Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Cadeautje voor mezelf, maar wat?

bibske
Forum-lid

bibske 21 okt 2011 17:32

Ik ben sinds kort de uitdaging aangegaan om 9kg af te vallen. Om de motivatie een beetje aan te scherpen heb ik besloten dat ik mezelf wat leuks cadeau doe als het lukt. De tussentijdse doelen worden beloond met dingen die ik anders ook zou kopen, alleen moet ik van mezelf wachten tot ik daadwerkelijk zover ben. Na 3 kilo mag ik eindelijk nieuwe MTB schoenen kopen en na 6 kg een nieuwe woon-werk fiets.

Het eindresultaat mag beloond worden met iets extra, iets wat ik anders niet snel zou kopen, een beetje luxe, licht overbodig en misschien eerder esthetisch dan functioneel. Ik zat te denken aan nieuwe wielen of misschien wel een supersnelle Assos outfit. Mijn toekomstige strakke Bibske moet daar vast prima in uitkomen...

Ik nodig jullie dan ook van harte uit om leuke gadgets, hebbedingetjes en droomspulletjes op te noemen. Over de prijs denk ik nog even niet na, dat hangt misschien ook wel af van hoeveel moeite het mij uiteindelijk heeft gekost :-) Hopelijk heb ik binnenkort een lange lijst met leuke spulletjes die ik helemaal niet nodig heb maar o zo graag wil hebben!

Edit: ik heb de topictitel wat vrolijker gemaakt...
Laatst gewijzigd door bibske op 21 okt 2011 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 21 okt 2011 17:38

Edge 800, nieuwe groep SR, Red, DA DI2, Oakley, Tacx, wielerboeken met mooie foto's, Zipp of Lightweight wielen.
What makes the boat go faster?

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 21 okt 2011 18:27

Eigenlijk zou je motivatie moeten zijn dat je wilt afvallen. En dat je daar voldoende motivatie uit haalt.

Misschien kun je jezelf, als je Bibske-9kg bent, trakteren op een vakantie waarin veel bergop gefietst moet/mag worden? Wedden dat je blij bent met je nieuwe gewicht.
Om alles nog even extra duidelijk te krijgen, ga je met je geheel overbodige nieuwe (luxe) rugzak met 9 kilogram (even onnodig en luxe) bagage, dezelfde klimmetjes nog eens doen.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 okt 2011 18:29

Ook een beloning/motivatie maar dan niet in materiele zin.

Weeg elke dag je gewicht. Elke dag op identieke manier. Bijvoorbeeld vlak na het opstaan en de ochtendplas. Registreer dit gewicht op en maak hiervan een grafiek. Zo zie je heel mooi de afname van je gewicht. De grafiek is een tastbaar bewijs van het feit dat je goed bezig bent.
Live fast; die young. mijn blog

Focus
Forum-lid
Contact

Focus 21 okt 2011 18:48

Ik wil geen spelbreker zijn maar als je wilt afvallen, moet je zeker niet met beloningen gaan werken want dat werkt averechts. Ik ben van een bmi van 33 teruggekomen op een bmi van 21,5 en daarvoor was een veelvoud van 9 kilo nodig.
Om die 9 kilo weg te houden moet je een knop omzetten, een permanente verandering accepteren en dus niet een tijdelijke inspanning belonen.
Je kunt die spullen natuurlijk wel kopen, maar dan gelijk. Wellicht leuk om ze als straf aan mij te geven als je toch weer aankomt? :P
Succes met het afvallen!

bibske
Forum-lid

bibske 21 okt 2011 20:03

@ Focus: Dat is een hele prestatie! Ik heb al een gezond BMI maar wil die kilo's al heel lang kwijt. Ik weet ook wel dat het afvallen op zich al een goede beloning is en dat is het voor mij zeker anders kan ik het niet volhouden denk ik! Voor mij werkt het wel om juist dat extra beetje moeite te doen, anders zou ik bij 8 kg stoppen want dan ben ik ook wel tevreden. Gelukkig ben ik erg goed in op gewicht blijven, de meeste kilo's zijn er de eerste twee jaar van mijn studie bijgekomen en eigenlijk hang ik al 10 jaar op hetzelfde gewicht. Ik hoop dat dat met 9 kilo minder ook lukt.
@ Rob: Die grafiek heb ik, inclusief prognoselijnen voor verschillende afvalsnelheden :)
@ Robbehopper: Da's een goeie, alleen op dit moment haaaaat ik bergop fietsen... Misschien dat ik het over 9kg wel leuk vind?
@ liviolivius: Die Tacx moet mij helpen daar te komen! Misschien is een uitbreiding naar VR dan wel weer wat...

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 21 okt 2011 20:18

Een doos bonbons?

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 21 okt 2011 20:20

Wat een saaie suggesties zeg. Is toch gewoon leuk om jezelf iets kado te doen? ;-)
Wat dacht je van een diner bij De Librije of Oud Sluis? Bij dit soort tenten eet je doorgaans niet eens veel dus het is nog keurig in lijn met je doel ook. :-)

Als je het wilt zoeken in de materiaalhoek is de GoPro camera misschien wel iets. Kun je echt geweldige filmpjes mee maken en is iets wat je anders misschien niet zo snel zou kopen.

farelli
Forum-lid

farelli 22 okt 2011 10:04

bibske schreef:Ik ben sinds kort de uitdaging aangegaan om 9kg af te vallen. Om de motivatie een beetje aan te scherpen heb ik besloten dat ik mezelf wat leuks cadeau doe als het lukt. De tussentijdse doelen worden beloond met dingen die ik anders ook zou kopen, alleen moet ik van mezelf wachten tot ik daadwerkelijk zover ben.

Ik nodig jullie dan ook van harte uit om leuke gadgets, hebbedingetjes en droomspulletjes op te noemen. Over de prijs denk ik nog even niet na, dat hangt misschien ook wel af van hoeveel moeite het mij uiteindelijk heeft gekost :-) Hopelijk heb ik binnenkort een lange lijst met leuke spulletjes die ik helemaal niet nodig heb maar o zo graag wil hebben!
Ik begrijp dat je iets wil hebben waarvan je nog niet weet dat je het wil hebben... :lol:
De werkwijze om tussentijdse beloningen te laten bestaan uit zaken die je al wou hebben vind ik een goede. Anders verwen je jezelf te zeer en dat is misschien wel een reden voor je relatieve overgewicht...
En wie weet er beter wat de o zo grage wens is dan jijzelf?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

cobra427
Forum-lid

cobra427 22 okt 2011 11:32

Ik kan niet begrijpen dat je zelf niets hebt. Ik heb altijd een lijstje. En dat terwijl ik net vorige week zo'n beetje alles nieuw gekocht heb)
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 22 okt 2011 13:05

Ben het eens met de algemene opmerking dat de motivatie uit jezelf moet komen en dat het bezit van de zaak dus niet het einde van het vermaak, lees: de motivatie moet betekenen ;) En neem er genoeg tijd voor, anders is de kans op jojoën veel groter. Waarschijnlijk weet je dat allemaal wel.
De beloning die het beste bij een slanker lichaam past is natuurlijk een nieuwe outfit. En dan natuurlijk een mooie strakke racy outfit die je met 9kg meer nooit durfde te kopen! Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, er mag nog wel wat af.. Het verschil is dat ik de kleding al heb liggen (te klein gekocht). :oops: Ik pas het af en toe om te zien of het al kan :lol: Een fietsreisje naar de heuvels/bergen vind ik ook een uitstekende suggestie. Een setje lichte wielen ook. In elk geval veel succes!

zweef
Forum-lid

zweef 22 okt 2011 13:31

Als ik mijn doel bereikt heb komt er een nieuwe Bianchi Sempre of Infinito.

En daarna direct een lang weekend fietsen in de Ardennen.

Maar ik moet heel wat meer kilo's dan jij kwijt...
You should see me go downhill...

Plaats reactie