eiwitrijk vs koolhydraatarm
-
- Forum-lid
heeft er iemand ervaring met een eiwitrijk , koolhydraatarm voedselschema.
bedoeling om gewicht te verliezen?
bedoeling om gewicht te verliezen?
Vrijwel alle diëten werken. De reden is simpel, namelijk dat ze allemaal gebaseerd zijn op hetzelfde principe: verminderde calorie-inname. Dat principe kun je ook gebruiken zonder allerlei vreemde diëten te gebruiken. Gewoon minder eten, zo simpel is het. Als je de boel nog een beetje wil versnellen kun je er nog eens nuchter bij gaan trainen op een lage intensiteit.
Een eiwit dieet is de garantie voor een futloze periode. Je lichaam moet echt veel moeite doen om energie uit eiwit te benutten. Je zult er dus vooral snel vermoeid door raken. Verder zal stevig sporten onmogelijk zijn.
ALs je - zoals zovelen op dit forum - graag fietst, zou ik zeggen: minder eten meer bewegen maar zorg dat je wel koolhydraten (complexe kolhydraten = zetmeel) binnenkrijgt. Lees dit stukje eens: http://www.natuurdietisten.nl/detail.ph ... 506&page=9" onclick="window.open(this.href);return false;
ALs je - zoals zovelen op dit forum - graag fietst, zou ik zeggen: minder eten meer bewegen maar zorg dat je wel koolhydraten (complexe kolhydraten = zetmeel) binnenkrijgt. Lees dit stukje eens: http://www.natuurdietisten.nl/detail.ph ... 506&page=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Een jaar of acht-tien heb ik 75 gewogen, en sinds ik vorig jaar en dit jaar ben gaan fietsen weeg ik nu 65.
100km heerlijk genietend trappen in de week. (wel zo snel mogelijk)
Was niet eens mijn opzet om af te vallen, hoopte alleen wel dat het vet aan m'n buik minder zou worden.
Snoepen doe ik een klein beetje minder en ik schep niet meer van die super grote porties op m'n bord.
Een of ander dieet werkt vaak maar tijdelijk. Je moet gewoon een sport zien te vinden die je heel erg graag doet en daar door ook blijft doen.
Dan ga je vanzelf wel gezonder eten zonder daar heel erg mee bezig te zijn.
100km heerlijk genietend trappen in de week. (wel zo snel mogelijk)
Was niet eens mijn opzet om af te vallen, hoopte alleen wel dat het vet aan m'n buik minder zou worden.
Snoepen doe ik een klein beetje minder en ik schep niet meer van die super grote porties op m'n bord.
Een of ander dieet werkt vaak maar tijdelijk. Je moet gewoon een sport zien te vinden die je heel erg graag doet en daar door ook blijft doen.
Dan ga je vanzelf wel gezonder eten zonder daar heel erg mee bezig te zijn.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
+1havana schreef:Vrijwel alle diëten werken. De reden is simpel, namelijk dat ze allemaal gebaseerd zijn op hetzelfde principe: verminderde calorie-inname. Dat principe kun je ook gebruiken zonder allerlei vreemde diëten te gebruiken. Gewoon minder eten, zo simpel is het. Als je de boel nog een beetje wil versnellen kun je er nog eens nuchter bij gaan trainen op een lage intensiteit.
Ik ging iets minder eten, de tussendoortjes helemaal laten staan, cola vervangen door spul met wat minder suiker. Daarnaast sporten op de fiets en in het zwembad en ik verloor in een jaar 30 kilo. Dieet werkt inderdaad, het is alleen wel maar tijdelijk als je niet je standaard gewoonten aanpast. En juist dat laatste maakt het dieet overbodig.
- opperhoofd
- Forum-lid
Zo'n 6 jaar geleden heb ik dat gedaan. Een vriendin zat in het vakgebied vandaar. De bedoeling is om in ketose te raken. Een of andere staat van het lichaam, ofzo. Je bent de hele dag kleine porties eiwit aan het eten en veel vocht aan het drinken. Het bereiden van je eiwitporties is nogal een gedoe. Ik denk dat ALS je het gaat doen deze periode het meest geschikt is. Dit omdat je je erg energieloos voelt. Wanneer je er bij gaat sporten, anders dan een paar keer per dag een stukje wandelen, moet je zeker het dieet aanpassen.
