7,8 of 9 speed shifters op een 6 cassette.
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Kan dit?
Ik bedoel, ik heb een paar campagnolo daytona shifters, deze wil ik op een klassieke stalen fiets zetten. Maar die heeft maar een 6 cassette. Er zit geen teller van in welke versnelling je zit op de shifters. Maar zou ik dan door middel van derailleur afstellen het zo kunnen krijgen dat hij het doet op een 6 cassette?
Mvgr.
Ik bedoel, ik heb een paar campagnolo daytona shifters, deze wil ik op een klassieke stalen fiets zetten. Maar die heeft maar een 6 cassette. Er zit geen teller van in welke versnelling je zit op de shifters. Maar zou ik dan door middel van derailleur afstellen het zo kunnen krijgen dat hij het doet op een 6 cassette?
Mvgr.
Je vertelt er niet bij hoeveel speed die shifters zijn. Dat zal op zijn minst 8v zijn. De spacing zou dan samen kunnen vallen met die van de cassette. Die waren in de MEESTE systemen 5.0mm. Campa 8v heeft ook 5.0mm spacing. 9v en 10v shifters kun je vergeten. Met de derailleur kun je alleen de uiterste standen instellen.
Dat gaat echt een moeilijk vehaal worden. De afstand tussen de kransen achter is bij 6 spd groter. Je zal op de een of andere manier de "kabeltrek", of de beweging van de derailleur per klikje op de shifter iets moeten vergroten anders krijg je het nooit helemaal goed. Er moet dus echt geknutseld worden. Met alleen afstellen kom je er niet. Als je niet te kritisch bent zal je best wel wat kunnen schakelen, maar alles helemaal zonder geratel afgesteld krijgen zal niet meevallen.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4407
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Voor hoeveel speed is die shifter orspronkelijk bedoeld? Indien de shifter geïndexeerd is (als de shifter met klikjes werkt) ga je het nooit lekker laten draaien. Je kunt wel kijken of je een 7 speed cassette kunt plaatsen (dat is dezelfde inbouwbreedte als 6 speed) dit uiteraard alleen als de shifter 7 speed is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Aah bedankt jongens, ik wist niet dat er een bepaalde afstand tussen de kransjes zat, zal me er eens in verdiepen en de shifters onderzoeken. Voor vragen kom ik in dit topic wel terug.
De spacing voor 7v is eveneens 5mm, derhalve is de inbouwbreedte ook 5mm groter dan bij 6v. Een shifter is overigens altijd geindexeerd, anders gaat het over buiscommandeurs. Als de spacing overeenkomt, dan draait het uiteraard wel lekker. Niet somberder dan nodig is!scottwilko schreef:Voor hoeveel speed is die shifter orspronkelijk bedoeld? Indien de shifter geïndexeerd is (als de shifter met klikjes werkt) ga je het nooit lekker laten draaien. Je kunt wel kijken of je een 7 speed cassette kunt plaatsen (dat is dezelfde inbouwbreedte als 6 speed) dit uiteraard alleen als de shifter 7 speed is.
Als Campa Daytona alleen 9v en 10v is, zoals AMClassicfan stelt, kan TS het sowieso vergeten.
Correctie 7v vergt een body die 3mm breder is dan 6v.
Laatst gewijzigd door klimmer op 19 nov 2011 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Ik heb er dus net even naar gekeken. Het gaat dus om ietwat oudere gripshifters. Campagnolo Daytona. Je schakelt dus met het hendeltje achter de remgreep heen, en met een hendeltje aan de zijkant terug. De remhendel schakelt dus zelf niet mee. (dit wisten jullie waarschijnlijk wel, maar goed).
Het vreemde vond ik dat het lijkt alsof ze werken als buiscommandeurs. Je hoort wel een klikje, maar tegelijkertijd draait een soort van rad de schakelkabel strak. Maar het is niet zo dat je per keer dat je het hendeltje indrukt maar 1 klikje hoort. Dus er is geen aantal speeds. Voor mijn gevoel kun je hem dus gewoon gebruiken op een 6 (of misschien wel minder) cassette. Ik zal het morgen wel gewoon even testen want dan kan ik het het beste bekijken maar goed.
Er zit namelijk ook geen verschil tussen de linker en de rechter shifter.
Wat is jullie mening hierover? En heeft er iemand ervaring met dit type shifter?
Mvgr.
Jan
Het vreemde vond ik dat het lijkt alsof ze werken als buiscommandeurs. Je hoort wel een klikje, maar tegelijkertijd draait een soort van rad de schakelkabel strak. Maar het is niet zo dat je per keer dat je het hendeltje indrukt maar 1 klikje hoort. Dus er is geen aantal speeds. Voor mijn gevoel kun je hem dus gewoon gebruiken op een 6 (of misschien wel minder) cassette. Ik zal het morgen wel gewoon even testen want dan kan ik het het beste bekijken maar goed.
Er zit namelijk ook geen verschil tussen de linker en de rechter shifter.
Wat is jullie mening hierover? En heeft er iemand ervaring met dit type shifter?
Mvgr.
Jan
Een raadsel, wat jij vertelt: GripShift van Campa, lijkt me niet.....
Dat is er wel, voel nog eens beter wat de kabel doetnutsjesmoar schreef:Dus er is geen aantal speeds.
Hebben de handgrepen (deel waar je je hand op zet) bolle of puntige puntjes?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Je geeft hier zojuist precies de beschrijving van de werking van een (geindexeerde) geintegreerde schakelhandel!nutsjesmoar schreef:Ik heb er dus net even naar gekeken. Het gaat dus om ietwat oudere gripshifters. Campagnolo Daytona. Je schakelt dus met het hendeltje achter de remgreep heen, en met een hendeltje aan de zijkant terug. De remhendel schakelt dus zelf niet mee. (dit wisten jullie waarschijnlijk wel, maar goed).
Het vreemde vond ik dat het lijkt alsof ze werken als buiscommandeurs. Je hoort wel een klikje, maar tegelijkertijd draait een soort van rad de schakelkabel strak. Maar het is niet zo dat je per keer dat je het hendeltje indrukt maar 1 klikje hoort. Dus er is geen aantal speeds. Voor mijn gevoel kun je hem dus gewoon gebruiken op een 6 (of misschien wel minder) cassette. Ik zal het morgen wel gewoon even testen want dan kan ik het het beste bekijken maar goed.
Er zit namelijk ook geen verschil tussen de linker en de rechter shifter.
Wat is jullie mening hierover? En heeft er iemand ervaring met dit type shifter?
Mvgr.
Jan
Met die 6 spd cassette gaat het zeker niet werken, je heb 9 (Scepticus' puntige puntjes) of tien (bolle puntjes) speed nodig. Helaas gaat dat weer niet passen op je wiel (ivm met breedte van de cassette, en waarschijnlijk heeft jouw wiel ook een schroefpignon). Nu zou je natuurlijk dat 'rad' waar je het over hebt zelf kunnen maken, maar nu met 6 klikjes ipv 9/10, maar da's nog niet zo makkelijk...
(NB: bij Campa shifters is er in de linker shifter NOOIT een duidelijke overgang van klein naar groot blad, maar gewoon een aantal even grote stapjes. Voordeel daarvan is dat je bij Campa geen aparte shifter hoeft te hebben voor een tripel en dat je veel meer fine-tune mogelijkheden hebt.)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Het is me dus gelukt, hij schakelt soepel en neemt elke versnelling mee.