Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke maat stuurpen

RichardZ
Forum-lid

RichardZ 02 sep 2011 12:10

Hallo allemaal,

Ik rijd nu een paar maanden op mijn nieuwe racefiets, dus ik begin aandrang te krijgen om met de instellingen te kloten :D

Naar mijn gevoel zit het stuur iets te ver af. Als ik wil remmen moet ik echt naar voren reiken, ik merk zelfs dat ik de neiging heb om iets uit het zadel te komen. Als ik ontspannen- sportief zit merk ik dat ik mijn handen op de shifters leg, maar dan een paar centimeter achter de uiterste stand. Onder in de beugel (wat ik alleen doe met harde wind tegen :roll: ) vind ik het moeilijk om de remmen te bereiken. Overigens heb ik geen klachten, afgezien van wat lichte zadelpijn en spierstijfte na een toerrit van 85 km. Maar daar zal ik niet de enige in zijn.

Is het nu verstandig om een stuurpen te monteren die twee à drie centimeter korter is? Of is dat een te eenvoudige veronderstelling. Is het misschien normaal zoals ik zit? Ik lees dat een te korte zithouding juist weer rugklachten kan veroorzaken. BTW, mijn huidige stuurpen is 110 mm. Ik heb op internet exact hetzelfde model gevonden in de maten 60 tot 140 mm, dus dat zou moeten gaan lukken.

En ja, ik weet dat het mogelijk is om je helemaal te laten opmeten, maar daar heb ik nog geen zin in. Misschien komt dat er nog een keertje van.
Ik ben geen wedstrijdfietser maar een weekend - toerfietser.

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 02 sep 2011 12:20

De eenvoudigste manier is inderdaad een kortere stuurpen van hetzelfde type. In de "handenopderemgreeppositie" is het wel prettig dat je je duim en wijsvinger om de greep kunt hebben. Zelfs bovenop het "uiteinde' van de greep is weleens prettig. Omdat je aangeeft dat je een paar cm tekort komt zou ik jouw geval voor een 90mm stuurpen gaan. Dus geen 80cm (waarschijnlijk teveel) en geen 100mm (verschil te weinig).
Meet het anders zelf even uit. Succes.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 02 sep 2011 13:25

Als je met je handen bovenop het stuur zit, voelt het dan ook te ver weg? Zo nee, dan zou een stuur met een kortere reach wel eens de oplossing kunnen zijn.

benvdv
Forum-lid

benvdv 02 sep 2011 13:30

Of ga even langs bij je FM of een ervaren medefietser die je goed op de fiets zet, misschien kan je zadel wellicht nog wat naar voren. Ik zou er toch eerst voor zorgen dat je goed opgemeten bent, en weet hoe je op de fiets moet zitten, voordat je nieuw materiaal gaat aanschaffen. Op:
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO
kan je zelf met een beetje hulp een eind op weg helpen MITS goed uitgevoerd, vooral de binnenbeenlengte zo hoog mogelijk in je kruis met je hakken op de grond.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

funlovinbiker
Forum-lid

funlovinbiker 02 sep 2011 13:56

benvdv schreef:Of ga even langs bij je FM of een ervaren medefietser die je goed op de fiets zet, misschien kan je zadel wellicht nog wat naar voren. Ik zou er toch eerst voor zorgen dat je goed opgemeten bent, en weet hoe je op de fiets moet zitten, voordat je nieuw materiaal gaat aanschaffen. Op:
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO
kan je zelf met een beetje hulp een eind op weg helpen MITS goed uitgevoerd, vooral de binnenbeenlengte zo hoog mogelijk in je kruis met je hakken op de grond.
Mee eens. Je moet eerst nagaan of je zadel wel de goede positie heeft. Zo niet dan kan het zijn dat je je zadelpen naar voren moet schuiven en als dat niet helpt een zadelpen zonder setback aanschaffen. Daarna pas eventueel je stuurpen aanpassen.
Maar goed een beetje moeilijk om zo een antwoord te geven zonder te zien hoe je op de fiets zit. Hopelijk heb je niet een verkeerde maat fiets.

RichardZ
Forum-lid

RichardZ 02 sep 2011 15:05

Ik ga dit weekend nog eens meten.

Het zadel naar voren heb ik al geprobeerd, maar ik denk dat de oorspronkelijke stand beter voelde.

Verkeerde maat fiets - dat denk ik niet aangezien de fiets verder goed voelt. Het probleem moet ook niet worden overdreven. Ik probeer gewoon nog net iets lekkerder te zitten. Het kan ook een kwestie van wennen zijn. Mijn oude fiets was een (te) kleine maat, zodat ik gewend was om "korter" te zitten. Helaas betekende dat ook dieper zitten. Op mijn oude fiets kreeg ik last van tintelende vingers, daarvan heb ik op mijn nieuwe fiets nog geen last gehad.

Bedankt voor alle tips.

RichardZ
Forum-lid

RichardZ 04 sep 2011 20:21

Vanochtend de maten opgenomen. Tot mijn verrassing kwam hieruit dat het zadel inderdaad nog een flink stuk naar voren kon. Ik heb het zadel nu in de uiterste positie de mogelijk is. Hierna uiteraard een testrit. Eerst voelde het wat vreemd, het evenwicht is ineens anders. Maar na een tijdje toch wel fijn. Wendbaarder, wat natuurlijk logisch is als je gewicht naar voren gaat plaatsen. Ik denk dat ik het zo een tijdje ga houden.
Nogmaals dank voor de tips.

gene
Forum-lid

gene 04 sep 2011 23:25

Zadel in de uiterste positie? Dan vrees ik toch dat je een te groot frame hebt.
Ben je niet, zoals je het zelf vermeldt, aan het "kloten" met je instellingen?

jan-willem84
Forum-lid

Gebruikersavatar jan-willem84 08 sep 2011 10:55

Afgelopen dinsdag een BG F.I.T. meting gedaan bij Stappenbelt in Apeldoorn. Kwamen erg verassende conclusies uit, ook volgens degene die de meting deed. Afstand zadel-stuur is zo'n 4 cm kleiner geworden en ik heb echt een 'basismeting' laten doen vóórdat ik mijn fiets kocht (ook bij Stappenbelt). Vanwege het k*tweer nog geen rondje gefietst, maar ik merkte na de meting dat ik veeeeeel beter op mijn fiets zit nu.

jan-willem84
Forum-lid

Gebruikersavatar jan-willem84 08 sep 2011 11:01

^ stuurpen is 2 cm korter geworden en zadel ongveer 2 cm naar voren gekomen...

gene
Forum-lid

gene 08 sep 2011 20:00

Je zit 4 cm korter en dat is natuurlijk comfortabeler.
Zoek je in hoofdzaak comfort ?
Nooit opgemeten voordien? Want resultaten veschillen nogal eens.

R1Phrankey
Forum-lid

R1Phrankey 08 sep 2011 20:12

Kun je zonder problemen je zadel zomaar 2cm naar voren zetten (bijvoorbeeld door van een zadelpen met 2cm setback over te stappen op een zadelpen zonder setback)?
Geeft dat geen andere problemen, bijvoorbeeld aan de knieen omdat je dan toch anders zit t.o.v. je crank/pedalen?
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Plaats reactie