Hoi iedereen,
Nu mijn 13 jaar oude Polar de geest heeft gegeven ben ik me aan het oriënteren voor een nieuwe HR monitor en naast Polar kwam ik uit bij Sigma.
Ik lees nu dat het 2012 model (zowel 8.1 als 9.1) een vermogensmeter heeft, maar vraag me af in hoeverre dit correct zal zijn gezien de 'echte' vermogensmeters een speciale naaf e.d. moeten hebben en ver boven de prijs uitkomen van een Sigma. Volgens de documentatie wordt het vermogen berekend met onderstaande parameters:
The watts are calculated using: Bike type and position, bike and rider weight, rider height, shoulder width, speed, incline and cadence. The power calculation can be affected by external forces such as the ground conditions or wind. These factors are reduced during mountain ascents and considered in the calculation. A power value is only displayed when pedaling.
Om ervaringen vragen lijkt me wat vroeg, dus zou dit een betrouwbare meting zijn ?
(adviesprijs bij bikecomponents is 159,- voor de 8.1 en 199,- voor de 9.1)
Vermogenmeter Sigma
Nee, dat is geen betrouwbare meting. Er zijn zoveel onduidelijke variabelen, mechanische weerstand, weerstand van je bandjes, frontale oppervlakte, windkracht en windrichting... Alleen als je steil bergop rijdt en de variabele wind niet of nauwelijks meer een rol speelt, kun je er iets mee. Ik vind zoiets wel een leuke gadget; en het maakt het apparaatje nauwelijks duurder. Maar laat je keuze afhangen van andere factoren (de Rox is natuurlijk een geweldig apparaat).
Dat vermoeden had ik spijtig genoeg ook, belangrijkste is nu voor mij de HR en Cadans.
Voordeel is natuurlijk dat de 8.0 of 9.0 nu wel een enorme prijsduik maken (nog maar 100,- voor de 8.0), dus ik moet even afwegen of ik extra 50,- Euro wil uitgeven voor
een vermogensschatting laten we het dan maar noemen...
Voordeel is natuurlijk dat de 8.0 of 9.0 nu wel een enorme prijsduik maken (nog maar 100,- voor de 8.0), dus ik moet even afwegen of ik extra 50,- Euro wil uitgeven voor
een vermogensschatting laten we het dan maar noemen...
Dat is wat ik ook altijd gehoord en gelezen heb. Toch schijnt er een oplossing gevonden te zijn om via hartslag het geleverde vermogen te meten. Stond tijdje terug op fiets.nl: http://www.fiets.nl/2011/10/06/via-hart ... -vermogen/.ponsteen schreef:Nee, dat is geen betrouwbare meting. Er zijn zoveel onduidelijke variabelen, mechanische weerstand, weerstand van je bandjes, frontale oppervlakte, windkracht en windrichting... Alleen als je steil bergop rijdt en de variabele wind niet of nauwelijks meer een rol speelt, kun je er iets mee. Ik vind zoiets wel een leuke gadget; en het maakt het apparaatje nauwelijks duurder. Maar laat je keuze afhangen van andere factoren (de Rox is natuurlijk een geweldig apparaat).
Dedacciai Ran, Campagnolo SR & Eurus, Deda opbouw
- amclassic-fan
- Forum-lid HC