Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoge spierspanning benen

elwoot
Forum-lid

elwoot 26 mar 2012 12:55

Sinds een tijdje heb ik last van een hoge spierspanning in mijn benen (kuiten en bovenbenen). Ik kan hierdoor vooral 's avonds niet goed slapen omdat ik mijn benen voel 'trekken'. Ze ontspannen niet goed genoeg. Erg vervelend zoals jullie kunnen begrijpen, omdat rust erg belangrijk is.

Even wat info:

Ik fiets nu zo'n 3 jaar. Ik wissel het spinnen en wielrennen met elkaar af, waardoor ik effectief zo'n 3x in de week op de fiets zit. De spinninglessen zijn 45 min per keer, en de trainingsritjes op de racefiets zo'n 60km.

Heeft er iemand goede tips voor het ontspannen van de benen? De zogenaamde hot-cold massage onder de douche (warm en koud water afwisselend over de spieren sproeien) werkt vaak wel enigszins, maar is van korte duur. Daarnaast wil ik niet van spierontspanners (zoals aspirine o.i.d.) afhankelijk zijn, dus ik zoek wat andere methodes. Tips zijn zeer welkom!

Lady Aspin
Forum-lid

Lady Aspin 26 mar 2012 13:02

Wat doe je aan warming-up en cooling-down?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mar 2012 13:06

Neem eens een weekje rust, dus helemaal niet sporten. Daarna het gewoon weer rustig opbouwen in 2 weken met rustige trainingen. Het influenza virus was dit jaar heel erg laat en heerst nu nog steeds. Het kan best zijn dat je een virusje te pakken hebt, als je je lichaam even rust geeft kan het herstellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

elwoot
Forum-lid

elwoot 26 mar 2012 14:22

@Lady Aspin: Warming-up is vaak gewoon rustig een paar minuten 'infietsen' en wat betreft de cooling-down is het 'uitfietsen' en rek- en strekoefeningen doen. Alvorens de spinning doe ik ook elke keer zo'n 45 minuten krachttraining (geen benen).

@amclassic-fan: Bedankt voor de tip. Ik voel me verder wel erg fit, op de gespannen benen na. Ik eet ook erg gezond en daarnaast beweeg ik voldoende. Maar misschien is het inderdaad slim om gewoon even de rust te pakken (hoewel ik van het helemaal niet sporten vaak ook onrustig kan worden).

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 26 mar 2012 15:02

Heb je wat veranderd in je rek oefeningen? Verkeerd rekken kan meer schade opleveren dan goed doen. Of iets er wat anders veranderd? Als je voorheen geen last had zou ik op zoek gaan naar iets wat veranderd is.

Lady Aspin
Forum-lid

Lady Aspin 26 mar 2012 21:43

Ik zou eens overleggen met een (sport)arts.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 27 mar 2012 00:50

Heel eigenaardig maar ik ben er juist door te gaan fietsen vanaf geraakt..misschien heeft ook het aanbrengen van een ontspannende zalf (fastumgel) wel zijn invloed erop gehad.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 27 mar 2012 01:08

elwoot schreef:Daarnaast wil ik niet van spierontspanners (zoals aspirine o.i.d.)
Aspirine is geen spierverslapper hoor ;)

Rustig stretchen lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing trouwens (en een juiste arbeid-rustverhouding natuurlijk)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

elwoot
Forum-lid

elwoot 28 mar 2012 10:51

Bedankt voor de tips allemaal. Ik ga kijken of het helpt. Daarnaast zal ik de benen ook eens goed laten masseren. Moet wel goed komen!
@ajhoff: er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in mijn rek-oefeningen, dus daar kan het niet aan liggen
@scepticus: je hebt helemaal gelijk, maar de werking van aspirine zorgt vaak wel (indirect) voor de verslapping/ontspanning van de spieren. Vandaar dat ik die terminologie gebruikte.

Beonerider
Forum-lid

Gebruikersavatar Beonerider 30 mar 2012 10:19

Heb zelf ook weleens last van maar dat komt omdat ik dan één week veel getraind heb.
Maar ik ga wekelijks naar de masseur en doe na iedere trainning en wedstrijd rek oefeningen.
En moet zeggen dat het heel goed helpt
Pijn leiden is tijdelijk. Maar de overwinning is voor altijd

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 30 mar 2012 10:40

Heb hier in het verleden ook veel last van gehad. Bleek dat ik te weinig dronk, afvoeren van afvalstoffen wordt hierdoor blijkbaar bevordert en heb me nu aangeleerd na ieder ritje ongeveer 10 minuten rustig uit te rijden met veel omwentelingen zonder veel 'kracht'. Magnesium tekort kan ook wel eens spierkramp veroorzaken. Succes verder.

Plaats reactie