Over de wielersport en zijn beoefenaars.

abrupt einde fietsseizoen 2012

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 18 feb 2012 15:58

Begin dit jaar ben ik, op mijn weg van werk naar huis, frontaal aangereden door een brommer. De grootste klachten kwamen pas na drie weken en recent heeft de orthopeed een whiplash geconstateerd met een nekhernia (C5-C6) tot gevolg. Hierdoor kan ik al ruim een maand helemaal niets meer....

Fietsen (ook op de tacx) wordt me afgeraden vanwege de extreme houding en belasting voor de nek. Hardlopen ook vanwege de schokbelasting...:-(
Heeft iemand ervaring met het sporten met een nekhernia? Tips en adviezen zijn welkom aangezien ik het thuiszitten aardig beu ben en iets meer zou willen doen als wandelen....
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 feb 2012 16:22

Wat een ongelooflijk shit nieuws. Geen ervaring dus kan je alleen maar veel sterkte wensen.

spook
Forum-lid

spook 18 feb 2012 16:26

Das echt K*%^*e, ik zou geen tip hebben, maar ga je wel heel veel sterkte wensen!
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 18 feb 2012 16:47

Geen ervaring maar wat denk je van een crosstrainer.
What makes the boat go faster?

cliors
Forum-lid

Gebruikersavatar cliors 18 feb 2012 17:32

Als eerste, dat is mooi waardeloos!!

Zelf geen ervaring met nekhernia, wel onderrug helaas zie avatar..

Maar het enige advies wat ik je daarom wel kan geven is, vraag aan je orthopeed wat je wel en niet mag!!
Eventueel aangevuld met adviezen van een sportfysio en/of sportarts. (sprak hij uit ervaring ;) )
Want misschien goed bedoeld als iemand hier een advies heeft wat je wel of niet kan, niet iedereen cq iedere hernia is hetzelfde!

En uiteraard veel sterkte met het herstel!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 18 feb 2012 17:43

Bedankt voor jullie opbeurende reacties (kan ik wel gebruiken). Volgende week zie ik mijn orthopeed pas weer en dan zal ik hem vragen voor een gericht advies geent op een (zeer) actieve sporter.
Het van 1 a 2 uur sporten per dag naar helemaal niets valt mij mentaal erg zwaar. Ik was in training voor de hele marathon en lag mooi op schema.
Nu leef ik het leven van een bejaarde......:-)

Mocht iemand nog een (goede) coach / sportarts weten, dan houd ik mij van harte aan bevolen....;-)
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

roy
Forum-lid

roy 18 feb 2012 17:46

Dat is zwaar kloten zeg! Ik baalde al van mijn sleutelbeen, maar als ik dit soort dingen lees...

Lopen is wel een erg gewichtsdragende sport en dus geeft dus een grotere belasting voor gewichten e.d. Fietsen is al een stuk minder gewichtsdragend, als je dat ook al niet mag kan ik me enkel voorstellen dat je mag zwemmen. Dit geeft in ieder geval weinig belasting omdat je lichaamsgewicht niet door je lichaam gedragen hoeft te worden. Maar ik zou dit wel zeker overleggen met een deskundige.

Succes ermee!

pluisje
Forum-lid

pluisje 18 feb 2012 19:25

echt zwaar balen voor je. Ik heb zelf een nekhernia gehad afgelopen jaar. Wat ik me afvraag en niet terug zie in je schrijven, heb je nog geen fysiotherapie voor je nekhernia? Ik had dan wel een kleine hernia , maar door direct met fysio te beginnen waren mijn klachten na 7 weken bijna helemaal verdwenen. Nu kun je geen een hernia met elkaar vergelijken en ik kan je ook niet zeggen wat je wel en niet moet doen. Maar als je weer orthopeed bent zou ik wel even vragen hoe hij dit ziet. Mij was in ieder geval ook afgeraden om te snel op de racer te stappen ivm de houding nek/hoofd t.o.v. het lichaam. Ik hoop voor je dat je er met intensieve behandeling net zo snel af bent als ik. Een advies wil ik je wel geven, wordt niet overmoedig (lees: te hard van stapel lopen) als het allemaal redelijk goed lijkt te gaan, want een whiplash en een hernia zijn zaken waarbij je (zeker in het begin) bij uit moet kijken dat je jezelf niet te snel weer te zwaar belast. beterschap !!

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 18 feb 2012 20:08

Is zwemmen een optie? Bij ons kun je zelf spinnen onder water op een soort van spinbike. In ieder geval sterkte en beterschap gewenst.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 18 feb 2012 21:06

een echt goede raad: het vnste is nu : zo snel mogelijk genezen, al de rest is bijzzak. Oefen het nodige geduld uit waardoor je nu misschien een paar weken het rustig aan moet doen maar toch niet door te snel te willen herbeginnen de gevolgen levenslang zult moeten dragen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

joeptimmermans
Forum-lid

joeptimmermans 18 feb 2012 21:33

Mijn vader heeft een tijd problemen gehad met zijn onderrug. Was geen hernia, maar wel iets vergelijkbaars. Voor hem is toen een corset op maat gemaakt, waardoor alles zo vast gezet en ondersteund werd dat hij minder goed hoefde op te passen. Misschien kunnen ze iets vergelijkbaars voor jouw nek maken, om je nek en specifiek de gekwetste wervels te onlasten?

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 21 feb 2012 13:30

Ik heb 2x de suggestie zwemmen voorbij horen komen. Als ex-wedstrijdzwemmer wil ik hier toch even voor waarschuwen. Ja, het kan absoluut een oplossing zijn om toch te gaan sporten omdat je lichaam anders belast wordt, maar ik zou toch even het advies van een sportarts afwachten. De belasting is misschien minder doordat je het lichaamsgewicht niet hoeft te dragen, je rug en nek zijn bij het zwemmen alles behalve passief! In tegenstelling tot wat velen denken kun je ook met zwemmen zeer vervelende blessures oplopen.

Ik zou ook niet zomaar blind gaan baantjes zwemmen. Zwemmen is een sport waarbij techniek enorm van belang is. Informeer dan eens bij een zwemvereniging wat ze hebben aan trainingen/lessen om echt goed te leren zwemmen. Dan ga je er ook veel meer plezier aan beleven.

Plaats reactie