En dit zijn de tarieven voor fietsboetes 2012
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1843
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Bron, Fietsen 123
Zelf ben ik, ook met mijn woon-werk fiets, al aan een flink aantal zaken schuldig. Vooral reflectie scoort hoog.
In 2012 zijn de meeste verkeersboetes ook voor fietsers flink verhoogd. In dit overzicht zijn alle overtredingen en boetebedragen te vinden die u als fietser kunt krijgen in 2012. De laagste bekeuring bedraagt € 30 en de hoogste maar liefst € 130. Wist u dat u zelfs voor het niet op slot zetten van uw fiets op bepaalde plaatsen een boete van maar liefst € 40 kunt krijgen? Er zijn 53 verschillende bekeuringen voor fietsers mogelijk.
De boetebedragen zijn verdeeld in verschillende categoriën: eisen aan de bestuurder, eisen aan de fiets, verkeersborden en verkeersregels. Wij zijn benieuwd of u zelf al eens een bekeuring heeft gehad op de fiets. Laat het ons weten door te reageren en doe mee aan de poll op de homepage.
Eisen aan bestuurder
Rijden onder invloed (Vanaf 235 ugl (0,54 promile): € 130,-
Niet meewerken aan alcoholcontrole: € 85,-
Eisen aan voertuig/fiets
Geen trapreflectie: € 30,-
Geen wielreflectie: € 30,-
Ondeugdelijke rode retroreflectoren: € 30,-
Ondeugdelijke verlichting: € 45,-
Ondeugdelijk bevestigde trappers: € 85,-
Ondeugdelijke fietsbel: € 30,-
Ondeugdelijke remmen: € 45,-
Ondeugdelijke stuurinrichting: € 85,-
Slechte staat van het frame: € 45,-
Verkeersregels (Aanduidingen op wegdek)
Geen voorrang verlenen bij haaientanden: € 85,-
Niet stoppen voor stopstreek: € 30,-
Op busbaan rijden: € 45,-
Overschrijden doorgetrokken streep: € 45,-
Verkeersregels (Aanwijzingen van politie/brigadier etc)
Niet stoppen bij stopteken, rode lamp, vlag etc: € 130,-
Teken tot snelheid minderen negeren: € 130,-
Verkeersregels (Door rood)
Door rood bij verkeerslicht rijden: € 85,-
Door rood licht/knipperlicht bij brug: € 85,-
Door rood knipperlicht bij overweg: € 85,-
Verkeersregels (Geen voorrang verlenen)
Geen voorrang verlenen aan bus bij bushalte: € 45,-
Geen voorrang verlenen aan een blinde met blindenstok: € 130,-
Geen voorrang verlenen aan een tram: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan in/uitstappen passagiers openbaar vervoer: € 130,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij achteruitrijden: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij keren: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij wegrijden: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij wisselen van rijstrook: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer komende uit een uitrit: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer oprijden inrit: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan trein/overweg blokkeren: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan voetganger op/bij zebrapad: € 130,-
Militaire kolonne doorsnijden: € 30,-
Geen voorrang verlenen waar dat verplicht is: € 85,-
Verkeersregels (Inhalen)
Inhalen vlak voor of op een zebrapad: € 130,-
Rechts inhalen: € 85,-
Verkeersregels (Plaats op de weg)
De snelweg/autoweg gebruiken: € 130,-
Kruispunt blokkeren: € 85,-
Negeren verplicht fietspad: € 45,-
Niet rechtshouden op de weg: € 85,-
Verkeersregels (Verlichting)
Geen voorlicht en/of achterlicht voeren wanneer nodig € 45,-
Verkeersregels (Diversen)
Fout stallen: € 30,-
Fiets niet op slot zetten: € 40 (NB: Deze overtreding is alleen strafbaar op die plaatsen waar dat bij Plaatselijke Verordening of bij Algemene Plaatselijke Verordening is bepaald)
Niet meewerken aan alcoholcontrole: € 85,-
Niet stapvoets rijden binnen een erf: € 45,-
Zonder teken met arm afslaan: € 30,-
Zie verder: http://fietsen.123.nl/entry/13325/alle- ... op-een-rij
Zelf ben ik, ook met mijn woon-werk fiets, al aan een flink aantal zaken schuldig. Vooral reflectie scoort hoog.
In 2012 zijn de meeste verkeersboetes ook voor fietsers flink verhoogd. In dit overzicht zijn alle overtredingen en boetebedragen te vinden die u als fietser kunt krijgen in 2012. De laagste bekeuring bedraagt € 30 en de hoogste maar liefst € 130. Wist u dat u zelfs voor het niet op slot zetten van uw fiets op bepaalde plaatsen een boete van maar liefst € 40 kunt krijgen? Er zijn 53 verschillende bekeuringen voor fietsers mogelijk.
De boetebedragen zijn verdeeld in verschillende categoriën: eisen aan de bestuurder, eisen aan de fiets, verkeersborden en verkeersregels. Wij zijn benieuwd of u zelf al eens een bekeuring heeft gehad op de fiets. Laat het ons weten door te reageren en doe mee aan de poll op de homepage.
Eisen aan bestuurder
Rijden onder invloed (Vanaf 235 ugl (0,54 promile): € 130,-
Niet meewerken aan alcoholcontrole: € 85,-
Eisen aan voertuig/fiets
Geen trapreflectie: € 30,-
Geen wielreflectie: € 30,-
Ondeugdelijke rode retroreflectoren: € 30,-
Ondeugdelijke verlichting: € 45,-
Ondeugdelijk bevestigde trappers: € 85,-
Ondeugdelijke fietsbel: € 30,-
Ondeugdelijke remmen: € 45,-
Ondeugdelijke stuurinrichting: € 85,-
Slechte staat van het frame: € 45,-
Verkeersregels (Aanduidingen op wegdek)
Geen voorrang verlenen bij haaientanden: € 85,-
Niet stoppen voor stopstreek: € 30,-
Op busbaan rijden: € 45,-
Overschrijden doorgetrokken streep: € 45,-
Verkeersregels (Aanwijzingen van politie/brigadier etc)
Niet stoppen bij stopteken, rode lamp, vlag etc: € 130,-
Teken tot snelheid minderen negeren: € 130,-
Verkeersregels (Door rood)
Door rood bij verkeerslicht rijden: € 85,-
Door rood licht/knipperlicht bij brug: € 85,-
Door rood knipperlicht bij overweg: € 85,-
Verkeersregels (Geen voorrang verlenen)
Geen voorrang verlenen aan bus bij bushalte: € 45,-
Geen voorrang verlenen aan een blinde met blindenstok: € 130,-
Geen voorrang verlenen aan een tram: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan in/uitstappen passagiers openbaar vervoer: € 130,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij achteruitrijden: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij keren: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij wegrijden: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij wisselen van rijstrook: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer komende uit een uitrit: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer oprijden inrit: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan trein/overweg blokkeren: € 85,-
Geen voorrang verlenen aan voetganger op/bij zebrapad: € 130,-
Militaire kolonne doorsnijden: € 30,-
Geen voorrang verlenen waar dat verplicht is: € 85,-
Verkeersregels (Inhalen)
Inhalen vlak voor of op een zebrapad: € 130,-
Rechts inhalen: € 85,-
Verkeersregels (Plaats op de weg)
De snelweg/autoweg gebruiken: € 130,-
Kruispunt blokkeren: € 85,-
Negeren verplicht fietspad: € 45,-
Niet rechtshouden op de weg: € 85,-
Verkeersregels (Verlichting)
Geen voorlicht en/of achterlicht voeren wanneer nodig € 45,-
Verkeersregels (Diversen)
Fout stallen: € 30,-
Fiets niet op slot zetten: € 40 (NB: Deze overtreding is alleen strafbaar op die plaatsen waar dat bij Plaatselijke Verordening of bij Algemene Plaatselijke Verordening is bepaald)
Niet meewerken aan alcoholcontrole: € 85,-
Niet stapvoets rijden binnen een erf: € 45,-
Zonder teken met arm afslaan: € 30,-
Zie verder: http://fietsen.123.nl/entry/13325/alle- ... op-een-rij
Laatst gewijzigd door depoldertoerist op 05 jan 2012 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Belachelijke bekeuringen die natuurlijk niets met de praktijk van alledag te maken hebben, met name in stedelijk verkeer.
1. Door rood bij verkeerslicht rijden: € 85,-
2. Door rood knipperlicht bij overweg: € 85,-
Even zwaar bestraft?? 1. is een noodzakelijk kwaad wil je in de stad ooit ergens op tijd zijn, 2 zou ik in mijn leven nooit doen.
Een boete voor het niet op slot zetten van de fiets? Goede zaak, dat kan niet anders dan betekenen dat de politie voortaan alle aangiftes van diefstal opneemt.
Die boetes rond zebrapaden zijn ook lachwekkend, in de stad heb je echt wel iets anders aan je hoofd (stadsbussen, taxi's, trams, andere fietsers) en er is nauwelijks gevaar want niemand is zo dom om als een kamikaze het zebrapad op te lopen.
@vw: als je niet meewerkt aan de alcoholcontrole mag je mee naar het bureau dus dan wordt het en-en vrees ik
1. Door rood bij verkeerslicht rijden: € 85,-
2. Door rood knipperlicht bij overweg: € 85,-
Even zwaar bestraft?? 1. is een noodzakelijk kwaad wil je in de stad ooit ergens op tijd zijn, 2 zou ik in mijn leven nooit doen.
Een boete voor het niet op slot zetten van de fiets? Goede zaak, dat kan niet anders dan betekenen dat de politie voortaan alle aangiftes van diefstal opneemt.
Die boetes rond zebrapaden zijn ook lachwekkend, in de stad heb je echt wel iets anders aan je hoofd (stadsbussen, taxi's, trams, andere fietsers) en er is nauwelijks gevaar want niemand is zo dom om als een kamikaze het zebrapad op te lopen.
@vw: als je niet meewerkt aan de alcoholcontrole mag je mee naar het bureau dus dan wordt het en-en vrees ik

Tja, een zebrapad is een zebrapad, daar hoor je gewoon te stoppen voor voetgangers of je nu een fietser of een automobilist bent. Zo raar vind ik dat niet.
Een aantal andere zijn wel lachwekkend, vooral die over 'slechte staat van het frame'.
Een aantal andere zijn wel lachwekkend, vooral die over 'slechte staat van het frame'.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41850
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Noodzakelijk kwaad om door rood te rijden? Zullen we dat met de auto ook maar doen? Wordt leuk als jij daar net fietst..... Kijken hoe je dan reageert.lvgh schreef:Belachelijke bekeuringen die natuurlijk niets met de praktijk van alledag te maken hebben, met name in stedelijk verkeer.
1. Door rood bij verkeerslicht rijden: € 85,-
2. Door rood knipperlicht bij overweg: € 85,-
Even zwaar bestraft?? 1. is een noodzakelijk kwaad wil je in de stad ooit ergens op tijd zijn, 2 zou ik in mijn leven nooit doen.
Getuigt ook niet echt van veel inzicht..... Op een zebrapad hebben voetgangers gewoon voorrang, ongeacht of jij nu vind dat ze dom zijn om zomaar over te steken of niet.Die boetes rond zebrapaden zijn ook lachwekkend, in de stad heb je echt wel iets anders aan je hoofd (stadsbussen, taxi's, trams, andere fietsers) en er is nauwelijks gevaar want niemand is zo dom om als een kamikaze het zebrapad op te lopen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ze mogen je alleen meenemen naar het bureau als daar een aanleiding toe is, op zich is het niet meewerken aan de alcoholcontrole dat niet. De aanleiding kan echter wel zijn dat je adem naar alcohol ruikt, je met dubbele tong praat of dat je niet meer op je benen kunt staan. Dit is dus allemaal ter beoordeling van de politieagent. Als hij het eerlijk speelt en hij merkt niets aan je krijg je alleen de boete voor het niet meewerken.lvgh schreef:@vw: als je niet meewerkt aan de alcoholcontrole mag je mee naar het bureau dus dan wordt het en-en vrees ik
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
valt het bij mij nog mee met 960 xDdogestyle schreef:Oeps... dat lijstje zo eens bekijkend betrap ik mezelf toch op zo'n 1240 euro aan 'openstaande' boetes...
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
@Daniel:
Ik snap heus wel dat die boetes er zijn, er zijn tenslotte bijbehorende regels die je kunt overtreden maar de hoogtes zijn m.i. niet echt in evenwicht. En veel boetes worden er volgens mij niet uitgeschreven omdat dat in de stad onbegonnen werk is. Mij is altijd verteld dat de hoogtes voor een groot deel bepaald worden door de gevaarzetting. Door rood licht rijden op de fiets kan op heel veel plaatsen best als je goed om je heen kijkt, die dingen staan gewoon overal en de standaardkleur is rood, ook als er geen kruisend verkeer is. Met de auto is dat veel gevaarlijker natuurlijk, onvergelijkbaar. Op sommige plaatsen is stoppen voor een zebrapad trouwens zelfs gevaarlijker dan doorrijden omdat het verkeer achter en links en rechts naast je niet rekent op iemand die midden op de weg stilstaat. Anders dan je misschien denkt houd ik me zoveel mogelijk aan de regels maar ik ga niet als enige in een stroom fietsers stoppen voor een zebrapad omdat ik anders een voetganger die niet oversteekt in gevaar zou brengen. Maar goed, hier in de stad doet iedereen toch waar-ie zin in heeft, gelukkig heb ik genoeg verkeersinzicht om er al jaren zonder schade en bekeuringen op de fiets en in de auto doorheen te begeven.
Ik snap heus wel dat die boetes er zijn, er zijn tenslotte bijbehorende regels die je kunt overtreden maar de hoogtes zijn m.i. niet echt in evenwicht. En veel boetes worden er volgens mij niet uitgeschreven omdat dat in de stad onbegonnen werk is. Mij is altijd verteld dat de hoogtes voor een groot deel bepaald worden door de gevaarzetting. Door rood licht rijden op de fiets kan op heel veel plaatsen best als je goed om je heen kijkt, die dingen staan gewoon overal en de standaardkleur is rood, ook als er geen kruisend verkeer is. Met de auto is dat veel gevaarlijker natuurlijk, onvergelijkbaar. Op sommige plaatsen is stoppen voor een zebrapad trouwens zelfs gevaarlijker dan doorrijden omdat het verkeer achter en links en rechts naast je niet rekent op iemand die midden op de weg stilstaat. Anders dan je misschien denkt houd ik me zoveel mogelijk aan de regels maar ik ga niet als enige in een stroom fietsers stoppen voor een zebrapad omdat ik anders een voetganger die niet oversteekt in gevaar zou brengen. Maar goed, hier in de stad doet iedereen toch waar-ie zin in heeft, gelukkig heb ik genoeg verkeersinzicht om er al jaren zonder schade en bekeuringen op de fiets en in de auto doorheen te begeven.

- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1843
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
haha je hebt gelijk! (nou ja had gelijk eigenlijk want ik heb het nu aangepastelwoot schreef:Offtopic: Titelfix naar 2012?

BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE