Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crankstel compact of junior verzet?

baarnink
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2009 00:22

baarnink 26 jul 2011 21:58

Huidige situatie:

Sensa Ultegra SL afgemonteerd
verzet achter 12-25
verzet voor 39-53
Aangezien ik veel alleen fiets en vanwege opstarten van trainingen, is mijn gemiddelde snelheid niet hoog.
Gemiddeld rij ik laten we zeggen 30 km/h en dan zit ik met een goede cadans ongeveer op de 19, 21 of 23 te fietsen.
Ten eerste is dan de ketting niet mooi recht en dus relatief gevoeliger voor slijtage. Ten tweede zijn de overgangen gelijk 2 tandjes en dus kleine verschillen in cadans kunnen relatief niet zo mooi opgevangen worden met een tandje lichter of zwaarder.
Daarnaast moet ik mijn ketting nu vervangen.

Advies
Volgens mij kan ik dan twee dingen doen (graag aanvullingen als ik er naast zit)
1. verzet aanpassen en een junioren verzet nemen van 15-25
2. crank veranderen naar een compacte versie (50 - 34)

Wat adviseren jullie en waar moet ik opletten.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 jul 2011 22:00

Als je ambities hebt om ooit ergens te gaan klimmen:: compact crankstel.
Als je hier in de polder wilt blijven werkt een juniorencassette ook prima.

Nog een optie: 42 binnenblad monteren en langer op het binnenblad blijven.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

baarnink
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2009 00:22

baarnink 26 jul 2011 22:19

scepticus schreef:Nog een optie: 42 binnenblad monteren en langer op het binnenblad blijven.
Op mijn crankstel FC-6601-G kan alleen nog voor een 52 gekozen worden. Een 42 wordt niet als optie aangegeven. Kan ik hiervan afwijken denk je?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7975
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 jul 2011 22:27

42t als binnenblad betekent dan weinig verschil. Ik denk eerder aan 46t of 48t, die zou ik dan als buitenblad monteren ipv de 53t. TA Spécialités en Stronglight maken deze eerste klas bladen en vaak (veel) goedkoper dan Shimano. Shimano maakt ze zelfs niet. En een stuk goedkoper dan nieuwe cranks, nergens voor nodig. Overal te koop.
Dat juniorenverzet levert natuurlijk niets op. Je gebruikt immers al diezelfde grote kransjes die het lichtste verzet betekenen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 jul 2011 22:37

klimmer schreef:42t als binnenblad betekent dan weinig verschil.
Nou, het klinkt alsof de TS veel op het buitenblad rijdt, en als je met een 42 veel meer en langer op het binnenblad kunt rijden, dan scheelt dat behoorlijk ;)

Sommigen vinden dat je met een 39 binnenblad ook lekker fietst op het vlakke trouwens, maar ik heb liever een 42.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7975
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 jul 2011 22:46

Het is maar wat je behoorlijk noemt: 42/39 - 1= 7,7 %. Dat is ongeveer gelijk aan het verschil tussen de 23t en de 25t . (8,7%) Dat is toch geen verschil!
Een 46t in plaats van 53 is 15% verschil, het dubbele!
Meten is weten.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7975
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 jul 2011 23:07

baarnink schreef:
scepticus schreef:Nog een optie: 42 binnenblad monteren en langer op het binnenblad blijven.
Op mijn crankstel FC-6601-G kan alleen nog voor een 52 gekozen worden. Een 42 wordt niet als optie aangegeven. Kan ik hiervan afwijken denk je?
Die 52t is bedoeld als buitenblad van Shimano. Die 42t bedoelt scepticus als ander binnenblad. Shimano bepaalt niet waar jij mee fietst!...dat doe jij!
Kies het verzet en dus de versnellingen die dat mogelijk maken zelf. Bij TA Spécialités en Stronglight vind je alle kettingbladen die je zou willen kiezen en nog veel meer, en naar mijn langdurige (>60000km) ervaring beter materiaal dan van Shimano. Goed, ze zien er anders uit, als je daar over valt, ben je overgeleverd aan Shimano. En dat moet je dan maar prettig vinden. ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 jul 2011 23:28

klimmer schreef:Het is maar wat je behoorlijk noemt: 42/39 - 1= 7,7 %. Dat is ongeveer gelijk aan het verschil tussen de 23t en de 25t . (8,7%) Dat is toch geen verschil!
Een 46t in plaats van 53 is 15% verschil, het dubbele!
Meten is weten.
Maar van de 53 naar de 42 is een verschil van zo'n 20%, en zorgt ervoor dat je bij 30 km/u op het deel van de cassette zit waar de stappen tussen de kransjes maar één tandje zijn ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

baarnink
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2009 00:22

baarnink 27 jul 2011 00:57

Ik heb zojuist een TA Specialites binneblad van 42 besteld. Ben benieuwd of dit inderdaad beter fietst. Ik zie inderdaad in mijn tabellen dat bij 31 gemiddeld ik dan in het midden van mijn cassette fiets. Dus dat is een goed teken.

Bedankt voor de goeie tip(s)!

baarnink
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2009 00:22

baarnink 03 aug 2011 20:06

klimmer schreef: Die 52t is bedoeld als buitenblad van Shimano. Die 42t bedoelt scepticus als ander binnenblad. Shimano bepaalt niet waar jij mee fietst!...dat doe jij!
Kies het verzet en dus de versnellingen die dat mogelijk maken zelf. ..................
Nadat ik dus een 42T heb besteld kom ik er nu dus achter dat dit niet gaat werken. Te weinig tot geen ruimte tot mijn frame. (merk 'Sensa', en niet een heel apart frame)

Dus zoals werd gezegd ben je niet zelf degene die bepaald waarmee je fietst en heeft Shimano dus wel zijn beweegredenen waarom iets niet wordt aangeboden!
zie foto voor details
Afbeelding

En bedankt.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 03 aug 2011 20:48

Da's pech hebben.

Overigens zal dit niet de reden zijn dat Shimano geen 42 levert voor jouw crank. Het is eerder aan de frame fabrikant daar rekening mee te houden.

Ben je zeker dat je crank goed gemonteerd is?
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 aug 2011 20:54

Idd, een 42 op een gewone dubbel hoort gewoon te kunnen. Hoe zitten de spacers op je trapas?

Zit op de foto je binnenblad niet binnenstebuiten trouwens?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie