Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

How-to filmpjes Bikeroutetoaster

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 okt 2011 14:29

Voor de absolute digibeten heb ik een serie filmpjes gemaakt die (hopelijk) duidelijk maken hoe je een course tekent met behulp van bikeroutetoaster.com

Deel 1: rondleiding over de site

Deel 2: instellingen

Deel 3: het tekenen van een course

Bonus: compileren van een custom kaart met OSM
Laatst gewijzigd door havana op 01 nov 2011 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.

eelcoz

eelcoz 29 okt 2011 15:16

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 29 okt 2011 16:19

+1 heel goed. Graaf als sticky bovenaan de pagina.
What makes the boat go faster?

leocuypers
Forum-lid

Gebruikersavatar leocuypers 29 okt 2011 20:45

ik gebruik de bryton rider 50 en tot nu toe plande ik de routes vanaf de Bryton sport pagina
In de planner stonden zandpaadje als verharde wegen aangegeven (en dus geregeld met de fiets voor een zandweg in het veld stond)
Maar op de planner bikeroutetoaster kun je plannen met OSM en daar zie je exact waar de weg ophoudt en overgaat in een zandweg (bruine stippellijn)
Wel vreemd dat de site van bryton geen gebruik maakt van OSM om te plannen, terwijl de gps computer wel met OSM is uitgerust

Ik ga deze zeker gebruiken, bedankt voor de tip

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 29 okt 2011 21:58

Goede uitleg van mijn favoriete routemaker. Als je een beetje handigheid krijgt kun je echt snel routes maken, ik zet de kaart ook bijna altijd op OSM (stuk duidelijker dan OCM). Een van de belangrijkste pluspunten t.o.v. bijv. GPSies is dat je met de optie 'delete last' alles delete sinds je vorige klik en niet elk tussenliggend (door de autorouting aangemaakt) punt apart moet verwijderen.
Het enige wat ik lastig vind is dat de auto routing soms een foutmelding geeft, daar is niets aan te doen behalve het op een later moment weer proberen. De auto routing stuurt je af en toe op een vreemde manier langs provinciale wegen of kruisingen, niet alle tweerichtingsfietspaden zijn helemaal goed in OSM verwerkt. De OSM kaart is goed maar niet perfect, ook recreatieve fietspaden worden aangeduid met blauwe stippellijnen waardoor de ondergrond soms te zacht is voor de racefiets, maar dit zijn gelukkig uitzonderingen. De OSM kaart heeft ervoor gezorgd dat ik ontzettend veel mooie paden heb ontdekt die niet op de Google kaart te zien zijn :)

eelcoz

eelcoz 29 okt 2011 22:01

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 okt 2011 22:20

Vroeger was ik nog wel eens eigenwijs; als OSM iets deed wat mij niet handig leek dan tekende ik zelf een stukje - zonder auto routing. Maar in de praktijk kwam dat me toch vaak duur te staan en werd ik met neus op de feiten gedrukt. OSM heeft in 9 van 10 gevallen een goede reden om je om te leiden, bijvoorbeeld door een onverhard pad of een weg waar je niet mag fietsen.

Gpsies heeft trouwens wel één duidelijk voordeel boven BRT, het aantal hoogtemeters wordt accurater berekend. Dat is voor trainingen op 't vlakke natuurlijk geen issue, maar goed.

Ik zal overigens ook nog een demonstratie maken van het aanpassen van een bestaande route. Daar zijn meerdere methodes voor; wat mij betreft is het makkelijkst om de gewenste route na tekenen. Dat klinkt heel omslachtig, maar in de praktijk werkt 't heel snel. Slepen met coursepoints is stukken ingewikkelder IMHO.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 31 okt 2011 13:30

TOP! Havana. Ik ga het asap bekijken.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 01 nov 2011 08:47

Ik heb een filmpje toegevoegd waarin ik uitleg hoe je een custom OSM kaart maakt en kan downloaden.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 04 nov 2011 17:30

Met Bikeroutetoaster kan je inderdaad heel eenvoudig routes tekenen. Echter, ik ken geen enkele (digitale of papieren) landkaart, die met 100% zekerheid aangeeft of een weg verhard is. Zelf teken ik weleens BRT-routes in gebieden die ik goed ken (in binnen- en buitenland). Wat me dan zoal opvalt...

Dat een blauwe stippellijn verwijst naar een fietspad, waar in de praktijk helemaal geen pad ligt (dus ook geen voetpad).
Dat een blauwe stippellijn verwijst naar een fietspad, waar in de praktijk een onverhard pad ligt alwaar fietsen verboden is.
Dat een bruine stippellijn verwijst naar een onverhard pad, dat in de praktijk voorzien is van een (uitstekend te fietsen) asfaltlaag.
Dat als je aangeeft met een auto te rijden, ook over onverharde paden wordt geloodst.

Dus ja, als je b.v. alle bruine stippellijnen vermijdt, kan je soms allerlei fraaie weggetjes mislopen. Zo heb ik afgelopen week toevallig nog 250km in de Eifel getraind, waarvan ±50km over verharde wegen die — ten onrechte — aangegeven worden met een bruine stippellijn. Met name de klim naar Forsthaus Rothekreuz (8km, 300hm) wordt zo aangeduid. En dat geldt bijvoorbeeld ook voor deze landweggetjes...

Afbeelding Afbeelding

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 04 nov 2011 17:45

Als we het toch over filmpjes hebben, deze kunnen voor beginners ook van pas komen.
http://www.youtube.com/profile?user=gar ... 68BA59C66E" onclick="window.open(this.href);return false;

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2011 17:45

In bijvoorbeeld Frankrijk gebruik ik altijd de Michelin kaart om m'n route te controleren of alles wel verhard is en bestaat. Zeer zelden dat er fouten in de Michelin kaart zitten. Echter in Duitsland heb je weinig aan de Michelin kaart want die is gewoon niet gedetailleerd genoeg. Ik heb 't idee dat de Garmin kaarten wel beter kloppen dan bijv Googlemaps qua verhard/onverhard.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie