Alles over vakanties op én met de fiets

fietsen in de Vogezen

spekkie24
Forum-lid

spekkie24 29 jul 2011 23:40

Beste fietsvrienden,

ik wil binnenkort een korte fietsvakantie in de Vogezen mken.
Ik ben er nog nooit geweest en heb wat nuttige tips voor accomodatie en routes nodig.

Ik heb een beetje onderzoek gedaan, maar helemaal duidelijk is het mij niet waar ik het beste heen kan.

Wat ik lees is dat de route des cretes erg mooi moet zijn.
Verder zou ik graag de grand ballon, ballon d'alsace willen doen en heb gelezen dat de col de la Schlucht erg mooi moet zijn.
Ongetwijfeld kan je deze dan van verschillende kanten doen.
Ik zit te denken aan tochten van ongeveer 80 a 100 km.

Ik zou dus graag tips willen hebben over een goede (sport)accomodatie in de buurt van de hierboven aangeIk zit egeven gebieden.

Mocht iemand een ander goed idee hebben over de vogezen hoor ik die ook graag.

groet,
Mark

dario
Forum-lid

dario 30 jul 2011 10:32

Zie http://www.routeyou.com/group/view/253/ ... vogezen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
en http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 jul 2011 15:27

Een handige uitvalsbasis is la Bresse of Gerardmer. De col de la Schlucht en de crete zijn niet de mooiste fietsroutes. Die route wordt bevolkt door veel vaak onkundige motorrijders. Ik heb zelf goede verhalen gehoord over libelloup.nl. Die tent wordt gerund door een Nederlands stel die EN kunnen koken EN van wielrennen verstand hebben.
Live fast; die young. mijn blog

margriet
Forum-lid
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 31 jul 2011 16:57

Al een paar keer Munster al standplaats gehad. Daar gekampeerd op de Camping Municipal die prima was.
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

paul1978
Forum-lid

paul1978 31 jul 2011 17:31

Petit Ballon vanuit luttenbach en daarna de Col du Platzerwasel incl laatste stukje Grand Ballon is ook een uitdagende tocht!

peddelaarjacob
Forum-lid

peddelaarjacob 04 aug 2011 21:24

Ik heb twee jaar terug met ons fietsgroepje een week doorgebracht in een huisje op camping domaine de champe in Bussang. Goede camping met prima voorzieningen (o.a. een zwembad) in een mooie omgeving. Ze verhuren er ook stacaravans en er is een prima restaurant bij..
En.... de Ballon d' Alsace is heel dichtbij en de Grand Ballon en route des Cretes prima op de fiets te doen.!
http://www.band-whatsup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

spekkie24
Forum-lid

spekkie24 05 aug 2011 13:39

beste mensen alvast bedankt voor de tips.
Nog een vraagje, ik zat een beetje te kijken van welke kant je de grand ballon kan oprijden. van welke kant is deze het mooist om te beklimmen?

boetiej
Forum-lid

boetiej 07 aug 2011 22:00

In de berggids van Fiets (weet zo even niet bij welk nummer die zat) staat de beklimming vanuit Kruth beschreven.
Hier zat ik ook op de camping, echt prima alleen er is niet echt een fijne vlakke aanloop om even warm te draaien.
Je klimt dan eerst naar Le Markstein en vanuit daar is het nog een kilometer of 7 naar de "top" van de Grand Ballon (de weg stopt een meter of 100 onder de echte top).
Het was mijn eerste beklimming boven de 1000m (ben tot le Markstein gegaan) en moet zeggen dat het best aardig te doen was.
Succes ermee!
pijn = fijn

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 08 aug 2011 20:49

spekkie24 schreef:beste mensen alvast bedankt voor de tips.
Nog een vraagje, ik zat een beetje te kijken van welke kant je de grand ballon kan oprijden. van welke kant is deze het mooist om te beklimmen?
1. De "klassieke" beklimming is die vanuit Willer-sur-Tur via Col Amic naar de Grand Ballon
2. Vanuit Cernay via Col Amic naar de Grand Ballon. Mooie lange klim.
3. Vanaf Le Markstein naar de Grand Ballon en dan heb je heel veel keus
  • a van Kruth naar Le Markstein
    b Kruth > Col du Bussang > Route des Americains > Le Markstein
    c Col de la Schlucht > Le Markstein
    d vanuit Munster neem de Col du Platzerwasel > Le Markstein
4. Je kan ook nog via de kant van Guebwiller/Soultz naar Col Amic en dan naar de Grand Ballon

Voor een eerste keer: nummer 1.

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 08 aug 2011 20:53

peddelaarjacob schreef:Ik heb twee jaar terug met ons fietsgroepje een week doorgebracht in een huisje op camping domaine de champe in Bussang. Goede camping met prima voorzieningen (o.a. een zwembad) in een mooie omgeving. Ze verhuren er ook stacaravans en er is een prima restaurant bij..
En.... de Ballon d' Alsace is heel dichtbij en de Grand Ballon en route des Cretes prima op de fiets te doen.!
+1 !! Mijn vaste stekkie in de Vogezen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 02 apr 2012 09:33

Ik schop dit topic even omhoog. Ik wil komende zomer mijn eerste tussenstop gaan maken in de Vogezen. Ik heb al gelezen over Camping Le Domaine de Champé. Volgens Google is dit een vrij massale camping, compleet met entertainment, restaurant en stacaravans. Niet helemaal mijn kopje thee. Mijn vraag is dan ook of er alternatieven zijn die nog steeds een goede ligging hebben voor de bekende cols?

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 02 apr 2012 10:25

Aan het meer van Kruth zit ook nog een camping geloof ik die iets rustiger is. Ik kom niet hartje zomer in Bussang. In het voor- en najaar is ook daar geen sprake van "massale" toestanden, prima toeven.

Plaats reactie