Dit dieet zal ik niet meer doen. Sowieso geen enkel dieet. Ik ben nu bezig om m'n energieverbranding in rust te verhogen door m'n spiermassa te verhogen (spieren boven de gordel) Dit werkt voor mij goed. Het grootste deel van de dag is de rustfase, oa bureauwerk, en als je daar meer energie verbruikt heeft meer impact dan bv de sporturen verlengen (is ook niet mogelijk ivm gezonde prive/sport balans)
Dit dieet zal ik niet meer doen. Sowieso geen enkel dieet. Ik ben nu bezig om m'n energieverbranding in rust te verhogen door m'n spiermassa te verhogen (spieren boven de gordel) Dit werkt voor mij goed. Het grootste deel van de dag is de rustfase, oa bureauwerk, en als je daar meer energie verbruikt heeft meer impact dan bv de sporturen verlengen (is ook niet mogelijk ivm gezonde prive/sport balans)
- Jeroen Vermeeren
- Forum-lid
- Contact
Hoi Belgiumman,
Ik ben momenteel bezig met een dergelijk koolhydraatarm dieet, een zogenaamde Bio HCG Kuur. Ik heb de mijne via i-bio.com besteld, de eigenaar daarvan is een kennis van me. De kuur duurt 26 dagen, waarbij je iedere dag 's ochtends een ampul met een specifieke vloeistof (op natuurlijke basis, dus geen hormonen of dergelijke!) moet innemen die een stof aanmaakt/versterkt in je hersenen die het hongergevoel drukt.
Gedurende de dag heb ik niet echt een beperking opgelegd gekregen hoeveel ik maximaal mag eten, maar wel wat ik wel/niet mag consumeren. Koolhydraten (aardappels, brood, pasta), vet, suikers mogen niet. Veel groenten, zuur fruit (Granny Smith, sinaasappels), witte vis en de meeste soorten vlees juist wel. In het begin van de kuur is dat flink opletten (wat je wel mag eten), maar dat went snel. Ook je lichaam past zich snel aan aan je veranderde verbranding en je kan er prima (intensief) bij blijven sporten. Ikzelf zit nu op de 18e dag en heb vorige week nog 362 km gefietst (incl. D1, D2 en D3 trainingen). Ook deze week staat de teller alweer op 150+ km. Als ik solo rijdt zit oik nog steeds op 32 km/u gemiddeld, wat ook mijn niveau was voordat ik aan deze kuur begon.
Als man zal je ongeveer 10-12% van je lichaamsgewicht verliezen aan vetmassa, dus niet aan spiermassa. Ik ben op 31/10 begonnen met een begingewicht van 109,2 kg en zit nu (op 2/3 van de kuur) op 100,5 kg. Een verlies dus al van 8,7 kg.
Wat mij betreft dus een aanrader! kan niet wachten om volgend jaar zonder al die kilo's de bergen in te gaan! Om mezelf te belonen als ik mijn doel haal (98 kg) heb ik mezelf een fietsvakantie op Tenerife of Gran Canaria beloofd in december. En dat is een leuke motivatie!
Succes!
Jeroen
Ik ben momenteel bezig met een dergelijk koolhydraatarm dieet, een zogenaamde Bio HCG Kuur. Ik heb de mijne via i-bio.com besteld, de eigenaar daarvan is een kennis van me. De kuur duurt 26 dagen, waarbij je iedere dag 's ochtends een ampul met een specifieke vloeistof (op natuurlijke basis, dus geen hormonen of dergelijke!) moet innemen die een stof aanmaakt/versterkt in je hersenen die het hongergevoel drukt.
Gedurende de dag heb ik niet echt een beperking opgelegd gekregen hoeveel ik maximaal mag eten, maar wel wat ik wel/niet mag consumeren. Koolhydraten (aardappels, brood, pasta), vet, suikers mogen niet. Veel groenten, zuur fruit (Granny Smith, sinaasappels), witte vis en de meeste soorten vlees juist wel. In het begin van de kuur is dat flink opletten (wat je wel mag eten), maar dat went snel. Ook je lichaam past zich snel aan aan je veranderde verbranding en je kan er prima (intensief) bij blijven sporten. Ikzelf zit nu op de 18e dag en heb vorige week nog 362 km gefietst (incl. D1, D2 en D3 trainingen). Ook deze week staat de teller alweer op 150+ km. Als ik solo rijdt zit oik nog steeds op 32 km/u gemiddeld, wat ook mijn niveau was voordat ik aan deze kuur begon.
Als man zal je ongeveer 10-12% van je lichaamsgewicht verliezen aan vetmassa, dus niet aan spiermassa. Ik ben op 31/10 begonnen met een begingewicht van 109,2 kg en zit nu (op 2/3 van de kuur) op 100,5 kg. Een verlies dus al van 8,7 kg.
