fulcrum racing 3 geluid => ratel + "kling" / "ping"
-
twofourtwo
- Forum-lid
Hai,
Vrijdag een setje Fulcrum Racing 3 aangeschaft en zeer tevreden maar ... 2 zaken:
1) Ik heb geen ratel, of beter ... ik hoor de ratel nauwelijks ... komt deze nog tevoorschijn?
2) Af en toe hoor ik een geluid bij het aanzetten wanneer ik op de pedalen ga staan ... een "kling" (zaterdag de eerste rit -90km- heb ik niks gehoord en zondag ochtend tijdens de rit was dat geluid er plots) Mijn eerste gevoel was dat er ergens speling was op de cassette of een van de tandwielen. (Alleszins dat was waar ik het geluid mee associeerde) Maakte niet uit welke versnelling.
In geval 2 heb ik de cassette nog is van de body gehaald, alles (cassette, tandwielen en body) terug proper gemaakt en nog is ingevet met wit montagevet van Shimano. En dan nog de biba en buba van het wiel gehaald en zwarte isolatie tape rond het ventiel van de biba geplakt (Tussen het ventiel en de velg zat nog wat speling.). Ondertussen was het al net te donker om een testrit te maken. Is er nog iets anders dat ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt!
242
edit: - lockring stond ook nog goed vast en ik kon nergens speling vast stellen door de tandwielen naar links of rechts te bewegen.
edit: titel aangepast om topic te verduidelijken
Vrijdag een setje Fulcrum Racing 3 aangeschaft en zeer tevreden maar ... 2 zaken:
1) Ik heb geen ratel, of beter ... ik hoor de ratel nauwelijks ... komt deze nog tevoorschijn?
2) Af en toe hoor ik een geluid bij het aanzetten wanneer ik op de pedalen ga staan ... een "kling" (zaterdag de eerste rit -90km- heb ik niks gehoord en zondag ochtend tijdens de rit was dat geluid er plots) Mijn eerste gevoel was dat er ergens speling was op de cassette of een van de tandwielen. (Alleszins dat was waar ik het geluid mee associeerde) Maakte niet uit welke versnelling.
In geval 2 heb ik de cassette nog is van de body gehaald, alles (cassette, tandwielen en body) terug proper gemaakt en nog is ingevet met wit montagevet van Shimano. En dan nog de biba en buba van het wiel gehaald en zwarte isolatie tape rond het ventiel van de biba geplakt (Tussen het ventiel en de velg zat nog wat speling.). Ondertussen was het al net te donker om een testrit te maken. Is er nog iets anders dat ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt!
242
edit: - lockring stond ook nog goed vast en ik kon nergens speling vast stellen door de tandwielen naar links of rechts te bewegen.
edit: titel aangepast om topic te verduidelijken
Laatst gewijzigd door twofourtwo op 11 aug 2011 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!
Vermoedelijk wordt de "kling" veroorzaakt door de palletjes van het freewheel. Zullen wel blijven hangen door (inge)dik(t) vet ofzo. Daar moet je geen montagevet op smeren. Hooguit een beetje dun lagervet of olie.
-
niekgeerts
- Forum-lid
Ik heb ook Racing 3 wielen en heb ook af en toe die 'tik' er in zitten.
Die ratel is idd wat minder nadrukkelijk aanwezig dan bij andere fulcrum producten.
Die ratel is idd wat minder nadrukkelijk aanwezig dan bij andere fulcrum producten.
Hier nog een eiganaar van een setje, model 2010.
De "pling" had ik ook de eerste ritjes. Ik ging er van uit dat dit van de spaken afkwam omdat ze zich nog een beetje moesten "zetten". Bij mij was het na ca 300 afgelopen met het geluid.
Het ratelen heeft de 3 inderdaad veel minder. Voor zover ik weet blijft dit ook zo. Het zal in elk geval niet zo luid worden als mijn racing 5 evo begreep ik al van anderen die meer ervaring hadden met de R3 of zonda's.
De "pling" had ik ook de eerste ritjes. Ik ging er van uit dat dit van de spaken afkwam omdat ze zich nog een beetje moesten "zetten". Bij mij was het na ca 300 afgelopen met het geluid.
Het ratelen heeft de 3 inderdaad veel minder. Voor zover ik weet blijft dit ook zo. Het zal in elk geval niet zo luid worden als mijn racing 5 evo begreep ik al van anderen die meer ervaring hadden met de R3 of zonda's.
-
twofourtwo
- Forum-lid
ok, dus niks om me zorgen over te maken ... goed nieuws! bedankt voor de replies.
Ach ja, die mooie ratel op de 5, ik mis hem echt. Pas reed ik achter iemand met 5s, en ik kreeg bijna heimwee naar vroeger. Ratel is na een jaartje rijden weinig toegenomen. Gelukkig rijden de 3s merkbaar strakker.
Cube LTD SL 2006 en Ridley Aedon 2008, Ultegra SL, Racing 3\'s.
Ik denk niet dat het aan de R3 of R5 ligt maar aan de hub. Ik rij ook met R5 en ben recent overgestapt van Ultegra naar Chorus
=> er moest dus een nieuwe hub geplaatst worden op hetzelfde wiel.
Het verschil met de Shimano setup is groot, de ratel is er nog maar -spijtig genoeg- een pak stiller...
=> er moest dus een nieuwe hub geplaatst worden op hetzelfde wiel.
Het verschil met de Shimano setup is groot, de ratel is er nog maar -spijtig genoeg- een pak stiller...
Body even demonteren. Het vet van de palletjes halen en dunne olie erop doen (en dus geen vet!). Body weer monteren en de ratel in significant harder. Bovendien blijven de palletjes niet meer hangen (wat het 'kling' geluid veroorzaakte). Er hoort namelijk helemaal geen vet op de pallen van de body, maar dus juist olie.
-
twofourtwo
- Forum-lid
ok, ik ben gisteren gaan rijden en hoorde enkel nog in het begin de kling. dus naarmate het "vet" zich zet of dunner wordt dan gaat dat geluid ook niet meer optreden, of zie ik dit verkeerd?jasperr schreef:Body even demonteren. Het vet van de palletjes halen en dunne olie erop doen (en dus geen vet!). Body weer monteren en de ratel in significant harder. Bovendien blijven de palletjes niet meer hangen (wat het 'kling' geluid veroorzaakte). Er hoort namelijk helemaal geen vet op de pallen van de body, maar dus juist olie.
Ik heb ook net nieuwe Fulcrum velgen (Red Wind) inclusief een flinke ratel. Bij het aanzetten hoor ik soms ook een "kling" maar ik denk dat het de nieuwigheid is. Pas als ik het geluid het over een paar 100km nog steeds hoor, ga ik op onderzoek uit.
Cervelo S3 2014 Ultegra 6800; Cosmic Carbon SLS 2014