nieuwe aluminium racefiets
Gegroet,
Ik rij nu enkele jaren met m'n Trek 1.9 (Ultegra 2009) rond. De wielen en het zadel heb ik ondertussen vervangen door een Fulcrum 5-wielset en een Selle Italia zadel (hoe harder hoe beter).
Ik rij er graag mee, maar wil hem vervangen door een nieuw model. Ik wil hem vervangen voor wat nieuwere technologie (nieuwe ultegra of 105).
Ik ben dus op zoek naar een zo goed mogelijke aluminium voor een budget van 1500 - 1700 euro ongeveer (mag ook minder, maar minimum full 105 afgesteld).
Er zijn enkele modellen die ik overweeg:
1 Specialized Allez met Ultegra of 105
2 Canyon Ultimate AL 9.0
3 Specialized Secteur (vrees dat die wat zwaarder is dan m'n Trek en dus minder goed bergop bolt, is ook van een minder aluminium dan de Allez)
4 gewoon m'n Trek houden en wat nieuwe onderdelen (nieuwe groep monteren,...)
Ik vind de geometrie van mijn Trek wel super. Lekker om mee te klimmen, rijd goed over kasseien, comfortabele geometrie in langere ritten,...
Maar ik hou wel van het Allez uitzicht. Die heeft mijn voorkeur, maar hoe zit het met de race geometrie ervan tov de Trek?
Wat zijn jullie bevindingen met die fietsen?
Groet
chiel
Ik rij nu enkele jaren met m'n Trek 1.9 (Ultegra 2009) rond. De wielen en het zadel heb ik ondertussen vervangen door een Fulcrum 5-wielset en een Selle Italia zadel (hoe harder hoe beter).
Ik rij er graag mee, maar wil hem vervangen door een nieuw model. Ik wil hem vervangen voor wat nieuwere technologie (nieuwe ultegra of 105).
Ik ben dus op zoek naar een zo goed mogelijke aluminium voor een budget van 1500 - 1700 euro ongeveer (mag ook minder, maar minimum full 105 afgesteld).
Er zijn enkele modellen die ik overweeg:
1 Specialized Allez met Ultegra of 105
2 Canyon Ultimate AL 9.0
3 Specialized Secteur (vrees dat die wat zwaarder is dan m'n Trek en dus minder goed bergop bolt, is ook van een minder aluminium dan de Allez)
4 gewoon m'n Trek houden en wat nieuwe onderdelen (nieuwe groep monteren,...)
Ik vind de geometrie van mijn Trek wel super. Lekker om mee te klimmen, rijd goed over kasseien, comfortabele geometrie in langere ritten,...
Maar ik hou wel van het Allez uitzicht. Die heeft mijn voorkeur, maar hoe zit het met de race geometrie ervan tov de Trek?
Wat zijn jullie bevindingen met die fietsen?
Groet
chiel
Voorheen had ik een Specialized Secteur (105) en momenteel een Specialized Allez (105).
De Secteur heeft een fijnere zit maar de Allez bevalt mij stukken beter!
De Allez is veel stijver en stuurt ook veel beter dan een Secteur. Verder heeft de Allez ook een comfortabele geometrie en ziet hij er prachtig uit.
De Allez is gewoon een veel snellere fiets. Als je verder geen rugklachten hebt zou ik daarom absoluut voor een Allez gaan. Een superfiets!
De Secteur heeft een fijnere zit maar de Allez bevalt mij stukken beter!
De Allez is veel stijver en stuurt ook veel beter dan een Secteur. Verder heeft de Allez ook een comfortabele geometrie en ziet hij er prachtig uit.
De Allez is gewoon een veel snellere fiets. Als je verder geen rugklachten hebt zou ik daarom absoluut voor een Allez gaan. Een superfiets!
Ik ben wel tevreden van de geometrie, maar niet zozeer van de Bontrager onderdelen die Trek er op monteert.
Er zit ook veel wit op en dat vraagt veel kuiswerk, want je wil toch met een propere fiets rondrijden
Trek 3.5 wil ik ook niet, want die is van carbon en sta toch nog wat weigerachtig tegenover carbon. Ik heb niet het budget om bij een val een nieuw kader te kopen. Hoewel ik nog nooit echt gevallen ben, denk ik toch veiliger af te zijn met een alu fiets.
Ivm de rugklachten: Ik voel het enkel in m'n rug vanaf een 70km, maar dat zal wel normaal zijn
Ik hou wel van lange tochten en bouw elk jaar op naar de grote toertochten (100-150-200km).
Maar wou inderdaad eens weten of de Allez ook een comfortabele zit heeft en stijver zou zijn dan de Trek?
Ik hou niet van een al te zware racezit, dus mocht dat bij de Allez wel zo zijn, hoop ik met een of meerder spacers de zit wat comfortabeler te kunnen maken.
Of ben ik nu aan het vloeken
groeten en alvast bedankt,
chiel
Er zit ook veel wit op en dat vraagt veel kuiswerk, want je wil toch met een propere fiets rondrijden

Trek 3.5 wil ik ook niet, want die is van carbon en sta toch nog wat weigerachtig tegenover carbon. Ik heb niet het budget om bij een val een nieuw kader te kopen. Hoewel ik nog nooit echt gevallen ben, denk ik toch veiliger af te zijn met een alu fiets.
Ivm de rugklachten: Ik voel het enkel in m'n rug vanaf een 70km, maar dat zal wel normaal zijn

Maar wou inderdaad eens weten of de Allez ook een comfortabele zit heeft en stijver zou zijn dan de Trek?
Ik hou niet van een al te zware racezit, dus mocht dat bij de Allez wel zo zijn, hoop ik met een of meerder spacers de zit wat comfortabeler te kunnen maken.

chiel
@Rokkiedc je Bontrager wielset heb je al vervangen. Nu een kwestie van de groep vervangen. Als je tevreden bent over je zit, waarom zou je dan een compleet nieuwe fiets gaan aanschaffen. Met jou budget kun je namelijk je alu frame mooi opwaarderen met een nieuwe groep.
Ik vind witte fietsen persoonlijk ontzettend mooi, enige nadeel is inderdaad het schoonmaak werk.
Ik vind witte fietsen persoonlijk ontzettend mooi, enige nadeel is inderdaad het schoonmaak werk.
Giant TCR Advanced SL2 ISP Rabobank
Giant XTC
Giant XTC

Giant Defy 0
Hoef je in ieder geval minder vaak schoon te maken.

Daarnaast al grotendeels ultegra uitgevoerd en met jou budget ook wel volledig ultegra up te graden.
Freude am Fahren
Giant TCR 1 '11
Giant TCR 1 '11
Ik zou als ik jou was vooral goed naar de geometrie kijken van je lijstje kandidaten. Vergeet ook de Cannondale CAAD 10 niet op je shortlist.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Het antwoord staat al in je bericht: je vindt het frame heerlijk maar wil graag nieuwere onderdelen...go for it! Zo te zien heb je al redelijk wat geinvesteerd in je fiets en dat was voorals nog afdoende. Als dit het frame is dat bij je past zou ik daar niets aan veranderen.
Oeps sorry, had over de titel heen gelezenrokkiedc schreef:Ik ben wel tevreden van de geometrie, maar niet zozeer van de Bontrager onderdelen die Trek er op monteert.
Ivm de rugklachten: Ik voel het enkel in m'n rug vanaf een 70km, maar dat zal wel normaal zijnIk hou wel van lange tochten en bouw elk jaar op naar de grote toertochten (100-150-200km).
chiel