Wat mij betreft dus een aanrader! kan niet wachten om volgend jaar zonder al die kilo's de bergen in te gaan! Om mezelf te belonen als ik mijn doel haal (98 kg) heb ik mezelf een fietsvakantie op Tenerife of Gran Canaria beloofd in december. En dat is een leuke motivatie!

Succes!
Jeroen
-
- Forum-lid
In 18 dagen 9kg afvallen dat zak vooral veel vocht zijn.
Wat mij fascineert is het gegeven dat je voor D2 en D3 trainingen dus helemaal geen koolhydraten nodig blijkt te hebben. Glycogeen is dus helemaal niet zo belangrijk als ik ooit gedacht had. Je kunt dus blijkbaar in alle hartslagzones gewoon vertrouwen op vet- en zelfs eiwit als brandstof. De Anaerobe zone is dus achterhaald.
Sterker nog, ondanks het feit dat het lichaam energie verbruikt ten behoeve van het afvallen, neemt het vermogen zelfs sterk toe! Waar iedereen de afgelopen week namelijk zo'n 10% prestatieverlies had door extra luchtweerstand en warmteverlies van het lichaam, blijven bij dit dieet de prestaties gelijk. Ben toch stiekem wel een beetje benieuwd wat er in dat pilletje zit en wat zou er toch gebeuren als je er twéé zou nemen? Wellicht kun je dan tijdrit wedstrijden gaan winnen op een mountainbike
Sterker nog, ondanks het feit dat het lichaam energie verbruikt ten behoeve van het afvallen, neemt het vermogen zelfs sterk toe! Waar iedereen de afgelopen week namelijk zo'n 10% prestatieverlies had door extra luchtweerstand en warmteverlies van het lichaam, blijven bij dit dieet de prestaties gelijk. Ben toch stiekem wel een beetje benieuwd wat er in dat pilletje zit en wat zou er toch gebeuren als je er twéé zou nemen? Wellicht kun je dan tijdrit wedstrijden gaan winnen op een mountainbike

- Jeroen Vermeeren
- Forum-lid
- Contact
Focus schreef:Wat mij fascineert is het gegeven dat je voor D2 en D3 trainingen dus helemaal geen koolhydraten nodig blijkt te hebben. Glycogeen is dus helemaal niet zo belangrijk als ik ooit gedacht had. Je kunt dus blijkbaar in alle hartslagzones gewoon vertrouwen op vet- en zelfs eiwit als brandstof. De Anaerobe zone is dus achterhaald.
Natuurlijk heb je gelijk wat betreft glycoceen, dat beargumenteer ik niet. Maar je kan echt nog wel D2 en D3 trainingen rijden met een koolhydraatarm dieet. Mijn vaste trainingsrondje (2 rondjes om de Rottemeren nabij Rotterdam, samen 54 km uit en thuis) gebeurt meestal in D2 (iets meer dan 1,5 uur met een gemiddelde hartslag van rond de 150). Qua prestatie merk ik dan niet het verschil met voorheen. Vandaar ook mijn andere post 'mythbuster: kou/snelheid'. Ik ben echt geen superman, maar wellicht dat als je vaak op de fiets zit (4-5 dgn week, altijd wel boven de 250-300 km wekelijks) je minder achteruit gaat dan wanneer je eens in de week rijdt?? De blokken in D3 doe ik wel korter, zowel qua duur van de blokken individueel als de totale duur van de training omdat je merkt dat je herstel naderhand langzamer gaat. De batterij is dan gewoon sneller leeg.
Hier twee recente Garmin uitdraaien:
http://connect.garmin.com/activity/127556905" onclick="window.open(this.href);return false;
http://connect.garmin.com/activity/127361920" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben geen wijsneus maar zit het verhaal ook echt niet aan te dikken...
Goed verwoord! Ik dacht vanmiddag hetzelfde, maar niet de tijd gehad om het neer te zetten :p. D2/D3 hartslagen = spierafbraak zonder koolhydraten. Komt bij dat ik me niet voor kan stellen dat je niet normaal af kunt vallen als je 4/5x in de week op de fiets zit, zoals deze superman suggereert.Focus schreef:Wat mij fascineert is het gegeven dat je voor D2 en D3 trainingen dus helemaal geen koolhydraten nodig blijkt te hebben. Glycogeen is dus helemaal niet zo belangrijk als ik ooit gedacht had. Je kunt dus blijkbaar in alle hartslagzones gewoon vertrouwen op vet- en zelfs eiwit als brandstof. De Anaerobe zone is dus achterhaald.