Hoi,
Een bekend gevraagd advies, welke fiets ga ik nu kopen. Zodra de 2012 modellen uitkomen wil ik weer een nieuwe racefiets gaan aanschaffen. Nu heb ik enkele voorkeuren maar ben er nog niet helemaal uit. Ik ben dus gewoon uit op advies, voorkeuren, tips (objectief/subjectief) alles wat mij helpt tot het maken van een keuze! Mijn budget ligt rond de 6000 euro. Mijn voorkeur gaat uit naar:
1. Focus Team, waarbij ik twijfel of ik voor SRAM Red of Campa Record Ultra wil gaan. Daarbij wil ik geen hoge velgen. Huidige wielen zijn Eurus en ben daar meer dan tevreden over, of wellicht DT Swiss RRC 32/46 (vraag me af of ik bij de DT's al in ga leveren op comfort t.o.v. de Eurus?
2. Kuota KOM EVO of EVO DI2: Idem als bij optie 1. Campa of SRAM.
3. Pinarello Dogma of Paris: Mijn huidige fiets is een Pinarello Paris Naked Carbon, Campa Eurus icm Campa Record Ultra uit 2006/7. Als Pinarello fan ben ik toch wat minder vrolijk geworden van de kleurstelling van de nieuwe frames, wellicht wordt de kleurstelling voor 2012 wat minder druk/kermisachtig.
Ik ben benieuwd naar jullie input.
Gr, Alexander
Oh ja: Bijkomstigheid is dat ik mijn huidige Pinarello misschien inruil, maar ben daar nog niet over uit, financieel/mentaal.
Welke fiets: Focus/Kuota of toch Pinarello
Geometrietabellen naast elkaar leggen.
Aangezien je geen "beginner" bent lijkt het me, dat je best zelf in staat bent tot een keuze. Is het niet zo
dat de keuze wordt bepaald door, budget, smaak, anatomie etc. Ik zou voor jou, in ieder geen advies kunnen
geven. Als ik jouw budget zou willen uitgeven aan een racefiets dan zocht ik het zelf wel uit.
Veel lezen en plaatjes kijken helpt daarbij...
dat de keuze wordt bepaald door, budget, smaak, anatomie etc. Ik zou voor jou, in ieder geen advies kunnen
geven. Als ik jouw budget zou willen uitgeven aan een racefiets dan zocht ik het zelf wel uit.
Veel lezen en plaatjes kijken helpt daarbij...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 38128
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Verplaatst!!
En een antwoord van mijn recente persoonlijke ervaring.
Ik reed (en rij nog steeds) op een 2007-2008 Paris. Vorig jaar wilde ik iets moois en lichts erbij. Mijn keuze was gevallen op de Sworks Tarmac SL3. Qua geo zou het allemaal moeten passen, maar wij zijn nooit vrienden geworden; 2 weken geleden heb ik hem (met fors verlies dus) verkocht.
Heb nu een 2011 Dogma gekocht; had ik direct moeten doen!! Fiets past mij veel beter, nog beter dan de Paris waar ik altijd een hele fijne fiets aan heb gehad. Ik zit niet meer te zoeken naar mijn houding, precies de juiste stijfheid (en dus niet knalhard zoals veel nieuwe fietsen) en een zekere mate van "comfort".
Enorm voordeel voor mij is ook het feit dat Pina nog gewoon alle maten hanteert en niet net als veel mensen voor de kostenreductie gaat en S-M-L-XL aanbiedt. Ik val bijv. precies tegen de meeste M en L maten in.
Voor mij geen andere fietsen meer dus. En wat de 2012 kleuren betreft: die staan al gewoon op de Pina-site . In het echt zijn ze echter VEEL mooier dan op die lelijke plaatjes. Heb de eerste 2012 frames in mijn handen gehad en is niet te vergelijken met foto's. Bij http://www.evertsesport.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staan er al 2 nieuwe Dogma2 fietsen.
Even grof rekenen:
Frame Dogma 2: 3800,-
Meegespoten stuur uit 1 stuk: 350,-
Recordgroep: 1000,-
Shamals: 750
Zadel: 100,-
Biba + buba: 100,-
Pedalen: 125,-
Overig: 100,-
Totaal: 6300,- en een absolute topfiets!!!!
En een antwoord van mijn recente persoonlijke ervaring.
Ik reed (en rij nog steeds) op een 2007-2008 Paris. Vorig jaar wilde ik iets moois en lichts erbij. Mijn keuze was gevallen op de Sworks Tarmac SL3. Qua geo zou het allemaal moeten passen, maar wij zijn nooit vrienden geworden; 2 weken geleden heb ik hem (met fors verlies dus) verkocht.
Heb nu een 2011 Dogma gekocht; had ik direct moeten doen!! Fiets past mij veel beter, nog beter dan de Paris waar ik altijd een hele fijne fiets aan heb gehad. Ik zit niet meer te zoeken naar mijn houding, precies de juiste stijfheid (en dus niet knalhard zoals veel nieuwe fietsen) en een zekere mate van "comfort".
Enorm voordeel voor mij is ook het feit dat Pina nog gewoon alle maten hanteert en niet net als veel mensen voor de kostenreductie gaat en S-M-L-XL aanbiedt. Ik val bijv. precies tegen de meeste M en L maten in.
Voor mij geen andere fietsen meer dus. En wat de 2012 kleuren betreft: die staan al gewoon op de Pina-site . In het echt zijn ze echter VEEL mooier dan op die lelijke plaatjes. Heb de eerste 2012 frames in mijn handen gehad en is niet te vergelijken met foto's. Bij http://www.evertsesport.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staan er al 2 nieuwe Dogma2 fietsen.
