Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen op de rollerbank ....... help!

MaSa
Forum-lid

MaSa 24 feb 2012 14:09

Hallo,

Ik heb sinds kort een Tacx Galaxia rollerbank aangeschaft ........... ja zo'n eentje waar ''iedereen direct op weg rijdt'' Kennelijk doe ik iets verkeerd. Ik schiet direct onderuit, ook als ik vaart maak. Mijn wielen dweilen dus als het ware direct naar de zijkant van de rollers.

Wat doe ik verkeerd? Is het gewoon zo ''moeilijk'' of zijn er andere factoren van belang?

Zo durf ik er eigenlijk niet op te stappen, graag jullie tips. En ja, ik sta al naast de muur en tafel maar dit helpt allemaal niets.

omit
Forum-lid

omit 24 feb 2012 14:48

Tja geen idee wat je verkeerd doet. Heb vroeger een rollerbank gehad en daar kon ik toch prima op fietsen, terwijl ik toen absoluut geen fietservaring had.

Is de lengteafstelling goed? Kan me voorstellen dat als deze te kort of te lang is je niet in balans kan komen.

succes

remmiedepemmie
Forum-lid

remmiedepemmie 24 feb 2012 15:36

Zet eventueel de rollenbank in een deuropening, dan kun je je aan beide kanten beethouden. Probeer ook naar voren te kijken, niet naar beneden.

farelli
Forum-lid

farelli 24 feb 2012 18:38

hou je genoeg druk op je achterwiel? Ik bedoel, laat je je gewicht wat meer op je zadel terechtkomen?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

farelli
Forum-lid

farelli 24 feb 2012 18:57

En een wat lichtere versnelling?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

fietser1972
Forum-lid

Gebruikersavatar fietser1972 24 feb 2012 19:21

Misschien staat de rollerbank niet helemaal vlak
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 feb 2012 19:26

1 lengte rollenbank voorste rol moet recht onder de vooras staan
2 spanning banden
3 versnelling begin licht!
4 niet te veel proberen te sturen - de fiets laten gaan
5 niet naar je voorwiel kijken maar recht vooruit
6 zorg voor steun als het toch fout gaat

janthemaster
Forum-lid

janthemaster 24 feb 2012 20:43

Hoi Masa, ik heb sinds een paar maanden dezelfde rollenbank. Bij mij ging het in het begin ook wat moeizaam. Het is net het zelfde als de 1e keer met klikpedalen fietsen.
Je hebt het gevoel dat je bij het minste of geringste van de rollen valt.

Het is idd wel belangrijk of de lengte goed is. Verder heb ik nu bijna 450 km op de galaxia gefietst sinds november en gaat het bijna alsvanzelf. Ik heb wel altijd 1 hand in de buurt van een tafel voor het op en -afstappen. Ik vind het juist makkelijker bij een zware versnelling dan een lichte.
Ik heb niet meer het gevoel dat ik van de rollen afrijd maar dat komt ook door de conische vorm.
De volhouder wint

MaSa
Forum-lid

MaSa 24 feb 2012 21:17

Hallo,

Dank voor alle reacties, het is dus een kwestie van doorzetten. Ik wil alleen mijn fiets niet beschadigen op de rollerbank, daarom heb ik juist een rollerbank gekocht omdat de fiets hierop niet gefixeerd wordt. Misschien ben ik ''te voorzichtig''................

Wat is de juiste bandenspanning? Normaal zoals op de weg of juist zachter of harder?

janthemaster
Forum-lid

janthemaster 25 feb 2012 17:47

Ik heb hem op 8 bar staan ofzo. Ik had hem eerst veels te zacht staan en toen kwam ik voor geen meter vooruit. Nu wel dus.
Ik zit er regelmatig op en fiets dan meestal een uur. Soms D1 en ook af en toe intervaltraining.
Ik heb hem in de schuur staan en zet dan de buitendeuren een stukje open voor dee frisse lucht.

burningtyre
Forum-lid

burningtyre 25 feb 2012 18:32

janthemaster schreef:Hoi Masa, ik heb sinds een paar maanden dezelfde rollenbank. Bij mij ging het in het begin ook wat moeizaam. Het is net het zelfde als de 1e keer met klikpedalen fietsen.
Je hebt het gevoel dat je bij het minste of geringste van de rollen valt.

Het is idd wel belangrijk of de lengte goed is. Verder heb ik nu bijna 450 km op de galaxia gefietst sinds november en gaat het bijna alsvanzelf. Ik heb wel altijd 1 hand in de buurt van een tafel voor het op en -afstappen. Ik vind het juist makkelijker bij een zware versnelling dan een lichte.
Ik heb niet meer het gevoel dat ik van de rollen afrijd maar dat komt ook door de conische vorm.
De volhouder wint
450km op de rollen dat is knap. Ik zit pas op een paar cm....

janthemaster
Forum-lid

janthemaster 25 feb 2012 23:03

Dat is niet veel dan

Plaats reactie