Crankstel compact of junior verzet?
Huidige situatie:
Sensa Ultegra SL afgemonteerd
verzet achter 12-25
verzet voor 39-53
Aangezien ik veel alleen fiets en vanwege opstarten van trainingen, is mijn gemiddelde snelheid niet hoog.
Gemiddeld rij ik laten we zeggen 30 km/h en dan zit ik met een goede cadans ongeveer op de 19, 21 of 23 te fietsen.
Ten eerste is dan de ketting niet mooi recht en dus relatief gevoeliger voor slijtage. Ten tweede zijn de overgangen gelijk 2 tandjes en dus kleine verschillen in cadans kunnen relatief niet zo mooi opgevangen worden met een tandje lichter of zwaarder.
Daarnaast moet ik mijn ketting nu vervangen.
Advies
Volgens mij kan ik dan twee dingen doen (graag aanvullingen als ik er naast zit)
1. verzet aanpassen en een junioren verzet nemen van 15-25
2. crank veranderen naar een compacte versie (50 - 34)
Wat adviseren jullie en waar moet ik opletten.
Sensa Ultegra SL afgemonteerd
verzet achter 12-25
verzet voor 39-53
Aangezien ik veel alleen fiets en vanwege opstarten van trainingen, is mijn gemiddelde snelheid niet hoog.
Gemiddeld rij ik laten we zeggen 30 km/h en dan zit ik met een goede cadans ongeveer op de 19, 21 of 23 te fietsen.
Ten eerste is dan de ketting niet mooi recht en dus relatief gevoeliger voor slijtage. Ten tweede zijn de overgangen gelijk 2 tandjes en dus kleine verschillen in cadans kunnen relatief niet zo mooi opgevangen worden met een tandje lichter of zwaarder.
Daarnaast moet ik mijn ketting nu vervangen.
Advies
Volgens mij kan ik dan twee dingen doen (graag aanvullingen als ik er naast zit)
1. verzet aanpassen en een junioren verzet nemen van 15-25
2. crank veranderen naar een compacte versie (50 - 34)
Wat adviseren jullie en waar moet ik opletten.
Als je ambities hebt om ooit ergens te gaan klimmen:: compact crankstel.
Als je hier in de polder wilt blijven werkt een juniorencassette ook prima.
Nog een optie: 42 binnenblad monteren en langer op het binnenblad blijven.
Als je hier in de polder wilt blijven werkt een juniorencassette ook prima.
Nog een optie: 42 binnenblad monteren en langer op het binnenblad blijven.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Op mijn crankstel FC-6601-G kan alleen nog voor een 52 gekozen worden. Een 42 wordt niet als optie aangegeven. Kan ik hiervan afwijken denk je?scepticus schreef:Nog een optie: 42 binnenblad monteren en langer op het binnenblad blijven.
42t als binnenblad betekent dan weinig verschil. Ik denk eerder aan 46t of 48t, die zou ik dan als buitenblad monteren ipv de 53t. TA Spécialités en Stronglight maken deze eerste klas bladen en vaak (veel) goedkoper dan Shimano. Shimano maakt ze zelfs niet. En een stuk goedkoper dan nieuwe cranks, nergens voor nodig. Overal te koop.
Dat juniorenverzet levert natuurlijk niets op. Je gebruikt immers al diezelfde grote kransjes die het lichtste verzet betekenen.
Dat juniorenverzet levert natuurlijk niets op. Je gebruikt immers al diezelfde grote kransjes die het lichtste verzet betekenen.
Nou, het klinkt alsof de TS veel op het buitenblad rijdt, en als je met een 42 veel meer en langer op het binnenblad kunt rijden, dan scheelt dat behoorlijkklimmer schreef:42t als binnenblad betekent dan weinig verschil.

Sommigen vinden dat je met een 39 binnenblad ook lekker fietst op het vlakke trouwens, maar ik heb liever een 42.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Het is maar wat je behoorlijk noemt: 42/39 - 1= 7,7 %. Dat is ongeveer gelijk aan het verschil tussen de 23t en de 25t . (8,7%) Dat is toch geen verschil!
Een 46t in plaats van 53 is 15% verschil, het dubbele!
Meten is weten.
Een 46t in plaats van 53 is 15% verschil, het dubbele!
Meten is weten.
Die 52t is bedoeld als buitenblad van Shimano. Die 42t bedoelt scepticus als ander binnenblad. Shimano bepaalt niet waar jij mee fietst!...dat doe jij!baarnink schreef:Op mijn crankstel FC-6601-G kan alleen nog voor een 52 gekozen worden. Een 42 wordt niet als optie aangegeven. Kan ik hiervan afwijken denk je?scepticus schreef:Nog een optie: 42 binnenblad monteren en langer op het binnenblad blijven.
Kies het verzet en dus de versnellingen die dat mogelijk maken zelf. Bij TA Spécialités en Stronglight vind je alle kettingbladen die je zou willen kiezen en nog veel meer, en naar mijn langdurige (>60000km) ervaring beter materiaal dan van Shimano. Goed, ze zien er anders uit, als je daar over valt, ben je overgeleverd aan Shimano. En dat moet je dan maar prettig vinden.

Maar van de 53 naar de 42 is een verschil van zo'n 20%, en zorgt ervoor dat je bij 30 km/u op het deel van de cassette zit waar de stappen tussen de kransjes maar één tandje zijnklimmer schreef:Het is maar wat je behoorlijk noemt: 42/39 - 1= 7,7 %. Dat is ongeveer gelijk aan het verschil tussen de 23t en de 25t . (8,7%) Dat is toch geen verschil!
Een 46t in plaats van 53 is 15% verschil, het dubbele!
Meten is weten.

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik heb zojuist een TA Specialites binneblad van 42 besteld. Ben benieuwd of dit inderdaad beter fietst. Ik zie inderdaad in mijn tabellen dat bij 31 gemiddeld ik dan in het midden van mijn cassette fiets. Dus dat is een goed teken.
Bedankt voor de goeie tip(s)!
Bedankt voor de goeie tip(s)!
Nadat ik dus een 42T heb besteld kom ik er nu dus achter dat dit niet gaat werken. Te weinig tot geen ruimte tot mijn frame. (merk 'Sensa', en niet een heel apart frame)klimmer schreef: Die 52t is bedoeld als buitenblad van Shimano. Die 42t bedoelt scepticus als ander binnenblad. Shimano bepaalt niet waar jij mee fietst!...dat doe jij!
Kies het verzet en dus de versnellingen die dat mogelijk maken zelf. ..................
Dus zoals werd gezegd ben je niet zelf degene die bepaald waarmee je fietst en heeft Shimano dus wel zijn beweegredenen waarom iets niet wordt aangeboden!
zie foto voor details

En bedankt.
Da's pech hebben.
Overigens zal dit niet de reden zijn dat Shimano geen 42 levert voor jouw crank. Het is eerder aan de frame fabrikant daar rekening mee te houden.
Ben je zeker dat je crank goed gemonteerd is?
Overigens zal dit niet de reden zijn dat Shimano geen 42 levert voor jouw crank. Het is eerder aan de frame fabrikant daar rekening mee te houden.
Ben je zeker dat je crank goed gemonteerd is?
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.