Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Power2Max - Vermogensmeter

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 15 nov 2011 21:33

Sinds kort ben ik in het bezit van een power2max vermogensmeter. Eerder heb ik een paar geïnteresseerden al toegezegd wat ervaring te delen zodra ik hem aangeschaft had. De power2max werkt op een vergelijkbare manier als de meer bekendere SRM.

Inhoud verpakking
Afbeelding

Ik heb de versie met een Rotor 3D crank gekocht. Je krijgt een speciaal aangepaste crank. De ster die je op de foto zit, zit normaal vast. Naast de Rotor 3D zit er een speciaal gemaakte aluminium tool bij om de sensor aan de crank vast te draaien. Verder zie je op de foto de schroeven voor de kettingbladen liggen en een bruine envelop. In de envelop zit het calibraticertificaat en de handleiding voor de onaangepaste crank. Het zwarte doosje is waar het echt om draait, hier zit de sensor in.

Inhoud sensor box
Afbeelding

In de sensor box zit, naast de sensor, de batterij en de handleiding.Ook is er een setje reserve schroefjes meegeleverd voor de batterijbehuizing. De batterij is een CR2450N en is door de gebruiker zelf te vervangen. De handleiding is in het Duits en het Engels. De handleiding is duidelijk voor iemand die een crank kan vervangen. Wat ik wel vreemd vind, is dat ze sterk waarschuwen dat je de batterijbehuizing niet moet beschadigen, maar dat de eerste stap is om het deksel er af te halen. Het leek mij een beter idee om dit er juist op te laten tijdens de installatie en op het einde pas de batterij er in te doen. Tijdens de installatie zit dit namelijk niet in de weg.

Achterkant sensor
Afbeelding

Een van mijn kritiekpunten is de achterkant van de sensor. De witte ring is van een stevig soort kunststof, maar niet hard. Als je goed kijkt zie je links op de foto kleine deukjes. Ik vraag mij af waarom hiervoor is gekozen. Wellicht is het hoogwaardig materiaal dat niet snel kapot te krijgen is, maar ik had toch liever een harde achterkant gezien.

Gewicht oud en nieuw
Afbeelding
Afbeelding

De totale schade wat betreft gewichtstoename is 224 gram, minus de verpakking van de batterij. De oude confguratie was Dura Ace. De bladen op de nieuwe configuratie zijn Stronglight CT2. Als fietscomputer kan ik mijn huidige Garmin Edge 500 gebruiken. Ik vind de totale toename in gewicht erg meevallen. Maar ik moet bekennen dat ik niet weet hoe zwaar configuraties van andere merken zijn.

Vastdraaien van de sensor
Afbeelding

De door power2max verzonnen tool om de sensor aan de crank vast te zetten is simpel en doeltreffend. De tool past precies om de as en valt over een draaidop. Met een grote sleutel die op de bovenkant van de tool past draai je de dop vast waarna de sensor bevestigd is.

Zij- en Bovenaanzicht
Afbeelding
Afbeelding

As er in steken en andere crank er op. Even de voorderailleur afstellen en het is klaar voor gebruik.
Mijn Garmin Edge 500 herkende de sensor probleemloos. De allereerste keer moest ik even ‘kalibreren’ kiezen.

Update 15-01

Eerste ervaringen
Na een paar weken trainen is het tijd voor een update. Eerst een algemene opmerking, niet specifiek voor de power2max maar voor het meten van vermogen in het algemeen: Hoe kun je eigenlijk serieus trainen zonder een vermogensmeter? Nu is dat natuurlijk te kort door de bocht, hele volkstammen kunnen goed fietsen zonder zo'n ding. Maar ik ben wel van mening dat als je het echt serieus wil aanpakken je eigenlijk wel een vermogensmeter moet hebben. Eerst reed ik enkel op hartslag, nu rijd ik op de combinatie van de twee. Je kan er beter, constanter en gerichter mee trainen. Verder kun je ook meten wat je écht doet. Hartslagen zijn nuttig en leuk, maar uiteindelijk gaat het om het vermogen dat je produceert.

Eerste inschatting duurzaamheid
Na regen, wind, hagel, modder, een val en regelmatig met de tuinslang schoonspuiten kan ik 0 problemen met de meter melden. De meter wordt altijd direct gevonden door mn fietscomputer. Nog nooit last gehad van haperingen, storingen of interferentie.

