Ik heb met mijn setje goedkope Shimano WH-R500 wielen op mijn racefiets nooit problemen gehad, tot er vanmorgen op een mooi vlak stukje weg plotseling een spaak in het achterwiel bij de naaf knapte. Na de knal stapte ik af en zag ik dat er op de plek van de geknapte spaak ook een behoorlijke slag zat.
Nou ben ik een behoorlijke leek, dus vraag ik mij allereerst af of deze slag het gevolg kan zijn van de geknapte spaak, of dat de spaak moet zijn geknapt doordat een eerder tijdens de rit ontstane slag in het wiel (waar ik overigens niets van heb gemerkt)?
Omdat ik met een goed verhaal bij de fietsenmaker wil komen, vraag ik me af of de bovenstaande oorzaken nog invloed hebben op de garantie, mocht er al garantie op de wielen zitten. Inmiddels zijn de fiets en de wielen nog net geen jaar oud en heb ik er een kleine 5000km op gefietst. Bovendien ben ik met +/- 73kg ook niet extreem zwaar.
NB: Ik zit voor het nieuwe seizoen ook al een tijdje te kijken naar een nieuwe wielset, waarbij mijn oog op de Fulcrum R5 is gevallen, maar waarom zijn deze wielen opeens zoveel duurder? In de zomer waren ze bij verschillende webshops vanaf 160 euro te koop, maar nu wordt er vrijwel overal zo'n 200 euro voor gevraagd. Terwijl het nog steeds om de 2011-versie gaat.
©®