Trainingsprogramma Marmotte (of andere cyclo)
-
eelcoz
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 22 nov 2011 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
vraag 1:
Nee, je gaat tijdens een cyclo in D3 rijden. Hoe lang je dat volhoudt is afhankelijk van je conditie. Waarom doe je D3 en Weerstands trainingen? Om je basis snelheid te verhogen
vraag 2:
Ja, zeker als je de fag ervoor D3 hebt getraind.
vraag 3:
Nee, variatie is het toverwoord
Nee, je gaat tijdens een cyclo in D3 rijden. Hoe lang je dat volhoudt is afhankelijk van je conditie. Waarom doe je D3 en Weerstands trainingen? Om je basis snelheid te verhogen
vraag 2:
Ja, zeker als je de fag ervoor D3 hebt getraind.
vraag 3:
Nee, variatie is het toverwoord
Live fast; die young. mijn blog
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Mijn vraag is hoeveel tijd heb je per week te besteden? Wat doe je in de wintermaanden als alternatieve training als je niet op de fiets kunt zitten (mtb, tacx, etc)? Wil je in februari al op de fiets zitten?
What makes the boat go faster?
-
eelcoz
.
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Zelf volgende schema: maandag 1 uur herstel, dinsdag vrij, woensdag 60 - 120 min interval/tempo, donderdag idem, vrijdag sportschool core/wat cardio/kracht, zaterdag sportschool (om mijn zoon een beetje aan het sporten te krijgen) + 60-120 min interval/tempo, zondag 3-4 uur duur. De dinsdag vrij verschuif ik ook regelmatig naar woensdag of donderdag. Dit naast 50 uur werk en familie. Is af en toe wel schipperen.
What makes the boat go faster?
- Trainslim.nu
- Forum-lid
- Contact
Zoals hier al is gezegd is variatie in je trainingsschema absoluut belangrijk, net als een goede planning/periodisering. Dat betekent dat je naast je D1-trainingen ook intervaltrainingen in je trainingsschema moet inpassen. Dit kan natuurlijk gewoon op de fiets, maar een goeie spinningles kan daarbij ook helpen. Een D1-training (<D1-training) kan juist het herstel na een zware training bevorderen. Je merkt dat je frisser bent na die training. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om je zones betrouwbaar te bepalen.eelcoz schreef:Ok, maar is het beter om een korte D1-training daags na een D3-training te doen dan helemaal niets? Ik meende namelijk dat de hersteltijd van een D3-training 48 tot 72 uur is (wat me een beetje veel lijkt bij bijv. 3 blokjes van 4 of 8 minuten D3).
@liviolivius: Redelijk veel tijd. Laten we zeggen, sowieso tijd om 3 a 4 keer per week te trainen. In het weekend tijd zat om een (zeer) lange duurtraining te doen, en doordeweeks ook zeker wel trainingen van 3 uurtjes. Tacxen vind ik vreselijk, dus dat wil ik het liefst voorkomen. Dit jaar heb ik vanaf begin januari bijna iedere week 3 keer buiten getraind, wat mogelijk was omdat er na Oud en Nieuw bijna geen sneeuw meer heeft gelegen.
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! 
-
eelcoz
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 28 nov 2011 09:19, 2 keer totaal gewijzigd.
- Trainslim.nu
- Forum-lid
- Contact
Wat ik zou doen is een blok van een x-aantal weken (afhankelijk van je periodisering bijvoorbeeld 4 of 6) voornamelijk het accent op duur leggen om een goede basis te leggen voor het seizoen. Dat betekent dat op zich een intervaltraining niet verkeerd is om op te nemen in je schema (afhankelijk van het aantal trainingen in een week). Je moet ook voorkomen dat je "sloom" wordt door alleen maar duurtrainingen. Afhankelijk van je tijd en je middelen, heb je daar verschillende methoden voor. Ik zelf gebruik daarvoor meestal Spinninglessen in de winter. Makkelijk, (Als het een goede les is) een mooie interval en goed zelf de intensiteit van te bepalen.eelcoz schreef:@Trainslim.nu
Bedankt voor je post. Mijn zones laat ik bepalen door middel van een Sportmedisch Onderzoek incl. inspanningstest bij een SMA. Ik durf momenteel te stellen dat mijn zones vrij nauwkeurig kloppen (los van lichte dagelijkse schommelingen natuurlijk).
Maar goed, stel dat je in de winter begint met een trainingsopbouw. Is het dan verstandig om gelijk al (korte) intervaldingetjes in te bouwen, of moet je echt eerst een week of 4 alleen maar D1 doen?
Tijdens je periodisering kun je er voor kiezen om dergelijke duurblokken (in uitgeklede vorm) terug te laten komen. Je moet toewerken naar de Marmotte, daar wil je goed zijn, dat is het doel!
Leuk doel trouwens, ik ga hem volgend jaar ook weer rijden!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! 
Als ik je nog een tip mag geven:
Doe een tijd voor je cyclo een toertocht of iets dergelijks waarin je echt zwaar moet afzien.
Heb zelf de Vechtdaltoer 200km gedaan met windkracht 4/5, solo, de laatste km's kwam ik voor geen meter meer vooruit, was voor mij wel een leermoment.
Er echt doorheen zitten en dan toch doorgaan.
Doe een tijd voor je cyclo een toertocht of iets dergelijks waarin je echt zwaar moet afzien.
Heb zelf de Vechtdaltoer 200km gedaan met windkracht 4/5, solo, de laatste km's kwam ik voor geen meter meer vooruit, was voor mij wel een leermoment.
Er echt doorheen zitten en dan toch doorgaan.
Als ik je nog een tip mag geven, er wordt hier gesproken over D1, echter hoe die bepaald wordt is voor meerdere uitleg vatbaar.
Mijn trainer bijvoorbeeld heeft D1 voor mij bepaald met maximale HR 128, D2 max HR is 146, D3 is 157 en D4 168. (mijn max HR is 186), vaak zie je dat D1-D2 worden samengetrokken en als D1 wordt gezien.
Hierdoor bestaat de kans dat je je duurtrainingen in te hoge zone gaat doen
Mijn trainer bijvoorbeeld heeft D1 voor mij bepaald met maximale HR 128, D2 max HR is 146, D3 is 157 en D4 168. (mijn max HR is 186), vaak zie je dat D1-D2 worden samengetrokken en als D1 wordt gezien.
Hierdoor bestaat de kans dat je je duurtrainingen in te hoge zone gaat doen
-
eelcoz
.