cassette vervangen?
Als ik schakel moet ik tweemaal klikken eer de ketting van kamwiel verwisselt, maar dan reutelt het. De derailleur staat niet recht onder het gebruikte kamwiel. Dan moet ik weer eentje terugschakelen....
Is dit te wijten aan de slijtage van de kamwielen? De ketting is nog OK, heb ik gemeten.
alvast bedankt voor de reacties.
Is dit te wijten aan de slijtage van de kamwielen? De ketting is nog OK, heb ik gemeten.
alvast bedankt voor de reacties.
hij staat recht onder het tweede volgende kamwiel. Ik moet dus 2x schakelen om de ketting naar één grotere versnelling (het volgende kamwiel) te brengen.scepticus schreef:Afstellen?mouse schreef:De derailleur staat niet recht onder het gebruikte kamwiel.
cassette heeft wel +12000km.
Dan staat je kabel van de achterderailleur gewoon te slap.
Dan is één shifterklik onvoldoende om naar een groter achterkransje te gaan..
Bij het balhoofd of aan de achterderailleur zie je van die ronde plastic moertjes zitten op het eind van de buitenkabel.
Als je één van die twee linksom draait dan zal je merken dat je fiets weer goed schakelt.
Echter niet te ver linksom draaien want dan komt de kabel té strakt te staan in het uiterste geval en dan moet je weer twee keer klikken om af te kunnen schakelen naar een kleiner kransje..
Om te beginnen gewoon een slag linksom draaien, op de fiets gaan zitten en uitproberen totdat hij bij één klikje meteen vlot naar een lagere versnelling springt.
Bij het balhoofd of aan de achterderailleur zie je van die ronde plastic moertjes zitten op het eind van de buitenkabel.
Als je één van die twee linksom draait dan zal je merken dat je fiets weer goed schakelt.
Echter niet te ver linksom draaien want dan komt de kabel té strakt te staan in het uiterste geval en dan moet je weer twee keer klikken om af te kunnen schakelen naar een kleiner kransje..
Om te beginnen gewoon een slag linksom draaien, op de fiets gaan zitten en uitproberen totdat hij bij één klikje meteen vlot naar een lagere versnelling springt.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat je geleiderwieltje wel dicht genoeg bij de cassette? Als de afstand te groot is krijg je hetzelfde fenomeen als jij beschrijft. Het is belangrijk dat de ketting ook rechtonder de cassette nog goed in de tandwielen zit en pas dan loskomt richting de derailleur(wieltjes). Anders moet de derrie er te veel aansleuren. Op de derrie zit een stelschroef om het bovenste wieltje dichter bij de cassette te brengen.
Jan
henpaden schreef:Dan staat je kabel van de achterderailleur gewoon te slap.
het ie eigenlijk omgekeerd. Ik ervaar het vooral als ik naar een kleiner achterkransje ga. Dus schroefje naar rechts draaien?
- ophetkantje
- Forum-lid
Niet aan de schroefjes op de derailleur draaien, maar aan de "wartel"waarin je kabel aan je derailleur vast zit.
Ach, ik zeg ook maar wat
Als je om de 3000 km je ketting vernieuwd dan zou je misschien 3 kettingen per cassette kunnen rijden. Maar niet iedereen lukt dat. Ligt ook aan weersomstandigheden etc. Slijtage aan tandwielen kun je wel zien (tandjes worden puntiger), maar de mate van slijtage is in de praktijk lastig te beoordelen.
Jan
-
- Forum-lid
de cassette is versleten zodra je met je nagel braampjes voelt op de tandwielen. voor de rest ben ik het met kweekel eens.
gaat niet, bestaat niet!