Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Bottom bracket formaat

alexdegroot84
Forum-lid

alexdegroot84 25 aug 2011 15:55

Ik wil graag van mijn fiets de crank en bb vervangen, de bottom bracket die er nu in zat is 116 / 117 mm breed, (met schuifmaat gemeten). Hier zat een dubbel voorblad op, en ik gebruikte nu 1 blad die ik aan de binnenzijde gemonteerd had.

Nu had ik deze op het oog:

Afbeelding

Hier zit een 110 mm bottom bracket bij. (56 euro bij elkaar)

Zou ik deze kunnen gebruiken bij mijn fiets? Ik kan me voorstellen dat omdat er maar 1 voorblad is dat ik dan met een minder lange bottom bracket goed uitkom. Want ik had nu ook het ook kettingblad aan de binnenkant gemonteerd om een goede kettinglijn te hebben.

Ik denk zelf dus dat het wel goed zal passen, maar hoe kan ik er anders achter komen zonder het te proberen?

* Nog een vraag: ik zie het volgende er bij staan: JIS BB interface
Wat wil dit zeggen? Volgens mij gaat dit over gewoon over de vierkante arm waar je je crank op zet als ik het goed begrijp, klopt dat?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 25 aug 2011 16:09

Hoever zitten binnen en buitenblad uit elkaar? Als dat ook zo'n 7 mm verschil is (het verschil tussen je huideige BB en degene die je op het oog hebt), dan moet het goed gaan lijkt me.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

alexdegroot84
Forum-lid

alexdegroot84 25 aug 2011 20:42

He daar had ik nog niet aan gedacht, ik heb even gemeten en het is inderdaad wel ongeveer 7mm verschil dus ik denk datnik de gok maar ga wagen.

kasper
Forum-lid

kasper 25 aug 2011 21:33

"JIS BB interface"

Er zijn voor zover ik weet 2 standaarden voor trapassen met vierkante passing, JIS en Campagnolo.

JIS is het meest gebruikt en waarschijnlijk door Shimano in de wereld gebracht. JIS (er hoort een nummer bij) is een Japanse Industrie Standaard, vergelijkbaar met DIN (Duits), ISO, ASA, ...

alexdegroot84
Forum-lid

alexdegroot84 25 aug 2011 21:50

kasper schreef:"JIS BB interface"

Er zijn voor zover ik weet 2 standaarden voor trapassen met vierkante passing, JIS en Campagnolo.

JIS is het meest gebruikt en waarschijnlijk door Shimano in de wereld gebracht. JIS (er hoort een nummer bij) is een Japanse Industrie Standaard, vergelijkbaar met DIN (Duits), ISO, ASA, ...

Ook bedankt, ik denk dat ik deze cranc + bb binnenkort maar ga bestellen. Wil mijn fixed vast weer klaarmaken om straks in de winter en bij slecht weer mee naar het werk te gaan.

Plaats reactie