105 vs ultegra
Al is hier vast al het nodige over geschreven, ik kon het zo snel niet terug vinden.
ik twijfel sterk of de extra kosten van ultegra zoveel voordeel opleveren ten opzichte van de 105 groep.
het gewicht interesseert me niet echt. wel vraag ik me af of de metaalsoort welke gebruikt wordt bij ultegra langer meegaat?
ik twijfel sterk of de extra kosten van ultegra zoveel voordeel opleveren ten opzichte van de 105 groep.
het gewicht interesseert me niet echt. wel vraag ik me af of de metaalsoort welke gebruikt wordt bij ultegra langer meegaat?
Ieder jaar weer constateert het heilige blad Tour dat 105 de groep is met de beste prijs/kwaliteitverhouding. Hogere groepen zijn wel iets beter, maar rationeel gezien loont de investering niet. Persoonlijk zou ik tóch voor Ultegra gaan omdat het prijsverschil zo klein is[edit]het prijsverschil is veel groter dan ik dacht.
Een ander voordeel van Ultegra is dat je kunt kiezen voor een 12-23 (ideaal op vlak terrein). In de 105-serie bestaat deze cassette helaas niet.
Qua metaalsoort zit er volgens mij weinig tot geen verschil tussen 105 en Ultegra. Qua slijtage zal het dus niks uitmaken.
Een ander voordeel van Ultegra is dat je kunt kiezen voor een 12-23 (ideaal op vlak terrein). In de 105-serie bestaat deze cassette helaas niet.
Qua metaalsoort zit er volgens mij weinig tot geen verschil tussen 105 en Ultegra. Qua slijtage zal het dus niks uitmaken.
Laatst gewijzigd door havana op 12 okt 2011 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
kilometervreter
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Het is bij cassettes niet alleen de metaalsoort die van belang is. Ook de toleranties die bij de productie worden gehanteerd zullen bij ultegra wat hoger zijn waardoor het allemaal beter op elkaar aansluit en daardoor minder hard slijt.
Je bedoelt waarschijnlijk dat toleranties lager zullen liggen, maar los daarvan, is jouw aanname ergens op gebaseerd? Ik heb vooral het idee dat de de 105 groep 'gewoon' qua ontwikkeling achter Ultegra (en Dura ace) aanloopt en dat het vooral een marketing-ding is... (gebaseerd op wat ik zie als ik de spullen in handen heb..)kilometervreter schreef:Het is bij cassettes niet alleen de metaalsoort die van belang is. Ook de toleranties die bij de productie worden gehanteerd zullen bij ultegra wat hoger zijn waardoor het allemaal beter op elkaar aansluit en daardoor minder hard slijt.
Groeten
Eric
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Je kunt ook gewoon een Ultegra 12-23 i.c.m. de 105 groep gebruiken.havana schreef:Ieder jaar weer constateert het heilige blad Tour dat 105 de groep is met de beste prijs/kwaliteitverhouding. Hogere groepen zijn wel iets beter, maar rationeel gezien loont de investering niet. Persoonlijk zou ik tóch voor Ultegra gaan omdat het prijsverschil zo klein is. Een ander voordeel van Ultegra is dat je kunt kiezen voor een 12-23 (ideaal op vlak terrein). In de 105-serie bestaat deze cassette helaas niet.
Qua metaalsoort zit er volgens mij weinig tot geen verschil tussen 105 en Ultegra. Qua slijtage zal het dus niks uitmaken.
Kiezen tussen de 105 en Ultegra is kiezen tussen goed en iets beter dan goed. Ik heb tot nu toe altijd gekozen voor Ultegra omdat ik denk dat het 2e hands meer opbrengt, waardoor de meerprijs dan weer (min of meer) terugkomt. Ik vind het ook mooier, maar dat is persoonlijk.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 
Vind het verschil vrij groot, Vandaag even bij de locale FM de nieuwe Cannondale's bekeken Tussen de supersix 2012 ultegra en 105 zat 700€ verschil. Al zat er bij de ultegra ook een andere cranck op maar dan nog vind ik het een te groot verschil.
Edit: Zie nu op de site van Cannondale dat er nog wel meer verschillen in de ultegra en 105 uitvoering zitten. Maar dan nog vind ik het verschil te veel.
Edit: Zie nu op de site van Cannondale dat er nog wel meer verschillen in de ultegra en 105 uitvoering zitten. Maar dan nog vind ik het verschil te veel.
Laatst gewijzigd door sumarcity op 12 okt 2011 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
BLADE 2012***SRAM Red***FFWD-6-SE
Paris-Nice 2004***Shimano 105***H plus Son SL42
Paris-Nice 2004***Shimano 105***H plus Son SL42
Toen ik een complete fiets kocht was er een aardig prijsverschil tussen de Ultegra groep en 105 groep terwijl niet de complete groep op de fiets zat. Dus als je een nieuwe complete fiets koopt, let niet alleen op de naam maar op alle componenten dus ook de remmen, crank etc. Daar willen nog wel eens commerciële trucjes uitgehaald worden.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
Bij complete fietsen is het prijsverschil altijd veel groter dan wanneer je kijkt naar het prijsverschil als je de losse groepen koopt. Het verschil bij losse groepen is momenteel ongeveer 250 euro. Dat is de laatste jaren door Shimano groter gemaakt, een paar jaar geleden was een Ultegra-groep nog maar zo'n 100-150 euro duurder.
Als je vergelijkt op complete fietsen moet je inderdaad oppassen dat er geen inferieure cranks en/of remmen worden gemonteerd, dat is inderdaad nogal eens het geval.
Ik zou gaan voor een volledige 105-groep met 12-23 Ultegra cassette. Dat moet met een beetje onderhandelen geen meerprijs opleveren.
Als je vergelijkt op complete fietsen moet je inderdaad oppassen dat er geen inferieure cranks en/of remmen worden gemonteerd, dat is inderdaad nogal eens het geval.
Ik zou gaan voor een volledige 105-groep met 12-23 Ultegra cassette. Dat moet met een beetje onderhandelen geen meerprijs opleveren.