Ik hoop dat jullie mensen zoals ik nog niet zat zijn, want hier is er weer zo eentje hoor, die voor het eerst een racefiets wil aanschaffen maar weinig verstand van zaken heeft! Ik heb mijn best gedaan me zoveel mogelijk in te lezen, maar ben nu op een punt gekomen van waar ik niet verder kom. Alle goede adviezen die jullie anderen hebben gegeven hebben mij echter wel al een heel eind op weg geholpen. Zo heb ik de volgende zaken voor mezelf vastgesteld (maar corrigeer me als ik ergens de plank mis sla!)
Budget: ± €800
Ik wilde eerst rond de €500 uitgeven maar ben erachter gekomen dat je beter een paar honderd euro meer kunt uitgeven aan degelijker materiaal dan minder uitgeven aan een nieuwe fiets die vervolgens niks meer waard is als je de winkel uit rijdt. Nu de nieuwe modellen van 2012 voor de deur staan gaan veel 2011 modellen in de uitverkoop en moet €800 redelijk te doen zijn dacht ik?
Versnellingen, minimaal Shimano 105 groep
Na het lezen van honderden adviezen aan alle andere beginnelingen heb ik begrepen dat dit de beste prijs/kwaliteit verhouding geeft wanneer je voor het eerst een goede racefiets wil kopen. Geen overkill, maar ook niet te goedkoop waardoor je snel zult moeten upgraden wil je meer uit je fiets halen.
Nieuw vs tweedehands
Ook hier heb ik lang over nagedacht maar het is aan te raden om een eerste racefiets bij een goede FM te kopen vanwege de service die je als beginneling vaak nodig hebt. Marktplaats kan een goedekopere oplossing zijn om te beginnen in het wielerwereldje maar kan ook gevaarlijk zijn vanwege verborgen gebreken die je als beginneling niet ziet. Voor mezelf heb ik besloten liever 800 euro uit te geven aan een nieuwe fiets die zeker in orde is met bijbehorende service, dan 400 euro aan een tweedehands fiets die precies hetzelfde is maar zonder service en met het risico dat je een miskoop doet.
Wat misschien een optie is voor mij is om tweedehands bij een FM te kopen, alleen ken ik geen goede FM die die mogelijkheid biedt. Wel weet ik uit veel reacties dat Salden een erg goede zaak is om een fiets te kopen.
Dit is ongeveer zo ver als mijn onderzoek gekomen is. Van remmen, kettingen, sturen, zadels, etc heb ik nog geen verstand. Wel heb ik gelezen dat het raadzaam is om een duurzaam frame te kopen omdat dit het langste meegaat en dat de wielen belangrijker zijn dan de versnellingsgroep, maar welke wielen goed of slecht zijn weet ik niet.
Ook van merken heb ik geen verstand. Wel heb ik drie fietsen gezien die me aanspreken, die zal ik hier posten zodat jullie een idee krijgen in welke richting ik aan het zoeken ben en me eventueel kunnen corrigeren als ik de plank volledig mis sla!
Giant TCR 1 2011 - €849
Goede aanbieding op het moment naar wat ik begrepen heb, veel fiets voor het geld.

XTrail 2011 - €749
Naar wat ik gelezen heb het huismerk van Fietssportief, meestal goede prijs/kwaliteit verhouding maar niet door iedereen even geliefd.

Sensa Romagna 2010 - €699
Ken het merk niet zo goed en fiets is uit 2010, maar naar wat ik begrepen heb ook een goede fiets voor het geld.

Mijn excuses voor deze overload aan informatie maar zo weten jullie precies wat ik al heb opgezocht, voorkomt dus onnodige vragen en laat jullie direct zien als ik volledig de verkeerde richting insla met bepaalde dingen!
Ohja, ik woon in Zuid Limburg, dus de fiets moet wekelijks flink wat beklimmingen doorstaan. Op dit moment mountainbike ik vaker, dus ben gewend om flink te trappen, maar ga ook vaker de weg op. Hier is mijn fietsje echter niet zo geschikt voor, maar ik vind dit wel heel erg leuk, vandaar dus mijn keuze voor een racefiets. Ik ben ook van plan op termijn mee te gaan doen aan wedstrijden, puur voor mezelf omdat me dit erg leuk lijkt!