Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tik na stoppen met trappen

PeterBr
Forum-lid

PeterBr 27 feb 2012 11:04

Hallo allemaal,

Sinds een maand ofzo heb ik het volgende probleem:

Als ik even stop met trappen of stil heb gestaan en ik ga weer trappen hoor ik een luide tik. Dit lijkt ergens bij de trapas vandaan te komen. Als ik heel weinig kracht zet is het minder dan wanneer ik aanzet. Ook is het op binnenplaat erger dan op het buitenblad. Enige tijd geleden wel een nieuwe ketting gekregen maar heb niet de indruk dat dit het probleem is.

Hopelijk kent iemand dit probleem en kan het eenvoudig verholpen worden.

Gr Peter

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 feb 2012 12:09

Gokje; campa wiel?
Zo ja; waarschijnlijk blijft er een palletje in de body hangen wat dan ineens losschiet als je weer aanzit. Dit geeft een harde tik. Mateloos irritant ;-)
De enige oplossing is de boel openmaken. Soms is het vies door het vet, meestal een ander veertje plaatsen. Even naar de FM denk ik.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

PeterBr
Forum-lid

PeterBr 27 feb 2012 13:10

@daniel1975,

Nee, betreft Shimano Ultegra dubbel. Heb juist achter alles schoongemaakt, behalve de body. (durfte ik niet aan)

Maar voor mijn gevoel zit het ergens voorin. Ga alles ook maar eens losmaken en schoonmaken bij de crank..

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 27 feb 2012 17:48

Denk toch daniel1975 gelijk heeft, ik heb dezelfde symptomen gehad en dat bleek inderdaad het achterwiel (Fulcrum racing Zero) te zijn. Was er zelf van overtuigd dat het uit het bracket kwam.
Afbeelding

PeterBr
Forum-lid

PeterBr 27 feb 2012 22:16

Dan zal ik niet langer eigenwijs zijn... ik ga nu de body checken/fixen/vervangen..

Wie weet... heb nu namelijk het gevoel dat ik iets aan het slopen ben als ik fiets..

PeterBr
Forum-lid

PeterBr 29 feb 2012 09:37

Ben met body bij FM geweest. Die zei dat de body nog goed was...?

FM gaf aan dat het bijna altijd bij de bracket vandaan komt. Waar die in het frame is gedraaid kan corrosie komen..

Ik alles los gehaald, schoongemaakt en alles weer in elkaar gezet, probleem nog niet verholpen.... balen.. toch body????

Heb wel gisteren ontdekt dat het alleen gebeurt als ik met het rechter pedaal kracht zet. Dat is wel weer vreemd..

Wielen zijn trouwens de lage RS80 van Shimano..

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 29 feb 2012 10:16

De gedachte dat het door een hangend palletje in de body komt was niet zo gek, vandaar ook de vraag welke wielset je hebt. Verschillende modellen van Campa en Fulcrum staan er namelijk om bekend dat dit probleem vaker voorkomt. Van een dergelijk probleem met een RS80 wiel heb ik nog niet gehoord, wat overigens niet wil zeggen dat het niet voorkomt. Je kunt ook proberen oorzaken uit te sluiten, bijvoorbeeld door een ander achterwiel te steken.
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 29 feb 2012 11:05

Probeer inderdaad eens een andere wielset.. of alleen andere snelspanners, soms zijn die het probleem. Nog wat tikmogelijkheden: speling op het pedaallager, vuil in de schroefdraad van het pedaal, loszittende bladboutjes, zadelpen, zadel.

jsparie
Forum-lid

jsparie 01 mar 2012 11:23

PeterBr schreef:Ben met body bij FM geweest. Die zei dat de body nog goed was...?
FM gaf aan dat het bijna altijd bij de bracket vandaan komt. Waar die in het frame is gedraaid kan corrosie komen..
Ik alles los gehaald, schoongemaakt en alles weer in elkaar gezet, probleem nog niet verholpen.... balen.. toch body????
Heb wel gisteren ontdekt dat het alleen gebeurt als ik met het rechter pedaal kracht zet. Dat is wel weer vreemd..
Wielen zijn trouwens de lage RS80 van Shimano..
Mijn vader heeft de shimano RS80 wielen in de hoge uitvoering en heeft precies hetzelfde. Ik ben er daar van overtuigd dat het uit de body komt doordat er een palletje blijft hangen. Als het wat warmer weer wordt en het vet in de body wordt wat soepeler gaat het beter hoop ik.

Meest eenvoudig is denk ik om de body los te halen en te proberen tussen de afdichting aan de achterkant wat dunne olie door de body heen te laten lopen. Jaren geleden heb ik eens een shimano body echt uit elkaar gehaald en dat viel allemaal niet mee. Dit was echt veel lastiger dan bij mavic bijvoorbeeld omdat bij shimano de pallen niet direct bloot liggen als je de body los haalt, maar je echt de body zelf uit elkaar moet halen.

PeterBr
Forum-lid

PeterBr 02 mar 2012 12:14

Ok, bedankt voor de reactie

Ik ga dit weekend het achterwiel van een vriend erin hangen en kijk dan of het over is.

Mocht het de body zijn koop ik denk een nieuwe en probeer ik ondertussen deze te fixen. Begreep wel dat er speciaal gereedschap voor nodig is om de body te openen. Maar tegen die tijd zie ik het wel.

Ook gaf ik eerder aan dat het alleen met het rechter pedaal kracht zet, dit moet ik corrigeren, met links kan het ook..!! Maar wel veel minder.

PinarelloQuattro
Forum-lid

PinarelloQuattro 04 mar 2012 17:14

ik heb precies hetzelfde probleem!

net nieuwe Fulcrum R1 gekocht en bij het aanzetten inderdaad een harde tik. Met mijn vorige wielen nooit gehoord.

probleem is dat ik de wielen al een tijdje had liggen, maar nog niet gebruikt omdat ik alleen op de tacx heb gefietst. onderstussen (dus zonder de wielen te hebben gebruikt) wel een andere cassette geplaatst en sinds vorige week een nieuwe ketting.

Aangezien ik de wielen net heb ga ik er vanuit dat dit onder de garantie wordt nagekeken en verholpen.

Ik zal even laten weten wat bij mij het probleem was.
Pinarello Quattro, Shimano Ultegra, Fulcrum R1

PeterBr
Forum-lid

PeterBr 06 mar 2012 15:07

Bij mij is het na ongeveer 3000 km gekomen.

Ik heb een ander achterwiel erin gestoken en de tik was weg....

Uiteindelijk toch naar de fietsenmaker gebracht... moest toch naar de fietsenmaker....

Ik laat nog even weten wat het was...

Plaats reactie