Heeft iemand een tip voor me?
Handige volgorde voor opbouwen fiets gezocht.
Ik heb een kaal Giant frame en alle benodigde nieuwe en gebruikte onderdelen. Ik weet hoe ik alles inelkaar moet zetten, maar ik zoek eigenlijk een handige volgorde. Op YouTube had ik gehoopt een filmpje te vinden, maar nee. Een montage-handleiding kan ik ook niet vinden.

En de ketting? Waarschijnlijk nadat de bekabeling van de shifters gemonteerd is? Ik lees verschillende methoden om de juiste lengte van de ketting te bepalen.
De methode die ik laatst als tip van iemand kreeg is deze: ketting voor op het grootste blad, achter op het kleinste blad, derailleur wieltjes verticaal uitlijnen en dan juiste schakel bepalen. Welke methode hanteren jullie?

De methode die ik laatst als tip van iemand kreeg is deze: ketting voor op het grootste blad, achter op het kleinste blad, derailleur wieltjes verticaal uitlijnen en dan juiste schakel bepalen. Welke methode hanteren jullie?
Ik gebruik de methode zoals jij die beschrijft maar als je een heel groot kransje achter hebt (bijv. een 27 of 28) kun je ook op basis van groot-groot stellen. De derailleur moet dan volledig uitgestrekt zijn.
Wel belangrijk: tijdens het bepalen van de ketting hoef je de ketting niet door de VD te halen, maar als je 'm dicht ponst natuurlijk wel.
Wel belangrijk: tijdens het bepalen van de ketting hoef je de ketting niet door de VD te halen, maar als je 'm dicht ponst natuurlijk wel.
-
giantpeloton
- Forum-lid
Mijn volgorde:lugosi schreef:Inderdaad eerst vork plaatsen (lagers plaatsen als dit nodig is), dan stuurpen, stuur, zadelpen en zadel (en eventueel wielen).
Vervolgens crank, derailleurs, remmen, shifters, pedalen.
Dan bekabeling, bidonhouders,, stuurlint.
- vork incl lagers --> kan de fiets op de bok
- bottom bracket
- crank
- derailleurs
- remmen
- derailleurs globaal afstellen
- stuur en brifters installeren
- remkabels
- versnellingskabels
- achterwiel steken
- derailleurs afstellen
- zadelpen en zadel
- bidonhouders
- pedalen <-- deze als laatste om er geen last van te hebben
fiets van bok
- zadel en stuur goed zetten
- rondje fietsen om alles te controleren, incl pos brifters, en evt aanpassen
fiets weer op de bok
- stuurlint monteren
- remmen uitlijnen op de velgen
Zo heb ik bij mijn laatste twee projectjes gedaan.
@ giantpeloton.... dan fiets je toch op twee fietsen zonder ketting! Scheelt een hoop gedoe met smeren e.d.