Automatische calibratie
Een punt van aandacht is wel de invloed van de temperatuur van de crankset op de meting. Als je je fiets uit de kelder van 18C pakt en buiten is het 5C, dan ijlt de meting wat na. De meter calibreert zichzelf als je langer dan 2 seconden de pedalen stil houdt. Meestal doe je dit automatisch, als je een bocht om gaat, als je een holletje af gaat of als je voor een stoplicht moet wachten. Maar je moet het wel even in de gaten houden. Het kan gebeuren dat je bij het wegfietsen blijft doortrappen, en dan zou het niet helemaal kloppen. Na max 10 minuten is de crank wel gelijk aan de buitentemperatuur en is dit weg. Zelf zorg ik ervoor dat ik de eerste 10 minuten de benen af en toe 3 seconden stil houd als dat niet vanzelf al is voorgekomen. Pak je je fiets uit de schuur zul je er wel geen last van hebben.

De software
Bij de meter zit geen software. Zelf ben ik ondertussen bekend met 2 software paketten. Golden Cheetah en WKO+ 3.0. Eerstgenoemde is gratis, en gegeven dat feit is het een goed programma. Je kan er heel veel mee. Feitelijk proberen ze WKO+ 3.0 na te doen, en dat lukt aardig. Wel vind ik de interface van WKO+ 3.0 fijner, bovendien zitten er geen bugs in. Bij Golden Cheetah zitten er wel een paar bugs in, maar echt onoverkomelijk is dat niet.

Analyseren van gegevens
De echte meerwaarde van je vermogensmeter haal je mijns inziens in de analyse en trending van de data. Naar je grafiekje kijken en kijken hoeveel vermogen je wel niet trapte toen je de brug op fietste is geinig, maar je hebt er bijna niks aan. Ik raad wel aan je daarin te verdiepen. Ik heb dat ook gedaan en een boek wat ik kan aanraden is "Training and racing with a power meter". Ik baal er nu van dat ik vorig jaar niet al met een vermogensmeter gefietst heb.

Later meer.
Laatst gewijzigd door Mr_T op 15 jan 2012 22:34, 3 keer totaal gewijzigd.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 nov 2011 22:52

Die kunstof ring zit er omdat aluminium en carbon alle radio golven tegen houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 15 nov 2011 23:05

amclassic-fan schreef:Die kunstof ring zit er omdat aluminium en carbon alle radio golven tegen houden.
Ja, dat begrijp ik, maar waarom niet hard kunststof. Er zijn zeker harde kunststoffen die radiogolven prima doorlaten.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 16 nov 2011 07:15

Moet deze ook niet een beetje kunnen vervormen? Zonder al te veel weerstand. Onder de ring zitten de sensoren neem ik aan, en die werken op basis van vervorming. Die ring mag niet een deel van het moment doorgeven.
Ik volg dit topic met interesse trouwens, ben benieuwd naar je verdere ervaringen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 16 nov 2011 09:19

53x11 schreef:Moet deze ook niet een beetje kunnen vervormen? Zonder al te veel weerstand. Onder de ring zitten de sensoren neem ik aan, en die werken op basis van vervorming. Die ring mag niet een deel van het moment doorgeven.
Ik volg dit topic met interesse trouwens, ben benieuwd naar je verdere ervaringen.
Ik denk niet dat dat de reden is. Als je de behuizing volgt zit alles uiteindelijk stevig aan elkaar vast.

Op dit moment kan ik alleen raden naar de reden, maar wellicht ligt het aan de manier waarop de meter wordt samengesteld. De crank en sensorbehuizing worden op verschillende plekken gefabriceerd. Dit heeft power2max mij zelf verteld nadat ik een update vroeg m.b.t. de levertijd. Wat ik nu denk is dat zij de finale assemblage zelf doen. Ze plaatsen dus de sensors, calibreren hem, en vervolgens moet die achterkant dicht gemaakt worden. Ik neem aan dat dit een werkbare oplossing was in hun werkplaats.

mevassch
Forum-lid

mevassch 16 nov 2011 10:24

Super!
Ik ben ook van plan om volgend jaar zo'n Power2max systeem te kopen.

Houd je ons op de hoogte met uw ervaringen?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 16 nov 2011 10:36

Mr_T schreef:
53x11 schreef:Moet deze ook niet een beetje kunnen vervormen? Zonder al te veel weerstand. Onder de ring zitten de sensoren neem ik aan, en die werken op basis van vervorming. Die ring mag niet een deel van het moment doorgeven.
Ik denk niet dat dat de reden is. Als je de behuizing volgt zit alles uiteindelijk stevig aan elkaar vast.