Even grof rekenen:
Frame Dogma 2: 3800,-
Meegespoten stuur uit 1 stuk: 350,-
Recordgroep: 1000,-
Shamals: 750
Zadel: 100,-
Biba + buba: 100,-
Pedalen: 125,-
Overig: 100,-
Totaal: 6300,- en een absolute topfiets!!!!
Less is bore
@ flores: ik ben inderdaad geen beginner, maar wel een beginner wat betreft Kuota/Focus/SRAM en DT Swiss velgen en sta altijd open voor meningen en ervaringen met ander materiaal dan ik gewend ben.
@ havana: dan heb ik ze naast elkaar gelegd, en dan? Op dit gebied ben ik een leek. Ik was altijd van mening dat elk frame past wanneer je de afmontage goed afstelt etc. Wellicht is dit ook de reden dat ik aan het begin van het seizoen na het trainen altijd hoofdpijn had vanuit mn nek.
@ Daniel: Thanks! Ik werd bij mijn FM warm gemaakt voor specialized, maar ben meer van van rechte buizen, dus deze viel af, al zal het een prima frame zijn. Als ik de specs zie loop ik toch warm, heb je toevallig ergens een foto staan? Uit een eerdere aanrijding met een auto heb ik een nieuwe set Eurus gekregen, wellicht laat ik een nieuwe velg op mijn oude set zetten en zet die dan terug in mijn Paris. Kan ik de nieuwe set Eurus in mijn nieuwe bolide zetten, scheelt me dan weer en maakt de afweging om mijn paris te bewaren wellicht wat makkelijker. Ik ga in Oktober naar Bike Motion dus ga dan de frames in het echt zien, kan ik ook alles even voelen. Als ik voor de Pina ga dan wordt het ook Campa.
Wat betreft de andere opties staat SRam nog op mijn lijstje. Is deze qua duurzaamheid gelijk aan Campa?
@ havana: dan heb ik ze naast elkaar gelegd, en dan? Op dit gebied ben ik een leek. Ik was altijd van mening dat elk frame past wanneer je de afmontage goed afstelt etc. Wellicht is dit ook de reden dat ik aan het begin van het seizoen na het trainen altijd hoofdpijn had vanuit mn nek.
@ Daniel: Thanks! Ik werd bij mijn FM warm gemaakt voor specialized, maar ben meer van van rechte buizen, dus deze viel af, al zal het een prima frame zijn. Als ik de specs zie loop ik toch warm, heb je toevallig ergens een foto staan? Uit een eerdere aanrijding met een auto heb ik een nieuwe set Eurus gekregen, wellicht laat ik een nieuwe velg op mijn oude set zetten en zet die dan terug in mijn Paris. Kan ik de nieuwe set Eurus in mijn nieuwe bolide zetten, scheelt me dan weer en maakt de afweging om mijn paris te bewaren wellicht wat makkelijker. Ik ga in Oktober naar Bike Motion dus ga dan de frames in het echt zien, kan ik ook alles even voelen. Als ik voor de Pina ga dan wordt het ook Campa.
Wat betreft de andere opties staat SRam nog op mijn lijstje. Is deze qua duurzaamheid gelijk aan Campa?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 38128
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Rechte buizen en een liefhebber van Pinarello...... die mag even uitleggenvinylly32 schreef: @ Daniel: Thanks! Ik werd bij mijn FM warm gemaakt voor specialized, maar ben meer van van rechte buizen, dus deze viel af, ?
Less is bore
@ Daniel: ja daar moet ik later ook even aan denken hoe ik dat ga verklaren! maar mijn huidige Pinarello heeft op de Onda voor-/achtevork na rechte buizen. Bij de specialized loopt de horizontale buis in bijna 1 lijn over naar de achtervork. Dat vindt ik niet zo heel mooi. De huidige Pinarello heeft dat inderdaad ook meer. Wellicht verandert mijn mening wanneer ik de frames in het echt zie. Ga je akkoord met deze uitleg?
Als je rechte buizen wilt dan is de Focus van deze 3 het mooiste frame.
Persoonlijk vind ik het er maar goedkoop uitzien en zou met dit budget eerder naar een de Rosa of Viner gaan.
Wil je niet wijken van de 3, dan een Dogma!
Persoonlijk vind ik het er maar goedkoop uitzien en zou met dit budget eerder naar een de Rosa of Viner gaan.
Wil je niet wijken van de 3, dan een Dogma!
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.
In de geometrietabellen moet je vooral naar de lengte van de bovenbuis en balhoofdbuis kijken. Kun je de zitdiepte aan en als je korte armen hebt: kies dan een relatief korte bovenbuis. Zie ook het aparte topic over geometrie. Waarom Daniel voor de Pinarello kiest weet ik niet. Zelf heb ik een Cervelo R3 en die voelt t.o.v. een Pinarello (FP6) meer als een raspaardje aan, daar waar de Pinarello bij mij meer als een goed passende jas aanvoelt. Ik heb ooit ook een Kuota KISS gehad (een veel mindere fiets), maar met een Kuota KOM heb je wel iets aparts. De 2010 versie wordt overigens aangeboden voor 1495. De Kuota had een langere bovenbuis dan mijn huidige R3. Geef mij maar de kortere bovenbuis, geeft voor mij een soepelere zit. Tot slot de Focus: als je er voor valt is het denk ik een prima fiets.