Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Wiliers comfortabel?

Hans Verstegen
Forum-lid

Gebruikersavatar Hans Verstegen 13 aug 2011 20:32

Hallo allemaal,

Sinds twee jaar ben ik behoorlijk verslingerd geraakt aan het fietsen. Minstens twee keer per week stap ik op m'n Koga Roadwinner voor een toer van zo'n 4 uur. Regelmatig kom ik thuis met pijnlijke handen en een pijnlijke nek en kruis. Maar omdat ik er zoveel plezier beleef aan het fietsen, wil ik mezelf op een nieuwe fiets trakteren.

In de lokale fietsenwinkel zag ik een Wilier Izoard 2010: een pracht-fiets. Maar eerst even op internet gezocht naar een review. Die vond ik bij http://www.bikeradar.com" onclick="window.open(this.href);return false;: de Izoard is een prettige, snelle, maar vooral comfortabele fiets. Die wil ik wel!

Wat blijkt nu: de Izoard is een uitlopend model. Voor 2011 levert Wilier de XP en de Gran Turismo. Ook van deze twee fietsen heb ik een review op internet gezocht. En gevonden bij http://www.roadbike.de" onclick="window.open(this.href);return false;. De kritieken zijn beduidend minder positief: de XP heeft een teleurstellende frame/vork-combinatie en de Gran Turismo wordt snel en mooi bevonden maar verliest punten op comfort (harde achterkant).

Wat doe ik nu? De Izoard 2010 is in mijn maat waarschijnlijk niet meer leverbaar en de XP heeft eigenlijk voor mij afgedaan. Kan ik urenlang met een Wilier Gran Turismo door de polder toeren zonder gesloopt thuis te komen, of kan ik beter naar een ander merk uitkijken? Wie kan me verder helpen??? :P

Misschien goed om te vermelden: ik fiets wel hard, maar heb geen race-aspiraties. En ik ben 53 jaar en weeg 79 kilo in het fietsseizoen (daarbuiten 84 kilo).

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 14 aug 2011 09:11

Hallo Hans, ik heb even naar de geometrie gekeken van de Wilier fietsen en alle frames hebben een nogal racy zit. Dwz een kort balhoofd waardoor je diep komt te zitten, hetgeen niet bevorderlijk is voor je nek en je rug. Alleen de La triestina heeft een wat comfortabelere zit, dus een hoger balhoofd. Tevens zijn het korte frames, fijn voor iemand met een kort bovenlijf, de koga die jij hebt heeft zeer waarschijnlijk een lange bovenbuis.
Kijk voor een comfortframe naar bv Scott CR1 modellen(kwalitatief zeer goed), Specialized Roubaix, de nieuwe Cervelo R modellen.
Comfortmodellen van een racefiets kenmerken zich door een langere balhoofdbuis icm een niet te lange bovenbuis. Ik ken je maten niet, lengte, lengte benen, dus om het zeker te willen weten laat jezelf eerst opmeten of probeer een aantal verschillende merken uit.
Lees je ook goed in op dit forum, hier haal je veel nuttige(ook nutteloze) informatie over de geometrie van racefietsen.
Succes.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 aug 2011 10:08

ik ben bang dat je niet goed op je huidige fiets zit. Aanhoudende klachten van nek, rug, handen, schouders en kruis duiden doorgaans op een verkeerde houding. Welke nieuwe fiets je ook koopt, een Wilier of een ander merk, zal weinig aan je klachten verhelpen, als je niet je houding verandert.

Post eens een foto van jezelf op de fiets. In de houding waarin je normaal zit. Dat kunnen we direct zien of je goed of fout zit. Daarnaast kun je ook door profesionele bedrijven je laten opmeten. Maar het kan ook gratis (http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... NK=NOREDIR" onclick="window.open(this.href);return false;)

succes met je keuze
Live fast; die young. mijn blog

Hans Verstegen
Forum-lid

Gebruikersavatar Hans Verstegen 14 aug 2011 10:35

@ Rob, je opmerking over mij zithouding klopt; ik rij op een fiets met de maat 60. Dat zou eigenlijk 55 of 56 moeten zijn. Vandaar mijn behoefte aan een nieuwe fiets.
@ Scott. hartelijk dank voor je advies. Moeilijk om mentaal de Wilier los te laten, maar je commentaar snijdt absoluut hout. Ik ga me opnieuw oriënteren.
Laatst gewijzigd door Hans Verstegen op 14 aug 2011 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 14 aug 2011 12:51

Mbt de pijn in je kruis, je zit zeer waarschijnlijk niet op je zitbotjes, je zadel zal wat te smal zijn. Er zijn een aantal merken die verschillende breedtes hebben en ook testzadels om te proberen. Specialized is zo'n merk, laat je een zadel aanmeten, zelfs dat is mogelijk, een hard zadel zit meestal het beste bij lange ritten.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 14 aug 2011 13:26

@Hans: ga eens bij een goed gesorteerde dealer kijken of de houding je bevalt. Pas ook wat meer frames dan alleen Willier.Ben het qua gevoel helemaal eens met je over Willer, maar als je niet lekker op een fiets zit ga je er geen plezier aan beleven. Best mogelijk dat de Wilier je prima bevalt, zo niet kies dan wat anders.

Plaats reactie