Inhoud verpakking

Ik heb de versie met een Rotor 3D crank gekocht. Je krijgt een speciaal aangepaste crank. De ster die je op de foto zit, zit normaal vast. Naast de Rotor 3D zit er een speciaal gemaakte aluminium tool bij om de sensor aan de crank vast te draaien. Verder zie je op de foto de schroeven voor de kettingbladen liggen en een bruine envelop. In de envelop zit het calibraticertificaat en de handleiding voor de onaangepaste crank. Het zwarte doosje is waar het echt om draait, hier zit de sensor in.
Inhoud sensor box

In de sensor box zit, naast de sensor, de batterij en de handleiding.Ook is er een setje reserve schroefjes meegeleverd voor de batterijbehuizing. De batterij is een CR2450N en is door de gebruiker zelf te vervangen. De handleiding is in het Duits en het Engels. De handleiding is duidelijk voor iemand die een crank kan vervangen. Wat ik wel vreemd vind, is dat ze sterk waarschuwen dat je de batterijbehuizing niet moet beschadigen, maar dat de eerste stap is om het deksel er af te halen. Het leek mij een beter idee om dit er juist op te laten tijdens de installatie en op het einde pas de batterij er in te doen. Tijdens de installatie zit dit namelijk niet in de weg.
Achterkant sensor

Een van mijn kritiekpunten is de achterkant van de sensor. De witte ring is van een stevig soort kunststof, maar niet hard. Als je goed kijkt zie je links op de foto kleine deukjes. Ik vraag mij af waarom hiervoor is gekozen. Wellicht is het hoogwaardig materiaal dat niet snel kapot te krijgen is, maar ik had toch liever een harde achterkant gezien.
Gewicht oud en nieuw


De totale schade wat betreft gewichtstoename is 224 gram, minus de verpakking van de batterij. De oude confguratie was Dura Ace. De bladen op de nieuwe configuratie zijn Stronglight CT2. Als fietscomputer kan ik mijn huidige Garmin Edge 500 gebruiken. Ik vind de totale toename in gewicht erg meevallen. Maar ik moet bekennen dat ik niet weet hoe zwaar configuraties van andere merken zijn.
Vastdraaien van de sensor

De door power2max verzonnen tool om de sensor aan de crank vast te zetten is simpel en doeltreffend. De tool past precies om de as en valt over een draaidop. Met een grote sleutel die op de bovenkant van de tool past draai je de dop vast waarna de sensor bevestigd is.
Zij- en Bovenaanzicht


As er in steken en andere crank er op. Even de voorderailleur afstellen en het is klaar voor gebruik.
Mijn Garmin Edge 500 herkende de sensor probleemloos. De allereerste keer moest ik even ‘kalibreren’ kiezen.
Update 15-01
Eerste ervaringen
Na een paar weken trainen is het tijd voor een update. Eerst een algemene opmerking, niet specifiek voor de power2max maar voor het meten van vermogen in het algemeen: Hoe kun je eigenlijk serieus trainen zonder een vermogensmeter? Nu is dat natuurlijk te kort door de bocht, hele volkstammen kunnen goed fietsen zonder zo'n ding. Maar ik ben wel van mening dat als je het echt serieus wil aanpakken je eigenlijk wel een vermogensmeter moet hebben. Eerst reed ik enkel op hartslag, nu rijd ik op de combinatie van de twee. Je kan er beter, constanter en gerichter mee trainen. Verder kun je ook meten wat je écht doet. Hartslagen zijn nuttig en leuk, maar uiteindelijk gaat het om het vermogen dat je produceert.
Eerste inschatting duurzaamheid
Na regen, wind, hagel, modder, een val en regelmatig met de tuinslang schoonspuiten kan ik 0 problemen met de meter melden. De meter wordt altijd direct gevonden door mn fietscomputer. Nog nooit last gehad van haperingen, storingen of interferentie.
Automatische calibratie
Een punt van aandacht is wel de invloed van de temperatuur van de crankset op de meting. Als je je fiets uit de kelder van 18C pakt en buiten is het 5C, dan ijlt de meting wat na. De meter calibreert zichzelf als je langer dan 2 seconden de pedalen stil houdt. Meestal doe je dit automatisch, als je een bocht om gaat, als je een holletje af gaat of als je voor een stoplicht moet wachten. Maar je moet het wel even in de gaten houden. Het kan gebeuren dat je bij het wegfietsen blijft doortrappen, en dan zou het niet helemaal kloppen. Na max 10 minuten is de crank wel gelijk aan de buitentemperatuur en is dit weg. Zelf zorg ik ervoor dat ik de eerste 10 minuten de benen af en toe 3 seconden stil houd als dat niet vanzelf al is voorgekomen. Pak je je fiets uit de schuur zul je er wel geen last van hebben.
De software
Bij de meter zit geen software. Zelf ben ik ondertussen bekend met 2 software paketten. Golden Cheetah en WKO+ 3.0. Eerstgenoemde is gratis, en gegeven dat feit is het een goed programma. Je kan er heel veel mee. Feitelijk proberen ze WKO+ 3.0 na te doen, en dat lukt aardig. Wel vind ik de interface van WKO+ 3.0 fijner, bovendien zitten er geen bugs in. Bij Golden Cheetah zitten er wel een paar bugs in, maar echt onoverkomelijk is dat niet.
Analyseren van gegevens
De echte meerwaarde van je vermogensmeter haal je mijns inziens in de analyse en trending van de data. Naar je grafiekje kijken en kijken hoeveel vermogen je wel niet trapte toen je de brug op fietste is geinig, maar je hebt er bijna niks aan. Ik raad wel aan je daarin te verdiepen. Ik heb dat ook gedaan en een boek wat ik kan aanraden is "Training and racing with a power meter". Ik baal er nu van dat ik vorig jaar niet al met een vermogensmeter gefietst heb.
Later meer.