Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Handgespaakt vs Fulcrum Racing 5

bjaslagter
Forum-lid

Gebruikersavatar bjaslagter 05 mei 2012 14:34

Beste allemaal,

Ben, zoals het altijd gaat als ik op zoek ben naar iets nieuws, al dagen langen alle krochten van het internet af aan het zoeken naar een set nieuwe wielen. Toepassing wordt training en criteriums / andere kleine wedstrijdjes in de Sportklasse, ruiken aan wedstrijden dus. Omdat ik aan het einde van het jaar een nieuwe fiets wil kopen wil ik er niet teveel geld aan uitgeven, budget 150 - 200 euro. Ik heb vrij veel kracht en ben redelijk fors: 1,96 met 92 kilo. Dat wordt dus lachen in krappe bochten en wringende pelotons met m'n lompe lijf op mijn dranghek van een fiets... :) Overigens heb ik wel echt een setje nodig: de achternaaf van mijn huidige set is heel erg af: een flink aantal milimeters speling.

Inmiddels heb ik Zoran gemaild en hebben we in overleg een setje bepaald: Mach1 Roadrunner velgen met 105 naven, 32 gaats. Als alternatief ben ik erg gecharmeerd van de Fulcrum Racing 5, is bovendien (iets) goedkoper te vinden. Tientjeswerk, maar toch. Over het algemeen is men redelijk positief over de Fulcrums, een van de beste fabriekswielen in deze prijsklasse volgens mij (redelijk stijf, normaal gewicht, prima lagers). De vergelijking met het handgespaakte wiel van Zoran (waar ik erg veel vertrouwen in heb, volgens mij een erg kundige man en ik bezit reeds een wiel van hem) kan ik echter niet goed maken.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Ik wil heel, heel, heel graag de knoop doorhakken zodat ik niet meer maniakaal het internet hoef af te zoeken. Help! ;-)

Alvast bedankt,

Berend.

bjaslagter
Forum-lid

Gebruikersavatar bjaslagter 06 mei 2012 13:03

Niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Ben benieuwd!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 06 mei 2012 13:16

Alleen dat ik over de wielen van Zoran meer dan tevreden ben... (bijkomend voordeel: veel makkelijker te fixen bij een spaakbreuk)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 06 mei 2012 13:38

Lijken me evenwaardig...Maar kijk nog even naar het gewicht. Ik vind lichtere wielen wel iets fijner optrekken.
Voor de rest: rammen met die handel want veel maakt het niet uit, er moet vooral getraind worden!
Gisteren gaan fietsen met 3 anderen. In totaal 100km met 2 uur regen, en ik werd even op mijn plaats gezet. Bergop er losjes afgereden door een 40-jarige met Shimano sora tripel en RS10 wielen. Ik met Hyperons en de tong op het voorwiel.

edit: die bergaf was natuurlijk bergop. Maar met Hyperons in de regen bergaf ging anders ook niet best!
Laatst gewijzigd door de zwarten op 06 mei 2012 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 06 mei 2012 17:32

de zwarten schreef:Lijken me evenwaardig...Maar kijk nog even naar het gewicht. Ik vind lichtere wielen wel iets fijner optrekken.
Voor de rest: rammen met die handel want veel maakt het niet uit, er moet vooral getraind worden!
Gisteren gaan fietsen met 3 anderen. In totaal 100km met 2 uur regen, en ik werd even op mijn plaats gezet. Bergaf er losjes afgereden door een 40-jarige met Shimano sora tripel en RS10 wielen. Ik met Hyperons en de tong op het voorwiel.
Gaaf hé...en wij maar zeiken over duur speelgoed...laatst ook mannetje jaartje of 60 alle respect uiteraard bagagedrager,geiten wollen sokken sportschoenen toeclips maar gaan als de brandweer...geweldig vindt ik dat.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

camu
Forum-lid

camu 08 mei 2012 22:58

Als ik jou was zou ik voor de handgespaakte set van Zoran gaan. Kans dat je een keer een spaak breekt is best aanwezig in criteriums (lang niet altijd door je eigen schuld), en dan heb je aan de Racing 5's een stuk meer werk om ze weer goed, duuirzaam, recht te krijgen.

