Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

cassette vervangen?

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 11 aug 2011 11:43

Als ik schakel moet ik tweemaal klikken eer de ketting van kamwiel verwisselt, maar dan reutelt het. De derailleur staat niet recht onder het gebruikte kamwiel. Dan moet ik weer eentje terugschakelen....

Is dit te wijten aan de slijtage van de kamwielen? De ketting is nog OK, heb ik gemeten.

alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 11 aug 2011 11:45

Je kan eens proberen je derailleur beter af te stellen.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 aug 2011 11:46

mouse schreef:De derailleur staat niet recht onder het gebruikte kamwiel.
Afstellen?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 11 aug 2011 11:57

scepticus schreef:
mouse schreef:De derailleur staat niet recht onder het gebruikte kamwiel.
Afstellen?
hij staat recht onder het tweede volgende kamwiel. Ik moet dus 2x schakelen om de ketting naar één grotere versnelling (het volgende kamwiel) te brengen.

cassette heeft wel +12000km.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 11 aug 2011 12:54

Dan staat je kabel van de achterderailleur gewoon te slap.
Dan is één shifterklik onvoldoende om naar een groter achterkransje te gaan..

Bij het balhoofd of aan de achterderailleur zie je van die ronde plastic moertjes zitten op het eind van de buitenkabel.
Als je één van die twee linksom draait dan zal je merken dat je fiets weer goed schakelt.

Echter niet te ver linksom draaien want dan komt de kabel té strakt te staan in het uiterste geval en dan moet je weer twee keer klikken om af te kunnen schakelen naar een kleiner kransje..

Om te beginnen gewoon een slag linksom draaien, op de fiets gaan zitten en uitproberen totdat hij bij één klikje meteen vlot naar een lagere versnelling springt.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 11 aug 2011 13:33

Staat je geleiderwieltje wel dicht genoeg bij de cassette? Als de afstand te groot is krijg je hetzelfde fenomeen als jij beschrijft. Het is belangrijk dat de ketting ook rechtonder de cassette nog goed in de tandwielen zit en pas dan loskomt richting de derailleur(wieltjes). Anders moet de derrie er te veel aansleuren. Op de derrie zit een stelschroef om het bovenste wieltje dichter bij de cassette te brengen.
Jan

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 11 aug 2011 14:01

henpaden schreef:Dan staat je kabel van de achterderailleur gewoon te slap.
Dan is één shifterklik onvoldoende om naar een groter achterkransje te gaan..

het ie eigenlijk omgekeerd. Ik ervaar het vooral als ik naar een kleiner achterkransje ga. Dus schroefje naar rechts draaien?

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 11 aug 2011 14:21

Met de klok mee: Ketting valt sneller terug naar een kleiner kransje. Begin met een kwart of een halve omwenteling. Het komt nl allemaal heel nauw!
Jan

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 aug 2011 14:43

Niet aan de schroefjes op de derailleur draaien, maar aan de "wartel"waarin je kabel aan je derailleur vast zit.
Ach, ik zeg ook maar wat

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 11 aug 2011 14:48

bedankt, ik heb het kunnen bijregelen. Het is wel zoeken naar de juiste balans tussen aanspannen en lossen.

Hoelang denk je dat een cassette meegaat? kan je de slijtage zien aan de tanden?

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 11 aug 2011 15:27

Als je om de 3000 km je ketting vernieuwd dan zou je misschien 3 kettingen per cassette kunnen rijden. Maar niet iedereen lukt dat. Ligt ook aan weersomstandigheden etc. Slijtage aan tandwielen kun je wel zien (tandjes worden puntiger), maar de mate van slijtage is in de praktijk lastig te beoordelen.
Jan

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 11 aug 2011 18:12

de cassette is versleten zodra je met je nagel braampjes voelt op de tandwielen. voor de rest ben ik het met kweekel eens.
gaat niet, bestaat niet!

Plaats reactie