Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Scheve derailleur?

Shitfactory
Forum-lid

Shitfactory 28 okt 2011 00:33

Ik heb een maand geleden een racefiets gekocht van het merk Ridley.
Een heerlijke fiets, maar na een tijdje fietsen merkte ik op dat mijn versnellingen het niet altijd goed doen

Een fietsenmaker in de stad, vertelde mij dat mijn ketting en cassette versleten waren, en dat de reparatie over de €100 ging kosten (een erge ruime schatting). Ik heb even op het internet gekeken, en een ketting en cassette kosten daar €70.
Ik neem aan dat als ik de reparatie door hun uit laat voeren, dit voor mij redelijk onbetaalbaar gaat worden. (Student)

Na het bekijken van filmpjes op het internet ben ik erachter gekomen, dat het het vervangen van een cassette en ketting makkelijk zelf te doen is.

Maarrrr tijdens deze controle kwamen de FM er ook achter dat de derailleur wieltjes niet loodrecht onder elkaar zitten.
Dit moet volgens de fietsenmaker wel het geval zijn.

Is dit zelf te repareren?

Hier onder de foto's

[Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nelus
Forum-lid

nelus 28 okt 2011 08:30

Zie topic iets verder op van Rene http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... lit=scheef" onclick="window.open(this.href);return false;
"Everything will be allright in the end, if everything is not allright it's not the end"

Berrie50
Forum-lid

Berrie50 28 okt 2011 08:50

Cassette en ketting kun je makkelijk zelf vervangen.
Heb je een kettingzweep,cassette tool en kettingpons voor nodig.
Die koop je voor minder dan 30 euro al bij Halfords, en heb je wel je eigen gereedschap voor de volgende keer.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 28 okt 2011 08:56

Koop dat meteen wat goeds ;) Spul van Halfords is niet al te best. De meeste FMs verkopen BBB gereedschap en dat is prima en niet zo duur. PRO idem (maar die hebben geen Campa).

eelcoz

eelcoz 28 okt 2011 08:58

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Berrie50
Forum-lid

Berrie50 28 okt 2011 09:03

havana schreef:Koop dat meteen wat goeds ;) Spul van Halfords is niet al te best. De meeste FMs verkopen BBB gereedschap en dat is prima en niet zo duur. PRO idem (maar die hebben geen Campa).
Ik geef die jonge alleen maar een advies!
Ik neem aan dat studenten het niet al te breed hebben. :|
Laatst gewijzigd door Berrie50 op 28 okt 2011 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 28 okt 2011 09:05

Uiteindelijk is het goedkoper om meteen iets degelijks te kopen ;)

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 28 okt 2011 12:00

Volgens mij is je derailleur niet verbogen. Als je googeld en zoekt op "achterderailleur afstellen" zie je wat je stap voor stap moet doen. Is echt niet moeilijk.
Maar als eerste zou ik even voelen of de achterderailleurkabel niet te te los staat. Als deze te slap is dan schakelt 'ie niet vlot meer naar kleinere versnellingen) Je maakt 'm strakker door of aan de derailleurkant of bij het balhoofdbuis het afstelnippeltje (waar de kabel in gaat) linksom te draaien. Je zal zien dat de derailleurkooi dan wat meer naar links zal komen te zitten, en dus minder scheef zal ogen.
Maar indien je kabel te strak staat dan schakel je via het kleine rechter handeltje niet vlot naar grotere versnellingen (kleinere kransjes).

En kan je die twee a drie gereedschappen voor het vervangen van je ketting en je cassette niet even lenen bij een van de forumleden die bij je in de buurt wonen?
Zelf woon ik in Breda.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

villian
Forum-lid

villian 28 okt 2011 16:13

Ik weet niet wat van fietsenmaker je geweest bent, maar er zijn fietsenmakers die wel heel makkelijk zeggen dat je cassette en ketting versleten zijn. Misschien is je probleem ook verholpen door alleen de derailleur alleen goed af te stellen. Kan je zomaar paar duizend km meer maken voordat je ketting en/of cassette moet vervangen.

eelcoz

eelcoz 28 okt 2011 16:19

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 28 okt 2011 19:22

Je kan ook proberen om in contact te komen met een mede-forummer bij jou in de buurt, die handig is zodat ie je casette/ketting/derailleur kan afstellen of, indien nodig, vervangen. Is met een half uurtje gebeurd dus....Scheelt je sowieso de aanschaf van de speciale tooltjes.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie