Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Doorlopende zadelpen afzagen

fitex
Forum-lid

fitex 03 nov 2011 15:23

Kent iemand een goede techniek om een doorlopende zadelpen (ISP) af te zagen of in te korten?
Het zou gaan om een nieuw frame dat ik zelf wil monteren.
Een carbon voorvork afzagen is eenvoudig wegens de ronde vorm en de geleiders die bestaan, maar een doorlopende zadelpen vergt toch iets meer precisie.

Tips en video's zijn welkom!

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 03 nov 2011 15:29

http://www.parktool.com/product/oversiz ... ide-sg-7-2" onclick="window.open(this.href);return false;
"Try not. Do or do not......there is no try"

gamiel
Forum-lid

gamiel 03 nov 2011 15:37

Of ga naar je LBS om 'm op maat te laten zagen. Ongetwijfeld goedkoper dan dit (bij wijze van one-time-only) gereedschap aan te schaffen. Ga het aub niet zelf op een Mickey Mouse of McGyver manier doen.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

fitex
Forum-lid

fitex 03 nov 2011 16:01

@andromeda: Bedankt voor de tip!
@gamiel: Ik doe het liever zelf want vele fietsmakers doen het net op een Mickey Mouse of McGyver manier.

intersantos
Forum-lid

intersantos 03 nov 2011 19:42

Zo dus:
http://www.youtube.com/watch?v=FYpC51pKZ8w" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn LBS deed het bij mijn frame overigens los uit de hand. Heb toen maar even de andere kant in gekeken...

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 03 nov 2011 20:01

fitex schreef:@andromeda: Bedankt voor de tip!
@gamiel: Ik doe het liever zelf want vele fietsmakers doen het net op een Mickey Mouse of McGyver manier.
Een goede FM doet dit echt wel op de juiste manier, ikzelf zou bij mijn ISP het best wel zelf gedaan kunnen hebben maar heb Salden dit laten doen en die deed het zeker niet op zijn Mickey Mouse manier ;) Zou er fijn bij blijven staan als dit wordt uitgevoerd 8-)
YFood !!!

fietser1972
Forum-lid

Gebruikersavatar fietser1972 03 nov 2011 20:06

Ik heb zelf een Scott Addict met geintegreerde zadelpen. Bij het frame zat een adapter die je om de pen heen klemt. Waarschijnlijk zit die bij het door jou aan te schaffen frame ook. In die adapter past precies je zaagblad en kun je heel precies en recht de pen inkorten. Gebruik een ijzerzaag met hele fijne vertanding en meet natuurlijk alles goed af.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

gamiel
Forum-lid

gamiel 03 nov 2011 23:06

fitex schreef: @gamiel: Ik doe het liever zelf want vele fietsmakers doen het net op een Mickey Mouse of McGyver manier.
*zucht*
Dat soort fietsenmakers ken ik ook, daar moet je dus NIET naar toe gaan. Ken er hier in de buurt wel een paar waaraan ik het zou toevertrouwen, en die zul jij in jouw buurt ook wel kennen. Maar ik zou er ook bij blijven staan voor het beste resultaat :lol:
Koop je het frame bij een winkel of op internet? Als je 'm in de winkel koopt doet een beetje FM dat als service. Had ik bv ook bij 1.5 inch conus op vork installeren - ik had geen geschikte slagpijp/-buis (alleen voor kleinere lagers) en vond het zonde om een tool voor zo goed als eenmalig gebruik te kopen.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

fitex
Forum-lid

fitex 04 nov 2011 13:23

Bedankt allemaal voor jullie feedback!
Er zijn inderdaad fietsenmakers aan wie ik dit kan toevertrouwen, maar er zijn er evenveel waar ik inderdaad best bij blijf. Persoonlijk doe ik het liever zelf omdat ik zo'n dingen ook graag leer en doe.

Heeft er nog iemand tips hoe ik best de afzaagmaat bepaal? Stel dat de zadelpenbuis een ovaal is van 5cm in de lengte. Markeer ik dan de afzaagmaat in het center en zaag ik waterpas af of haaks met de zadelpenbuis?
Ik veronderstel dat die adapters haaks afzagen terwijl het om een juiste maat te hebben misschien beter is om waterpas af te zagen?

von Miles
Forum-lid

von Miles 04 nov 2011 19:53

Je moet de zadelpen sowieso haaks afzagen, omdat de stubby (kop die op je zadelbuis komt) binnenin ook "haaks" is.
De juiste afzaaghoogte is een beetje lastig te bepalen, dat is een beetje pas en meetwerk.
Vaak kun je dmv de stubby nog wel ca.1-1,5cm spelen in de hoogte.

Plaats reactie