 10:00

Met enige regelmaat spreek ik de Apoule renners wel m.b.t. hun training. Ook doe ik zelf mee aan een de trainingen op de zaterdagen. Nu zal m'n leeftijd ook wel in mijn nadeel meespelen. Deze zomer wordt ik 50 en de meeste van de renners in de A poule zijn tussen de 20 en 35. Nogal een verschil, zeker m.b.t het herstelvermogen. Na een wedstrijd heb ik de volgende dag echt wel een stel zware benen. Dat zal waarschijnlijk ook te maken hebben met te lang op een te hoog vermogen fietsen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 09 mei 2012 10:24

Waarschijnlijk is er dus niet veel aan de hand. Leeftijd maakt niet altijd een verschil maar het verschil in piekvermogen tussen iemand van 25 en 50 is er toch wel degelijk. Je hoeft je er niet voor te schamen dat je eraf gaat. Eigenlijk moet je gewoon doen waar je op die dag zin in hebt. Als je in de B-poule rijdt kan je waarschijnlijk zelf de een keer een demarrage plaatsen en wegrijden en dan denk ik dat je daar net zo'n hoge hartslag en intensiteit kan halen als in de A-poule. Ik denk dat je er mee plezier aan beleeft om daar vooraan mee te doen dan om in de A-poule achteraan te moeten harken. Als je dan toch een keer zin hebt om volledig kapot te gaan start je gewoon een keer in de A. Een dag je benen voelen is trouwens ook niets mis mee, als je ze daarna maar voldoende rust geeft.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie