Carbon stuur
Even zoek functie gebruiken en je weet het: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... rbon+stuur" onclick="window.open(this.href);return false;
Wbt gedeeltelijk platte bovenkant: indien je veel de handen boven op het stuur hebt (bv tijdens een klim)
kan het heel prettig zijn. Is een wat breder licht hellend vlak waardoor je handpalmen er net wat fijner op rusten
tov een ronde bovenkant. Ik wil niet meer anders.
kan het heel prettig zijn. Is een wat breder licht hellend vlak waardoor je handpalmen er net wat fijner op rusten
tov een ronde bovenkant. Ik wil niet meer anders.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
-
- Forum-lid HC
En ik vind het platte juist helemaal niets. Zo kan je je handen/polsen maar in 1 stand houden. Voor mij dus gewoon een rond stuur.
Heb zelf ook een plat stuur en vind dat erg prettig. Het stuur waar je naar verwijst is een stuur met geintegreerde stuurpen, het nadeel daarvan is dat je het stuur niet kunt kantelen. Ik heb daar ook een tijdje mee rondgereden, maar uiteindelijk toch vervangen. Het voordeel van carbon t.o.v. aluminium is dat carbon trillingen veel beter absorbeert, vrijwel geen last meer van klapperende remgrepen.
-
- Forum-lid
Daar kun je je tellertje / computertje op vastmaken.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Een carbon stuur kan bij een (lichte) valpartij al gebroken zijn, is me helaas tijdens de vakantie overkomen.
Een nadeel van een alu stuur: het voelt koud aan.
Ik heb een tijdelijk alu stuur, en ga weer op zoek naar een karton-ding
Een nadeel van een alu stuur: het voelt koud aan.
Ik heb een tijdelijk alu stuur, en ga weer op zoek naar een karton-ding
Ik heb sinds een week een nieuwe racefiets, een Basso Diamante, met carbon stuur. Ik heb er nu 350 km mee gefiets en zo op het eerste oog fietst het niet heel anders dan mijn vorige fiets met alu-stuur. Het is wel zo dat ik na een lange rit op mijn vorige fiets altijd last had van mijn polsen en ellebogen. Vooral als ik tijdens een rit stukken slecht wegdek had. Dat voelde heel raar. Met dit stuur heb ik daar tot op heden geen last van, terwijl ik al wel twee langere ritten op stukken met niet al te best wegdek heb gemaakt. Het klopt dus dat carbon schokken en trillingen beter absorbeert. Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat ik met dit stuur geen rare klapper moet maken. Maar ja, dat ben ik ook niet van plan...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
En dat is dus onzin, als een carbon stuur al minder trillingen doorgeeft dan is het een miniem verschil. Het materiaal van een stuur geeft echt niet het effect, wel of geen klachten.
Bijv de vorm van het stuur en shifters zijn al een stuk meer van invloed. Ook het stuurlint geeft veel meer effect dan aluminium of carbon.
Bijv de vorm van het stuur en shifters zijn al een stuk meer van invloed. Ook het stuurlint geeft veel meer effect dan aluminium of carbon.
amclassic-fan schreef:En dat is dus onzin, als een carbon stuur al minder trillingen doorgeeft dan is het een miniem verschil. Het materiaal van een stuur geeft echt niet het effect, wel of geen klachten.
Daar zou je helemaal gelijk in kunnen hebben. Ik ben (zeker technisch gezien) geen expert. Het is slechts wat ik waarneem. Maar het kan uiteraard ook aan andere dingen liggen. De vorm van het stuur is idd heel anders, dus wellicht dat dat meer invloed heeft.