Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vastzetten carbon zadelpen

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 04 mar 2012 21:23

Mijn huidige zadelpen zakt een beetje weg.

De maat is overigens goed , maar het is carbon dus kan het niet snoeihard vastdraaien.
Heb er nu 7Nm opstaan maar dit lijkt me al veel (?). Zou liever max 6Nm draaien en een andere oplossing zoeken.
--> Ik heb al gehoord van een soort hulst? Hoe heet dit in de fietstermen en kunt je dat overal krijgen?
--> Of zou een zadelklem die op 2 punten klemt, helpen?

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 04 mar 2012 21:25

Gebruik je carbon montage pasta?
FacebookS3RSSite

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 04 mar 2012 21:54

Ja de fietsenmaker deed er een witte pasta op. Weet niet of dit specifiek voor carbon is, maar mag veronderstellen van wel.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 05 mar 2012 01:02

Witte pasta klinkt meer als een anti-seize.

Ik zou daar eerst zekerheid over krijgen voor je begint met een shim of andere klemmen.
Ergens in de buurt van de 4-6NM zou voldoende moeten zijn.

Is overigens sowieso niet overdreven om een tube (tje) carbon pasta in je gereedschapskoffertje te hebben.
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 mar 2012 02:20

De opening van de zadelpenklem moet 180 graden tegenover die in het frame staan.

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 05 mar 2012 06:43

Maakt die pasta zoveel verschil?
Volgens de fietsenmaker (eentje van de oude stempel), diende dit enkel om ervoor te vermijden dat de pen na verloop van tijd vast komt de zitten.
Er zit ook ietsje speling op de buis als je hem niet vastmaakt, dus het past niet 100%... (wel beide 31.6)

De opmerking van 180 graden snap ik niet zo goed. Dat wilt dan zeggen dat je de opening van de klem aan precies de andere kan van de buis wilt hebben? Het is trouwens zo'n speciale carbonklem, die schuin afklemt; in hoek van 45graden (ipv loodrecht) ten opzichte van de buis.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 mar 2012 07:34

Wit klinkt als Shimano en dat is bij mijn weten niet geschikt voor carbon.

japie916
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 feb 2012 12:54

japie916 05 mar 2012 08:10

Ik zet mijn zadelpen (en die van klanten) vast met 10nm en een berg carbonpasta van Tacx (de gele want die heeft een grovere korrel dan de rode)

Meeste fietsfabrikanten hanteren een aanhaalmoment van 10-15 nm. Ik heb nog nooit een bout gebroken of een pen gekraakt met die 10 nm.

Als je dat allemaal teveel vindt, Rose heeft een zadelpenklem die het frame klemt zoals elke zadelpenklem maar ook om de zadelpen zelf klemt..

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 05 mar 2012 08:53

Tom Jacobs schreef:Maakt die pasta zoveel verschil?
Volgens de fietsenmaker (eentje van de oude stempel), diende dit enkel om ervoor te vermijden dat de pen na verloop van tijd vast komt de zitten.
Er zit ook ietsje speling op de buis als je hem niet vastmaakt, dus het past niet 100%... (wel beide 31.6)
Die pasta zorgt voor een kleef werking tussen pen en frame, en voorkomt inderdaad ook hert z.g. vastbakken.
Het kan sowieso geen kwaad om eens per jaar je pen er even uit te halen en opnieuw met pasta in te smeren om dit te voorkomen.
Het aanhaal moment dat Danny1407 noemt moet genoeg zijn, meer dan 7 Nm is vragen om problemen.

P.S.: zorg dat je schroef met een drupje olie is ingesmeerd, dat maakt het afstellen nauwkeuriger.

http://www.tacx.com/nl/producten/fietsg ... /index.dot" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 05 mar 2012 09:09

Bedankt, hier heb'k wat aan!

De grove korrel zorgt er dus voor de de ruimte tussen pen en en frame dus verder verkleint wordt als ik het goed begrijp?
Heb nu 7 Nm en ik vind dat het de boel al aardig toepitst. Nog meer Nm lijkt me inderdaad om problemen vragen.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 05 mar 2012 09:14

loos schreef:P.S.: zorg dat je schroef met een drupje olie is ingesmeerd, dat maakt het afstellen nauwkeuriger.
Dat heeft wel een relatie met het aanhaalmoment. Is de opgave van de fabrikant voor een gesmeerd systeem of niet...? Kan best veel uitmaken.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 mar 2012 10:06

Tom Jacobs schreef:Maakt die pasta zoveel verschil?
Volgens de fietsenmaker (eentje van de oude stempel), diende dit enkel om ervoor te vermijden dat de pen na verloop van tijd vast komt de zitten.
Er zit ook ietsje speling op de buis als je hem niet vastmaakt, dus het past niet 100%... (wel beide 31.6)
Dan is het eens tijd dat je fietsenmaker wakker wordt. Tacx montage pasta voor carbon onderdelen verlaagt 't benodigde aandraaimoment met ongeveer 30%, dat dus nogal de moeite. Meet de zadelpen eens goed na met een schuifmaat. Bij onstond er pas een scheurtje in een frame, omdat de zadelpen onder maats was. Een dure carbon zadelpen die niet goed rond was en op 't dunste punt een diameter van 31.1 mm heeft en dat kon 't frame niet hebben.
japie916 schreef:Ik zet mijn zadelpen (en die van klanten) vast met 10nm en een berg carbonpasta van Tacx (de gele want die heeft een grovere korrel dan de rode)

Meeste fietsfabrikanten hanteren een aanhaalmoment van 10-15 nm. Ik heb nog nooit een bout gebroken of een pen gekraakt met die 10 nm.

Als je dat allemaal teveel vindt, Rose heeft een zadelpenklem die het frame klemt zoals elke zadelpenklem maar ook om de zadelpen zelf klemt..
Lekker advies ben jij aan 't geven... Waarom denk je dat fabrikanten bijna altijd een maximum van rond de 5 Nm adviseren? Dat behoort gewoon genoeg te zijn en als 't niet genoeg is dan is 't geen oplossing om de boel maar vaster aan te draaien.
Het probleem is ook niet dat de bout breekt bij 10 Nm, het probleem is dat een carbon zadelpen en/of de carbon zitbuis scheurt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie