Verzet voor Alpe d'HuZes
-
psychic_me
- Forum-lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 08 okt 2005 13:35
Goede middag wielervrienden.....
Waarchijnlijk is dit een reeds veelbesproken onderwerp, maar hopenlijk is er iemand met de gouden tip.
Ik ga volgend jaar mee doen aan de Alpe d'Huzes en ben alvast aan het uitzoeken met welk verzet ik die kant op moet gaan. Ik ben, vind ik zelf, een aardige wielrenner (heb een amateur-A licentie gehad, maar reed dan niet bij de besten...haha...). Normaal rijd ik met 39-52 voor & 12-23 achter (campa), maar hiermee ga ik het niet redden in de Alpen. Voor Limburg neem ik vaak een 25 achter als grootste, wat overigens prima gaat.
Is een 13-29 cassette aan te raden?? En zal dit goed gaan met de achterderailleur?? Ik ben eigenlijk niet van plan om alles om te bouwen naar een compact namelijk.....
Alvast dank voor de tips & adviezen.....
Waarchijnlijk is dit een reeds veelbesproken onderwerp, maar hopenlijk is er iemand met de gouden tip.
Ik ga volgend jaar mee doen aan de Alpe d'Huzes en ben alvast aan het uitzoeken met welk verzet ik die kant op moet gaan. Ik ben, vind ik zelf, een aardige wielrenner (heb een amateur-A licentie gehad, maar reed dan niet bij de besten...haha...). Normaal rijd ik met 39-52 voor & 12-23 achter (campa), maar hiermee ga ik het niet redden in de Alpen. Voor Limburg neem ik vaak een 25 achter als grootste, wat overigens prima gaat.
Is een 13-29 cassette aan te raden?? En zal dit goed gaan met de achterderailleur?? Ik ben eigenlijk niet van plan om alles om te bouwen naar een compact namelijk.....
Alvast dank voor de tips & adviezen.....
Laatst gewijzigd door psychic_me op 12 jan 2012 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je niet bij je hebt, kun je ook niet gebruiken. Voor Alpe d'HuZes zou ik voor die paar tientjes ZEKER een compact crankstel kopen EN een 13-29 monteren. Je kunt gewoon je derailleurs en shifters gebruiken. Je hoeft geen Record crankstel te kopen, Veloce of Centaur voldoet ook en kost niet veel.
een 13-29 gaat gewoon goed met een normale derailleur, wel even van tevoren af laten stellen op de 29. Ook het ombouwen naar compact (wat zeker aan te raden is) is een fluitje van een cent, tenzij je oude trapas hebt, dan moet je een setje externe cups monteren.psychic_me schreef: Is een 13-29 cassette aan te raden?? En zal dit goed gaan met de achterderailleur?? Ik ben eigenlijk niet van plan om alles om te bouwen naar een compact namelijk.....
Alvast dank voor de tips & adviezen.....
Ook voor oude trapassen zijn gewoon compacts te vinden hoor, ook voor Campa. Rijd zelf met een Chorus compact crankstel (met vierkante as) op mijn reservefiets.Voor octalink (Shimano) heeft Ritchey een compact crank op de markt.
Voor de AD6 ga ik een gebruik maken van een compact (SRAM Force) in combinatie met een Apex achterderailleur. Zodoende kan ik zelfs een 32 monteren voor de laatste keer dat ik nog enigzins energie heb
Zodoende hoop ik het iets lichter te maken... Zoals gezegd ik zou juist wel ombouwen. 1x de Alpe op moet wel te doen zijn, maar 6x met een dubbel............
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Het hangt ervanaf hoe goed je kan klimmen, en ok hoeveel je weegt. Met 39-29 is het te doen, maar het is een best zwaar verzet en zit wel op het randje.
Met een compact zit je zoieso goed
Met een compact zit je zoieso goed
-
chassepatat
- Forum-lid
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 okt 2009 21:51
- Locatie: Amsterdam
Voor mij 39-25 max. Zo zwaar is Alpe D'huez niet.
Met een 39-29 moet het echt wel te doen zijn. Het moet wel een beetje fietsen lijken..
Met een 39-29 moet het echt wel te doen zijn. Het moet wel een beetje fietsen lijken..
Dergelijke vragen zijn hier legio. En altijd weer aanleiding voor berichten van hen die willen laten weten beslist niet onder te doen voor de profs.
Bedenk dat het de bedoeling is dat je de Alpe (buitencategorie in de Tour) 6 keer neemt en die laatste keer (kan ook de 3de keer zijn) gaat bij iedereen, ook bij de beste, een stuk langzamer of pijnlijker dan de eerste keer. Bedenk vooral dat versnellingen een middel zijn en niet het doel. Hierboven staan een aantal berichten die het tegenovergestelde inhouden.
Bedenk dat het de bedoeling is dat je de Alpe (buitencategorie in de Tour) 6 keer neemt en die laatste keer (kan ook de 3de keer zijn) gaat bij iedereen, ook bij de beste, een stuk langzamer of pijnlijker dan de eerste keer. Bedenk vooral dat versnellingen een middel zijn en niet het doel. Hierboven staan een aantal berichten die het tegenovergestelde inhouden.
In aansluiting op havana: er is geen enkele reden (behalve de schone schijn oftewel imago) om Campa (compact)cranks te gebruiken omdat je Campa-shifters hebt. Alle andere merken passen en werken ook. Voor een tijdelijke oplossing toch aardig om te weten!havana schreef:Ook voor oude trapassen zijn gewoon compacts te vinden hoor, ook voor Campa. Rijd zelf met een Chorus compact crankstel (met vierkante as) op mijn reservefiets.Voor octalink (Shimano) heeft Ritchey een compact crank op de markt.
Lijkt me een uitstekend advies om te gaan rijden met een verzet waar een gemiddelde prof Alpe d'Huez mee oprijdt, en dan ook nog 6xchassepatat schreef:Voor mij 39-25 max. Zo zwaar is Alpe D'huez niet.
Met een 39-29 moet het echt wel te doen zijn. Het moet wel een beetje fietsen lijken..
-
chassepatat
- Forum-lid
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 okt 2009 21:51
- Locatie: Amsterdam
Die rijden niet met 39-29 op Alp D'huez. 39/41- 23/25 meestal.havana schreef:Lijkt me een uitstekend advies om te gaan rijden met een verzet waar een gemiddelde prof Alpe d'Huez mee oprijdt, en dan ook nog 6xchassepatat schreef:Voor mij 39-25 max. Zo zwaar is Alpe D'huez niet.
Met een 39-29 moet het echt wel te doen zijn. Het moet wel een beetje fietsen lijken..
39-29 is nagenoeg hetzelfde als 34-25. Dat moet toch echt wel voldoende zijn...
Je moet 6x die berg op, waarvan akte.
