een mooie aluminium of toch carbon
ben van plan om max 2.000,- euro uit te geven voor een nieuwe racefiets, minimaal Shimano Ultegra.
Ik twijfel of ik bij Rose een carbon SL-3000 ga kopen of toch een aluminium racefiets met alu voorvork en achtervork
Ten eerste is de kwaliteit van Rose: T30 wat neerkomt op "laagje carbon voor de show" terwijl ik voor 2.000 een erg mooie aluminium racefiets kan kopen.
Toch blijft het knagen of ik naar Rose zal gaan ......
Kortom: wat zou jij doen ?
Ik twijfel of ik bij Rose een carbon SL-3000 ga kopen of toch een aluminium racefiets met alu voorvork en achtervork
Ten eerste is de kwaliteit van Rose: T30 wat neerkomt op "laagje carbon voor de show" terwijl ik voor 2.000 een erg mooie aluminium racefiets kan kopen.
Toch blijft het knagen of ik naar Rose zal gaan ......
Kortom: wat zou jij doen ?
Wat bedoel je met 'een laagje carbon voor de show'? De Rose-carbonframes zijn helemaal van carbon, niet alleen de toplaag. Verder is jouw verhaal niet erg helder: 'laagje carbon voor de show' en 'een erg mooie aluminium racefiets'. Zet eerst voor jezelf duideljk op een rijtje tussen welke concrete fietsen je wilt kiezen, zodat je daarna een weloverwogen keuze kunt maken. Als je met duidelijke voorbeelden komt, is het ook gemakkelijker om jou hierop feedback te geven.
Zo te lezen heb je al een voorkeur ("laagje carbon" versus "erg mooi alu fiets"). Waarom dan nog twijfelen? Als jij meer hebt met aluminium dan moet je dat gewoon kopen. Carbon is een optie, geen noodzaak. Het materiaal zal minder verschil maken dan de emotie als je het mij vraagt.
excuus, dit is niet wat ik bedoelde. Rose werkt met T30-carbon, wat volgens mijn FM neerkomt op een matige kwaliteit van carbon.
de opmerking "een laagje carbon voor de show" is beetje misplaatst
het gaat mij met name om de verschillen, aangezien ik ongeveer 100 km per week rijd en niet aan wedstrijden etc mee doe.
de opmerking "een laagje carbon voor de show" is beetje misplaatst
het gaat mij met name om de verschillen, aangezien ik ongeveer 100 km per week rijd en niet aan wedstrijden etc mee doe.
Aha, duidelijk. Ik ben allesbehalve een expert op het gebied van carbon, maar voor zover ik het begrijp wordt met T30 met name de wijze van weven bedoeld. Het zegt niet zoveel over de kwaliteit van het gebruikte carbon. Carbon i.c.m. hars vormt uiteindelijk het frame. Ontwerp bepaalt samen met toepassing van carbon de sterkte van het frame. Een hoger getal qua carbon lijkt beter, maar veel belangrijker is hoe het carbon toegepast is.
Mijn mening is dat zowel carbon als aluminium een uitstekend, maar ook een heel slecht frame op kunnen leveren. Uiteindelijk is het geheel bepalend voor de kwaliteit, niet het materiaal. Let dus op de kwaliteit van een specifiek frame dat je aanstaat i.p.v. het materiaal.
Mijn mening is dat zowel carbon als aluminium een uitstekend, maar ook een heel slecht frame op kunnen leveren. Uiteindelijk is het geheel bepalend voor de kwaliteit, niet het materiaal. Let dus op de kwaliteit van een specifiek frame dat je aanstaat i.p.v. het materiaal.
Ajhoff, dank voor je heldere reactie, heb nu op een Haibike Tiagra gereden, welke ik verkocht heb. Was puur een beginnersfiets en nu toe aan wat beters. Merk ik echt een enorm verschil door een carbonfiets te gaan rijden, of is dat op mijn niveau nauwelijks merkbaar. Zelf het idee dat het meer aan de afmontage ligt in combinatie met een carbonvoorvork en goede wielen. Hoewel de Rose Carbon Pro SL 3000 wel zeer goed uit de testen komt
Ik denk dat je nu op een goed spoor zit. Het gaat om het totale plaatje van frame, vork, wielen en groep. Heb er zelf geen ervaring mee maar de Rose en Canyon fietsen komen opvallend vaak als erg goed uit de test terwijl ze een heel redelijke prijs hebben (in verhouding dan). Over carbon, staal en alu is al heel wat gediscussieerd hier op het forum. Even zoeken en je vind wel wat leesmateriaal.
Het belangrijkste is volgens mij dat jij je happy voelt op je fiets. Dat is belangrijker dan merk, materiaal en prijs. Als je je niet happy voelt is zelfs de duurste fiets een waardeloze fiets.
Het belangrijkste is volgens mij dat jij je happy voelt op je fiets. Dat is belangrijker dan merk, materiaal en prijs. Als je je niet happy voelt is zelfs de duurste fiets een waardeloze fiets.
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Je fietsenmaker verkoopt geen Rose, vandaar zijn opmerking, of hij heeft er de ballen verstand van en dan moet je snel op zoek naar een goede FM. Met het carbon van de Rose fietsen is niets mis, kijk wel naar de complete fiets, zijn de wielen berekend op je gewicht? Carbon kan zowel stijf als comfortabel zijn, naast dat het licht is. Ga gewoon eens naar Rose toe in Bocholtz en laat je goed voorlichten.
Niemand is onafhankelijk!scottpch schreef:Je fietsenmaker verkoopt geen Rose, vandaar zijn opmerking, of hij heeft er de ballen verstand van en dan moet je snel op zoek naar een goede FM. Met het carbon van de Rose fietsen is niets mis, kijk wel naar de complete fiets, zijn de wielen berekend op je gewicht? Carbon kan zowel stijf als comfortabel zijn, naast dat het licht is. Ga gewoon eens naar Rose toe in Bocholtz en laat je goed voorlichten.
Twitter: @rbruijns
klopt, gewicht is het punt niet: 73 kilo schoon aan de haak, 1,85 m.
ik heb geen zin om over 3 jaar weer een andere fiets te kopen. Overigens is de FM wel een specialist, maar praat natuurlijk ook in zijn eigen straatje.
Tests van Rose fietsen liegen er inderdaad niet om, over smaak valt te twisten maar je kunt wel veel aanpassen in de configurator
ik heb geen zin om over 3 jaar weer een andere fiets te kopen. Overigens is de FM wel een specialist, maar praat natuurlijk ook in zijn eigen straatje.
Tests van Rose fietsen liegen er inderdaad niet om, over smaak valt te twisten maar je kunt wel veel aanpassen in de configurator