Heb overigens prima ervaringen met 2 versies van de Racing 5 (vorige en huidige), maar heb wel een keer de lagers in het achterwiel (naaf, niet body) moeten vervangen i.v.m. slijtage.

Rey953
Forum-lid

Rey953 09 mei 2012 21:18

Handgespaakte wielen vind ik voor zwaardere renner (boven de 90 kilo) echt een pre. Ik ken te veel zware mensen die vaak spaakbreuk hebben gehad met goedkopere fabriekssets. Een optie is een handgebouwd setje, maar dan tweedehands. Hier is op MP vrij veel aanbod van te vinden. Voor het zelfde geld heb je dan een mooi setje met Ultegra of DA naven en betere/lichtere velgen

krokie
Forum-lid

krokie 09 mei 2012 23:35

Ben zelf wat zwaarder. Heb nu racing 5 en in mijn vorige fiets cxp33 met da naven. Met beide wielen geen problemen gehad. Ik vond de mavic wielen niet spectaculair rijden. De F5 sturen goed in afdalingen op hoge snelheid veel vertrouwen (ligt natuurlijk ook aan frame, maar wielen doen er zeker geen afbreuk aan), moet er wel bij zeggen dat je de remblokken best makkelijk tegen de velgen rijdt, zeker als je ze niet al te los afstelt.
Overigens denk ik dat de f5 goedkoper is ( 159 euro zie ik wel eens) en dat je wellicht kunt upgraden naar de 3 als je het met handgespaakt vergelijkt
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 09 mei 2012 23:50

krokie schreef:Overigens denk ik dat de f5 goedkoper is ( 159 euro zie ik wel eens) en dat je wellicht kunt upgraden naar de 3 als je het met handgespaakt vergelijkt
mach1 met 105 naven kost je 189 euro, de Fulcrum 3 doen gemiddeld toch 320-350 euro.. dus wel iets groter verschil tov de handgespaakte van bikexperto
Afbeelding

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 10 mei 2012 08:29

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je vergelijkt.
Er is op zich helemaal niets mis met mach1+105, zeker niet indien goed gebouwd. Maar Fulcrum 3 zijn net ietsje lichter (waarschijnlijk een 300-tal gram) en de naven zijn net ietsje beter (maar 105 naven zijn gewoon heel goed).
Hoeveel dat 'ietsje' voor jou betekent, is de enige relevante vraag.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

bjaslagter
Forum-lid

Gebruikersavatar bjaslagter 11 mei 2012 11:08

Allemaal erg bedankt voor de reacties. Ik heb na erg veel onderzoek toch een erg goedkoop setje gekocht, de Fulcrum Racing 7 (129 euro mij Mantel). Ik kon geen keihard verschil vinden tussen de Racing 5 en Racing 7, op aerospaken en gewicht na. Dat telt voor mij op dit moment niet bijzonder, ik had het idee dat de stijfheid niet veel verschilde (kon daar althans niets over vinden). Gisteren gemonteerd, het ziet er in ieder geval al erg goed uit en zal er dit weekend mijn eerste trainingskilometers op maken. Gedachte was om zo wat meer euro's in de portemonnee te houden voor de aanschaf van een écht goede set bij de aankoop van mijn nieuwe fiets.

Wat me gelijk opviel is dat het freewheel eigenlijk helemaal geen lawaai maakt, terwijl ik daar overal erg veel berichten over lees en de wielset van mijn vriending (ook Racing 7) dat ook doet (quote: "a nest of pissed-off rattlesnakes). Zou dat een afstelling van de lagers kunnen zijn (bijvoorbeeld te strak vanuit de fabriek), of is dit een verbeterde 2012 versie?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 11 mei 2012 11:13

Dat freewheel lawaai, dat komt. In den beginne is de olie in de body nog wat dik. Na een tijdje wordt de boel droger en begint de ratelslang.
De lagerafstelling staat daar los van, en bij mijn weten heeft de fulcrum 7 industrielagers, die zijn niet stelbaar en die hoeven dus geen afstelling.
Afbeelding©®

Plaats reactie