Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

7,8 of 9 speed shifters op een 6 cassette.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 13 nov 2011 13:05

Kan dit?

Ik bedoel, ik heb een paar campagnolo daytona shifters, deze wil ik op een klassieke stalen fiets zetten. Maar die heeft maar een 6 cassette. Er zit geen teller van in welke versnelling je zit op de shifters. Maar zou ik dan door middel van derailleur afstellen het zo kunnen krijgen dat hij het doet op een 6 cassette?

Mvgr.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7925
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 nov 2011 14:04

Je vertelt er niet bij hoeveel speed die shifters zijn. Dat zal op zijn minst 8v zijn. De spacing zou dan samen kunnen vallen met die van de cassette. Die waren in de MEESTE systemen 5.0mm. Campa 8v heeft ook 5.0mm spacing. 9v en 10v shifters kun je vergeten. Met de derailleur kun je alleen de uiterste standen instellen.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3077
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 13 nov 2011 14:51

Dat gaat echt een moeilijk vehaal worden. De afstand tussen de kransen achter is bij 6 spd groter. Je zal op de een of andere manier de "kabeltrek", of de beweging van de derailleur per klikje op de shifter iets moeten vergroten anders krijg je het nooit helemaal goed. Er moet dus echt geknutseld worden. Met alleen afstellen kom je er niet. Als je niet te kritisch bent zal je best wel wat kunnen schakelen, maar alles helemaal zonder geratel afgesteld krijgen zal niet meevallen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 nov 2011 15:58

Daytona is toch altijd 9 of 10 speed?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4407
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 nov 2011 07:50

Voor hoeveel speed is die shifter orspronkelijk bedoeld? Indien de shifter geïndexeerd is (als de shifter met klikjes werkt) ga je het nooit lekker laten draaien. Je kunt wel kijken of je een 7 speed cassette kunt plaatsen (dat is dezelfde inbouwbreedte als 6 speed) dit uiteraard alleen als de shifter 7 speed is.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 14 nov 2011 17:21

Aah bedankt jongens, ik wist niet dat er een bepaalde afstand tussen de kransjes zat, zal me er eens in verdiepen en de shifters onderzoeken. Voor vragen kom ik in dit topic wel terug.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7925
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 nov 2011 19:07

scottwilko schreef:Voor hoeveel speed is die shifter orspronkelijk bedoeld? Indien de shifter geïndexeerd is (als de shifter met klikjes werkt) ga je het nooit lekker laten draaien. Je kunt wel kijken of je een 7 speed cassette kunt plaatsen (dat is dezelfde inbouwbreedte als 6 speed) dit uiteraard alleen als de shifter 7 speed is.
De spacing voor 7v is eveneens 5mm, derhalve is de inbouwbreedte ook 5mm groter dan bij 6v. Een shifter is overigens altijd geindexeerd, anders gaat het over buiscommandeurs. Als de spacing overeenkomt, dan draait het uiteraard wel lekker. Niet somberder dan nodig is!
Als Campa Daytona alleen 9v en 10v is, zoals AMClassicfan stelt, kan TS het sowieso vergeten.

Correctie 7v vergt een body die 3mm breder is dan 6v.
Laatst gewijzigd door klimmer op 19 nov 2011 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 16 nov 2011 19:15

Ik heb er dus net even naar gekeken. Het gaat dus om ietwat oudere gripshifters. Campagnolo Daytona. Je schakelt dus met het hendeltje achter de remgreep heen, en met een hendeltje aan de zijkant terug. De remhendel schakelt dus zelf niet mee. (dit wisten jullie waarschijnlijk wel, maar goed).

Het vreemde vond ik dat het lijkt alsof ze werken als buiscommandeurs. Je hoort wel een klikje, maar tegelijkertijd draait een soort van rad de schakelkabel strak. Maar het is niet zo dat je per keer dat je het hendeltje indrukt maar 1 klikje hoort. Dus er is geen aantal speeds. Voor mijn gevoel kun je hem dus gewoon gebruiken op een 6 (of misschien wel minder) cassette. Ik zal het morgen wel gewoon even testen want dan kan ik het het beste bekijken maar goed.

Er zit namelijk ook geen verschil tussen de linker en de rechter shifter.

Wat is jullie mening hierover? En heeft er iemand ervaring met dit type shifter?

Mvgr.
Jan

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7925
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 nov 2011 21:32

Een raadsel, wat jij vertelt: GripShift van Campa, lijkt me niet.....

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 nov 2011 09:59

nutsjesmoar schreef:Dus er is geen aantal speeds.
Dat is er wel, voel nog eens beter wat de kabel doet ;)

Hebben de handgrepen (deel waar je je hand op zet) bolle of puntige puntjes?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 nov 2011 10:15

nutsjesmoar schreef:Ik heb er dus net even naar gekeken. Het gaat dus om ietwat oudere gripshifters. Campagnolo Daytona. Je schakelt dus met het hendeltje achter de remgreep heen, en met een hendeltje aan de zijkant terug. De remhendel schakelt dus zelf niet mee. (dit wisten jullie waarschijnlijk wel, maar goed).

Het vreemde vond ik dat het lijkt alsof ze werken als buiscommandeurs. Je hoort wel een klikje, maar tegelijkertijd draait een soort van rad de schakelkabel strak. Maar het is niet zo dat je per keer dat je het hendeltje indrukt maar 1 klikje hoort. Dus er is geen aantal speeds. Voor mijn gevoel kun je hem dus gewoon gebruiken op een 6 (of misschien wel minder) cassette. Ik zal het morgen wel gewoon even testen want dan kan ik het het beste bekijken maar goed.

Er zit namelijk ook geen verschil tussen de linker en de rechter shifter.

Wat is jullie mening hierover? En heeft er iemand ervaring met dit type shifter?

Mvgr.
Jan
Je geeft hier zojuist precies de beschrijving van de werking van een (geindexeerde) geintegreerde schakelhandel! :-)
Met die 6 spd cassette gaat het zeker niet werken, je heb 9 (Scepticus' puntige puntjes) of tien (bolle puntjes) speed nodig. Helaas gaat dat weer niet passen op je wiel (ivm met breedte van de cassette, en waarschijnlijk heeft jouw wiel ook een schroefpignon). Nu zou je natuurlijk dat 'rad' waar je het over hebt zelf kunnen maken, maar nu met 6 klikjes ipv 9/10, maar da's nog niet zo makkelijk...

(NB: bij Campa shifters is er in de linker shifter NOOIT een duidelijke overgang van klein naar groot blad, maar gewoon een aantal even grote stapjes. Voordeel daarvan is dat je bij Campa geen aparte shifter hoeft te hebben voor een tripel en dat je veel meer fine-tune mogelijkheden hebt.)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 04 dec 2011 10:35

Het is me dus gelukt, hij schakelt soepel en neemt elke versnelling mee. :)

Plaats reactie