Op dit moment kan ik alleen raden naar de reden, maar wellicht ligt het aan de manier waarop de meter wordt samengesteld. De crank en sensorbehuizing worden op verschillende plekken gefabriceerd. Dit heeft power2max mij zelf verteld nadat ik een update vroeg m.b.t. de levertijd. Wat ik nu denk is dat zij de finale assemblage zelf doen. Ze plaatsen dus de sensors, calibreren hem, en vervolgens moet die achterkant dicht gemaakt worden. Ik neem aan dat dit een werkbare oplossing was in hun werkplaats.
Als het een goede sensor is, dan zal de spider alleen maar via met rekstrookjes beplakt metaal aan de as/cranks verbonden zijn. Anders gezegd: alle kracht loopt via speciaal vormgegeven alu profielen waarop rekstrookjes geplakt zijn. Deze profielen vervormen met kracht, de rekstrookjes meten deze vervorming. Andere verbindingen tussen as en spider (bijv. afdichting) mogen geen kracht doorgeven en moeten dus makkelijk vervormbaar zijn.
Alleen: afgaande op de foto lijkt het of zowel de binnenkant als de buitenkant van de plastic ring alleen maar met de spider zijn verbonden. In dat geval heb je gelijk denk ik. Ik zou het iig leuk vinden als je nog wat detailfoto's wil plaatsen.

Ik neig zelf ook steeds meer naar aanschaf van een Power2Max. Ook met deze Rotor Cranks. Ik vind de vorm mooi, maar de bedrukking foeilelijk (sorry ;-) ) Is deze er makkelijk af te halen denk je?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mevassch
Forum-lid

mevassch 16 nov 2011 10:55

Vraagje duurzaamheid
Look Keo Power => als je valt, zijn meestal de pedalen wel beschadigd ....

Power2max => als je valt, zou deze dan ook beschadigd zijn?

Want ik ben maar amateur wielrenner

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 nov 2011 11:00

Hoe vaak heb je al een crank gesloopt in een valpartij of een crank bij een ander kapot zien gaan?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mevassch
Forum-lid

mevassch 16 nov 2011 11:56

Ik denk toch om enkel de Look Keo Power te kopen.
Te monteren tijdens de week om te trainen op wattage.
Te vervangen door mijn huidige pedalen tijdens de wedstrijden, daar is je wattage toch niet zo belangrijk, tijdens wedstrijd geef je alles wat je hebt.

Ik zie wattage als een vorm van training voor wedstrijden

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 16 nov 2011 12:44

@53*11:
De witte ring aan de achterkant is inderdaad enkel een afdichting. Beide randen zitten dus aan het zelfde object vast. Tegelijkertijd zou het mijns inziens anders ook niet moeten uitmaken, want als de boel zo slap zou zijn dat zelfs plastic afdekkingen gaan meebuigen, heb je een soort rubberen crank te pakken. Hoewel alles 'onbuigbaar'is, zijn de sensoren dermate gevoelig om de spanningen te detecteren. Maar op het oog zit alles natuurlijk muurvast, anders zou je enorm veel verlizen introduceren.

Iemand die goed is in schuren en lakken kan zeker de Rotor cranks customizen. Ik ben het helemaal met je eens dat het erg druk is zo. In combinatie met mijn cervelo frame en zipp wielen ben ik een soort reclamezuil geworden. Jammergenoeg zijn het geen sponsors ;-)

Overigens is de witte ring aan de voorkant van zacht materiaal. Dit is enkel een soort decoratie. Je kunt deze ring in verschillende kleuren bestellen. Ik neem aan dat de ring aan de achterkant dan ook in die kleur komt. Ook op de behuizing van de batterij zit hetzelfde soort zachte plastic ter decoratie. Beide kunnen denk ik niet op een nette manier gecustomized worden.

@mevassch
Ik heb ook over vallen nagedacht en ik denk dat het erg moeilijk wordt om deze kapot te vallen. Dan zou je pedaal af moeten breken, je achtervork moeten breken, moet je niet de 'pech' hebben dat niet eerst je tandwielen de klap opvangen, en vervolgens moet je de metalen behuizing van de sensor kapot vallen. Als het al zover zou komen zou je op dat moment zeker de decoratie ring beschadigen, maar de sensor zelf voelt oerdegelijk aan.

Ik heb op bikemotion naar de garmin vector gekeken, deze zit ook aan je pedalen. De transmitter staat haaks op de crank. Ik kwam juist tot de conclusie dat je deze veel eerder kapot zo kunnen vallen, stoten, of mistrappen (bij verkeerd inklikken). Zie ook mijn onwaarschijnlijk scenario zojuist beschreven: het pedaal moet er al afgebroken zijn, dus op dat moment is je pedaal senor al kapot. Vergeleken met dat systeem durf ik de power2max oerdegelijk te noemen.

In wedstrijden wil ik juist ook met de vermogensmeter fietsen, zeker de trainingswedstrijden.

mevassch
Forum-lid

mevassch 16 nov 2011 13:43

Danku voor de reactie, zal ook Power2max aanschaffen dan.
Ik zal dit forum volgen en kijken wat je ervaringen zijn...

Met vriendelijke groeten

Plaats reactie