Ik rijd nu een paar maanden op mijn nieuwe racefiets, dus ik begin aandrang te krijgen om met de instellingen te kloten

Naar mijn gevoel zit het stuur iets te ver af. Als ik wil remmen moet ik echt naar voren reiken, ik merk zelfs dat ik de neiging heb om iets uit het zadel te komen. Als ik ontspannen- sportief zit merk ik dat ik mijn handen op de shifters leg, maar dan een paar centimeter achter de uiterste stand. Onder in de beugel (wat ik alleen doe met harde wind tegen

Is het nu verstandig om een stuurpen te monteren die twee à drie centimeter korter is? Of is dat een te eenvoudige veronderstelling. Is het misschien normaal zoals ik zit? Ik lees dat een te korte zithouding juist weer rugklachten kan veroorzaken. BTW, mijn huidige stuurpen is 110 mm. Ik heb op internet exact hetzelfde model gevonden in de maten 60 tot 140 mm, dus dat zou moeten gaan lukken.
En ja, ik weet dat het mogelijk is om je helemaal te laten opmeten, maar daar heb ik nog geen zin in. Misschien komt dat er nog een keertje van.
Ik ben geen wedstrijdfietser maar een weekend - toerfietser.