Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Winter: krachttraining of baanwielrennen?

arnojanssen
Forum-lid

arnojanssen 11 okt 2011 12:49

Om komende winter een goede basis te leggen denk ik na over krachttraining of baanwielrennen. Buiten dat maak ik wekelijks één lange buitenrit en Tacx twee keer in de week (kracht, techniek). Dat wil ik dus gaan aanvullen met wekelijks twee keer krachttraining in een fitnesshok óf baanwielrennen (woon in Apeldoorn dus Omnisport is dan erg handig dichtbij en mooi). Krachttraining dan natuurlijk veel benen en een stuk core. Baanwielrennen heb ik nog geen idee wat te doen/wat er gedaan wordt tijdens vrije trainingen wat voor mij nuttig kan zijn. Eind oktober doe ik wel mee met een opstapavond om kennis te maken met het rijden op de baan.

Mijn fietsdoelen zijn cyclo's en mountainbikemarathons. Heb ik dan meer aan krachttraining of baanwielrennen?

em
Forum-lid

em 11 okt 2011 13:47

Zonder daarmee antwoord te geven op je vraag lijkt me dit wat overkill. Neem in de winter ook eens lekker wat rust en ga andere dingen doen dan fietsen. Hierdoor krijg je in het voorjaar weer "honger" naar de fiets en ben je lekker gemotiveerd.

edwin01
Forum-lid

edwin01 11 okt 2011 14:36

Een basis leggen doe je met extensieve duurtrainingen. Dus als het weer meewerkt, langdurig de weg op met de handjes op het stuur. Daarna pas beginnen met interval, weerstand, kracht... Op de baan trainen is daarbij nuttig, omdat je daar prima intervalblokjes kunt rijden, het goed is voor je souplesse en je er prima leert sturen.

eelcoz

eelcoz 11 okt 2011 14:41

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

arnojanssen
Forum-lid

arnojanssen 11 okt 2011 19:31

De buitentraining is inderdaad in D1 dus lekker op het gemakkie. Mezelf kennende hoef ik niet bang te zijn dat ik in/na de winter geen honger heb voor het komende seizoen. Het Tacxen zal de eerste maanden vooral traptechniek en krachttraining zijn op niet al te hoge intensiteit. Richting eind van de winter wel wat opbouwen natuurlijk. Nu het plaatje redelijk compleet is wat ik ga doen en waarvoor, ben ik benieuwd wie ervaringen heeft met krachttraining of baanwielrennen als aanvulling.

Gedachte 'tegen' krachttraining; nadruk dan totaal teveel op kracht?
Gedachte 'tegen' baanwielrennen: te intensief/wat levert dit qua training op?

Bovenstaand alleen ter overdenking, ben benieuwd naar jullie meningen!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 11 okt 2011 21:32

Beetje (erg) appels met peren vergelijken. Ik zou de baan op gaan (souplesse, stuurvaardigheid, leuk) en het hele jaar door 'core-stability' bijhouden. Voor fietsen zie ik het nut van het 'klassieke' krachthonk (squads e.d.) niet zo in.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

stokie
Forum-lid

stokie 11 okt 2011 22:26

dat is ook het probleem nog bij de meeste fietsers.. het is bewezen dat je veel (sneller) sterker kan worden door krachttraining te doen in het krachthonk... Het is niet voor niets dat zo'n beetje alle profs tegenwoordig een krachtprogramma afdraaien.

Als je of of zou doen, zou ik kiezen voor de baan. Waarom? ik vind de baan leuk, gezellig, goed voor de souplesse en goed voor de basisconditie.
Wel waken voor een te intensieve winter, want dan sta je in maart al in vorm te springen, terwijl jij dat wellicht iets later wil hebben.
Zelf doe ik een combinatie van beide en dat bevalt me erg goed. 3x in de week op de baan rijden, 2x in de week fitness...

thijsfietst
Forum-lid

Gebruikersavatar thijsfietst 12 okt 2011 12:44

Hoi Arno,

De doelen die je je gesteld hebt, cyclo’s en mountainbikemarathons, doen een beroep op zowel je kracht als je uithoudingsvermogen. Je trainingsschema daar specifiek op aanpassen is een prima idee en de winter is daarvoor een goede periode. Op die manier kom je uit de winter met een stevige basis en kun je daarna je techniek trainen zonder dat krachttraining dat bijvoorbeeld bemoeilijkt.

Je spieren bestaan voornamelijk uit twee onderdelen die voor je sport van belang zijn; spierweefsel en haarvaten die de doorbloeding regelen. Krachttraining zorgt ervoor dat je spierweefsel groeit, duurtraining zorgt voor een fijnmazig netwerk van haarvaten dat bloed levert aan de spieren en afvalstoffen (melkzuur/lactaat) afvoert.

Ideaal is het natuurlijk om een groot vermogen aan spierkracht te koppelen aan een enorm duurvermogen, maar daar zit een balans tussen die de extremen uitsluit. Je zult bijvoorbeeld geen enorme bodybuilder tegenkomen die een marathon soepel uitloopt, of andersom een marathonloper die kampioen gewichtheffen wordt. Bij spiertraining is het dus gewoon wat je traint is wat je krijgt. Doe je veel statische krachttraining, dan beperk je je duurvermogen en vice versa.

Sportspecifieke krachttraining is dan een beter idee en het fitnesshok is dan meer een eventuele aanvulling/uitwijkmogelijkheid, dan een vaste waarde. Een goed voorbeeld van een fietsspecifieke krachttraining is bijvoorbeeld een lang stuk fietsen op je ATB met een vrij lage bandenspanning. Je weerstand is groter, dus je spieren worden aangesproken en tegelijkertijd wordt dat door de duur gemixt met doorbloeding en afvoer. Dat is vergelijkbaar met de Tacx op grote weerstand. Voordeel van de fiets is natuurlijk dat de beweging minder statisch is en je daarom onbewust ook veel andere spieren traint voor balans die de hogere krachtoverbrenging zullen ondersteunen.

Krachttraining zou ik dan dus zoveel proberen op te zoeken op de manier waarop je het ook wilt toepassen. Train je in het krachthonk dan word je daar beter in kracht overbrengen, maar niet noodzakelijkerwijs ook op de fiets en krijg je wellicht de verkeerde verhouding aan spiermassa versus fijne haarvaten voor wat je na de winter wilt gaan doen op de fiets.

Baanwielrennen is goed voor de duur, maar qua techniek minder vergelijkbaar met de cyclo’s en mountainbikemarathons, dus ook daarbij zou ik het als eventuele afwisseling zien en dan vooral als je dat leuk vindt om te doen. Je uiteindelijke prestatie wordt uiteindelijk bepaald door de combinatie van kracht, duurvermogen, techniek en motivatie. Die eerste twee kun je vrij makkelijk trainen in de winter, de derde zou ik er zoveel bij proberen te zoeken, dan train je zo compleet mogelijk.

Nog even over de vierde, motivatie. Die heb je vast, maar je kunt uit de winterperiode ook veel zelfvertrouwen halen. Als je daar ‘goed’ uitkomt en dat weet, zul je veel zekerder je wedstrijden ingaan. Ik ben het dan ook niet eens met dat gerichte wintertraining ‘overkill’ zal zijn, of dat dat ten koste zal gaan van je motivatie. Zorg echter wel heel duidelijk voor tastbare doelen. Een doel als “In juni wil ik daar zo hard fietsen” is te vaag om morgen mee aan de slag te gaan. Redeneer en bereken je doel terug naar wat je deze winter wil bereiken, wees eerlijk over je mogelijkheden en tijd en bepaal zo wat je elke maand zou willen bereiken. Dat maakt het alweer een stuk uitdagender om morgen bezig te gaan.

Als je dat nou lastig vindt omdat je bijvoorbeeld niet eerder in de winter doelen hebt gesteld en je daarom niet weet wat je je moet voornemen, dan kun je bijvoorbeeld ook elke twee weken op een vast parcours vijf rondjes rijden. Dat levert je vijf tijden op met één snelste tijd en één gemiddelde van die vijf tijden. Voor de volgende twee weken kun je je dan voornemen om je gemiddelde naar de beste tijd te trekken. Dat is niet onmogelijk, je hebt namelijk al aangetoond die beste tijd te kunnen rijden en bij die poging in de volgende twee weken zul je waarschijnlijk ook weer een betere snelste tijd rijden. Op die manier kun je de twee weken daarna hetzelfde proberen.

Het leuke daaraan is; ook als het je niet lukt je gemiddelde te verhogen naar je beste tijd van de vorige twee weken, dan zal er waarschijnlijk toch meetbare progressie zijn en dat houdt je vast gemotiveerd.

Tot slot; houd je winterdoelen beperkt. Je wilt de steilste progressiecurve hebben tijdens het seizoen. Zoals al eerder opgemerkt wil je in maart niet staan te springen in de startblokken en een maand later opgebrand zijn. Wintertraining is een kwestie van de juiste dosering en dé periode om het belangrijkste onderdeel van een goed trainingsschema aandacht te geven; rust.

Succes in elk geval!
Laatst gewijzigd door thijsfietst op 12 okt 2011 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Trainslim.nu
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 12 okt 2011 13:13

thijsfietst schreef: Nog even over de derde, motivatie. Die heb je vast, maar je kunt uit de winterperiode ook veel zelfvertrouwen halen. Als je daar ‘goed’ uitkomt en dat weet, zul je veel zekerder je wedstrijden ingaan. Ik ben het dan ook niet eens met dat gerichte wintertraining ‘overkill’ zal zijn, of dat dat ten koste zal gaan van je motivatie. Zorg echter wel heel duidelijk voor tastbare doelen. Een doel als “In juni wil ik daar zo hard fietsen” is te vaag om morgen mee aan de slag te gaan. Redeneer en bereken je doel terug naar wat je deze winter wil bereiken, wees eerlijk over je mogelijkheden en tijd en bepaal zo wat je elke maand zou willen bereiken. Dat maakt het alweer een stuk uitdagender om morgen bezig te gaan.
Stel een doel(en) (piekmomenten) voor het seizoen en periodiseer voor het gehele seizoen, inclusief de winter. En als je niet wilt pieken in de winter, is er ruimte voor minder sportspecifieke trainingen. Zo tonen er verschillende artikelen (zal even op zoek naar de literatuur) aan dat krachttraining, als in het krachthonk, wel degelijk effect heeft op (uiteindelijk) je duurprestatie. Spiervolume zal niet zo snel groeien met twee keer per krachttraining, zeker met daarnaast nog genoeg duurtraining.

En juist die afwisseling is goed om zin te houden in het fietsen. Ik heb meerdere renners gezien die bij een (eerste) winter volledig door trainen een enorme dip krijgen tijdens het seizoen. Afstand nemen (in meer of minder mate) van fietsen hoeft echt geen dramatische gevolgen te hebben.
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

edwin01
Forum-lid

edwin01 12 okt 2011 14:28

thijsfietst schreef:Baanwielrennen is goed voor de duur, maar qua techniek minder vergelijkbaar met de cyclo’s en mountainbikemarathons
Kun je dat eens nader uitleggen?

thijsfietst
Forum-lid

Gebruikersavatar thijsfietst 12 okt 2011 16:22

edwin01 schreef:
thijsfietst schreef:Baanwielrennen is goed voor de duur, maar qua techniek minder vergelijkbaar met de cyclo’s en mountainbikemarathons
Kun je dat eens nader uitleggen?
De techniek van baanwielrennen is niet dezelfde als die je gebruikt voor cyclo's en mountainbikemarathons. Ik zeg niet dat er geen overeenkomsten zijn die voordelig kunnen zijn voor één van de twee, of voor beide, maar het is niet dezelfde techniek.

omit
Forum-lid

omit 12 okt 2011 16:25

Nou heb ik weinig tot geen verstand van baanwielrennen, maar de 3 keer dat ik het heb gedaan leek het toch verdacht veel op fietsen. Misschien een hoger beentempo, maar meer verschil mbt cyclo's en baanwielereennenkan ik niet bedenken.

Plaats reactie