optisch fenomeen bij eerste keer fiets bril
Heb nog nooit een sport bril op gehad, nu voor de eerste keer.
Twee verschillende brillen gekocht.
Niet te geloven wat ik al fietsend mee maak;
Het lijkt wel of mijn fiets drie meter hoog is, de grond lijkt heel ver van mij vandaan en ik ervaar mij als reusachtig groot...!
Wie heeft nog meer deze ervaring?
Het lijkt wel of mijn fiets drie meter hoog is, de grond lijkt heel ver van mij vandaan en ik ervaar mij als reusachtig groot...!
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
Heb je een fietsbril op sterkte?
Heb bij een gewone fietsbril in ieder geval nog niet iets vergelijkbaars ervaren.
Heb bij een gewone fietsbril in ieder geval nog niet iets vergelijkbaars ervaren.
Yeps, ik heb nog ergens een BBB bril liggen (zou even moeten kijken welk type precies) met hetzelfde probleem. Met dat ding op zou je bijna hoogtevrees krijgen
Dat probleem was 1 van de redenen een paar jaar geleden om die bril niet meer te gebruiken.
Edit: is een BBB Cruiser 2135. Ik heb nu al jaren Rudy Project Ekynox SX en die bevalt prima.

Edit: is een BBB Cruiser 2135. Ik heb nu al jaren Rudy Project Ekynox SX en die bevalt prima.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
Vreemde ervaring, het beeld zou eerder moeten verkleinen. Je kan er wel goed mee zien?henpaden schreef:Heb nog nooit een sport bril op gehad, nu voor de eerste keer.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Nee, ben niet brildragend, ik zie goed dus die twee brillen waarbij ik dat maffe ervaar zijn niet op sterkte.
Heb een poos getwijfeld of ik aan de sportbril zou gaan. Om te proberen heb ik er een bij de Lidl gekocht voor acht euro en eentje bij de Aldi die afgeprijsd was voor twee "piek".
Afgezien van dat het lijkt alsof ik ijl door koorts als ik naar beneden kijk is het mij gebleken dat ik toch relaxter fiets met bril; geen rode ogen na de rit, geen vliegen en dichtgeknepen oogjes en verbeten gelaatsuitdrukking door de wind. En het ziet er natuurlijk sportiever uit. Nadeel is het extra werk wat je hebt en geplan met brillenglazen verwisselen afhankelijk van het weer, regendruppels op de glazen en iets minder zicht vanwege het montuur.
Ik kan er goed mee zien en net heb ik even gekeken of de glazen verkleinen (groothoekeffect hebben) maar dat is niet het geval.
Misschien moet ik de transparante glazen eens uitproberen, wellicht komt het door het gekleurde glas? Nou ja, heb het effect zowel bij oranje als bij de grijze glazen en bij beide brillen.
Ik kan het fenomeen alsof het lijkt dat je torenhoog op je fiets zit niet verklaren...
Heb een poos getwijfeld of ik aan de sportbril zou gaan. Om te proberen heb ik er een bij de Lidl gekocht voor acht euro en eentje bij de Aldi die afgeprijsd was voor twee "piek".
Afgezien van dat het lijkt alsof ik ijl door koorts als ik naar beneden kijk is het mij gebleken dat ik toch relaxter fiets met bril; geen rode ogen na de rit, geen vliegen en dichtgeknepen oogjes en verbeten gelaatsuitdrukking door de wind. En het ziet er natuurlijk sportiever uit. Nadeel is het extra werk wat je hebt en geplan met brillenglazen verwisselen afhankelijk van het weer, regendruppels op de glazen en iets minder zicht vanwege het montuur.
Ik kan er goed mee zien en net heb ik even gekeken of de glazen verkleinen (groothoekeffect hebben) maar dat is niet het geval.
Misschien moet ik de transparante glazen eens uitproberen, wellicht komt het door het gekleurde glas? Nou ja, heb het effect zowel bij oranje als bij de grijze glazen en bij beide brillen.
Ik kan het fenomeen alsof het lijkt dat je torenhoog op je fiets zit niet verklaren...
Laatst gewijzigd door henpaden op 29 aug 2011 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- daniel1975
- Forum-lid HC
Koop gewoon een van de M-frames die hier op het forum te koop staan. Kost je paar centjes maar dan heb je echt een topbril zonder enige vorm van vertekening.
En geen last van montuur, makkelijk lenzen wisselen (doe ik echt zelden, meestal een standaardglas erin met een gele voor de winter en een hele donkere voor het echte zomerweer). Die goedkoper rommel die je nu hebt gekocht mag de naam sportbril gewoon niet dragen.
En geen last van montuur, makkelijk lenzen wisselen (doe ik echt zelden, meestal een standaardglas erin met een gele voor de winter en een hele donkere voor het echte zomerweer). Die goedkoper rommel die je nu hebt gekocht mag de naam sportbril gewoon niet dragen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Het geeft het effect alsof je een super wide angle op een dslr zet (<20mm). Moet je daar eens mee gaan lopen al kijkend door je vieuwfinder. Geheid dat je tegen een muur loopthenpaden schreef:Ik kan het fenomeen alsof het lijkt dat je torenhoog op je fiets zit niet verklaren...

Maar zoiets hoort natuurlijk niet bij een bril. De eerste keer dat ik het bemerkte dacht ik dat er iets met mij mis was. Je weet dat het niet zo hoog is als je ziet en toch twijfel je in eerste instantie niet aan je visuele informatie.
We thought that we had the answers
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
Ik vond het met de BBB Sprint bril die ik had wel meevallen. Er wordt hier en daar wat overdreven hier, denk ik. Vertekening was er zeker, maar niet zo schokkend. Nu fiets en ski ik al jaren met Oakley en dat is qua zicht wel veel beter. Geen vertekening, maar ik waardeer de contrastverhoging nog het meest.
Het probleem met Lidl en Aldi brillen dat deze weliswaar een eu-certificaat hebben maar dat ze toch een afwijking kunnen hebben, waardoor je dit soort fenomenen krijgt. De glazen zijn niet goed geslepen of hebben een afwijking van de lens. Oplossing: geen cheape bril kopen.
henpaden schreef:Nee, ben niet brildragend, ik zie goed dus die twee brillen waarbij ik dat maffe ervaar zijn niet op sterkte.
Zelfde effect hier met de bril van de lidl, hoewel wat minder dan dat jij beschrijft. Ik raakte hier ook al snel aan gewend en vind het ook niet storend. Moest meer wennen toen ik de bril (met de oranje glazen) an twee uur afzette en in een blauwe wereld terechtkwam. Verder redelijke bril voor die prijs en voor mijn wensen voldoende.