Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

eerste derailleur sprong niet goed te krijgen

abdousjaparov
Forum-lid

abdousjaparov 26 apr 2012 23:23

beste leden,

ik rijd met een 12 achteraan als grootste versnelling (12-25),
als ik hem perfect afstel met de kabelspanning dat de ketting perfect valt en omhoog gaat doet die het overal perfect,
behalve van 12 naar 13 doet hij niet.
doe ik wat meer spanning zodat hij wel op de 13 springt, valt hij niet goed meer.

cassette al gecontroleerd en aan den tanden is niets te zien.
ookal ander wiel geprobeerd en is bijna altijd zelfde probleem, eerste sprong is altijd een probleem.

weet geen raad meer wat ik nog kan proberen

jsparie
Forum-lid

jsparie 26 apr 2012 23:45

Heb ik ook gehad. Oplossing zat hem in de hoek waaronder de kabel in de derailleur geklemd zat. Kijk even of de kabel wel precies op zijn plaats zit. En anders een paar keer los halen en iets meer naar links of rechts trekken als je de bout vast draait. Zoek desnoods voor de zekerheid via internet de gebruiksaanwijzing van jouw derailleur er even bij om te controleren of je de kabel wel precies goed vast maakt. Meestal zit er een soort haakje dat er voor moet zorgen dat de kabel de juiste hoek maakt. Zit die iets verkeerd dan krijg je dit probleem.

Bij mij zat hem hier de oplossing in ieder geval.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 26 apr 2012 23:54

Rijdt je met Shimano? Afstelregels zijn als volgt (kun je ook vinden bij de techdocs van Shimano...even googlen)
Als eerste stel je je hoge bereik af door je kabel los te maken en dan met het bovenste stelschroefje je derailleurwiletje af te stellen op de buitenzijde van je cassette (dus niet precies onder je kleinste tandwiel, maar ietsje verder naar buiten)
Dan monteer je de kabel en die zet je een klein beetje op spanning.
Dan schakel je op naar je grootste blad achter en met de onderste stelschroef stel je je derailleur wieltje precies onder je grootste tandwiel.
Als laatste schakel je terug naar je 2e blad (13) en probeer je op te schakelen naar je 3e bald (14). Als dit niet gaat (met één klik) moet je dit afstellen met de kabelspanningsteller (die stelmoer waar je versnellingskabel agesloten is op je derailleur).
Hierna even alle stapjes controleren en evt iets verder tunen door je kabelspanning aan te passen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

gamiel
Forum-lid

gamiel 27 apr 2012 00:59

jsparie schreef: Meestal zit er een soort haakje dat er voor moet zorgen dat de kabel de juiste hoek maakt. Zit die iets verkeerd dan krijg je dit probleem.
Als dat haakje 180 graden verkeerd zit (naar de afgeknipte kant wijst als het ware) dan schakelt het niet lekker naar 12. De derailleur kan niet ver genoeg terug voor de 12, werd bij mij tegengehouden door dat haakje en de ketting viel dus niet lekker op de 12.

Het haakje moet dus "aan de lange kant" van de kabel zitten.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

giantpeloton
Forum-lid

giantpeloton 27 apr 2012 07:52

Je moet inderdaad controleren hoe de kabel onder de haak is geklemd. Als de haak is gedraaid dat loopt hij vast tegen de derailleur. Ik zag op een gegeven moment drukpunten op de body van de derailleur en was al met de dremel begonnen voordat ik in de handleiding zag dat ik alles eigenlijk een 1/4 slag moest draaien.
Zo leer je altijd wat.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 apr 2012 08:13

Het kan ook zijn dat het pat niet recht is (alhoewel de bovenstaande oplossingen me waarschijnlijker lijken).

Plaats reactie