Alles over vakanties op én met de fiets

praktische info fietsen in de alpen tijdens de tour

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 11 jul 2011 00:10

Ik ga enkele cols trachten te beklimmen in de periode dat de tour er passeert

1 x Col du telegraph + Galibier, en 2 of 3 x Alpe d'Huez , en we verblijven in Les 2 Alpes ( ik denk in het skioord , boven zeker ??)
Ook wil ik de streek rond allemont bezoeken met de fiets, een kleine 60km heen / terug vanuit les 2 alpes

Vraagjes :
1 ) is het zo dat ik steeds een redelijke beklimming moet doen om terug "thuis" te geraken als ik vanuit het hotel in les 2 alpes vertrek voor de alpe d'huez ?
2) Omdat de afstand vanaf het hotel -Galibier wat lang is : Waar kan ik best met de auto naartoe rijden en de auto achterlaten als ik de beklimming van de Galibier wil starten ?
3) Is er een interessante plaats waar ik vrouwlief mee naartoe kan nemen op de dagen dat ik niet fiets of in de namiddagen na het fietsen ?
Neen, zij fiets niet....
We hebben wel een leuk hotel maar de weersverwachting is niet je dat
4) In een ander topic las ik dat de col wordt gesloten daags tevoren..Is dit dan op 21 en 22/7 dat zowel alpe d'huez als Galibier beide gesloten zullen zijn ? Ze worden die dag toch beide bezet door het peleton,

Vele vragen maar hopelijk wordt ik wat wijzer, dank je hiervoor
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

petervelits
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 apr 2010 18:58

petervelits 11 jul 2011 00:43

Ondanks dat ik komende week voor het eerst naar de Alpen ga, kan ik wel een deel van je vragen beantwoorden. In week 3 van de Tour zit ik namelijk ook op Les Deux Alpes én ben ik van plan om ook l'Alpe d'Huez én de Galibier (via de Telegraphe) te beklimmen.

1. Wij zitten ook op Les Deux Alpes. Je zit dan bovenop een klim die bijna even zwaar is als l'Alpe d'Huez. Bij deze link (http://www.bikemap.net/route/787697) vind je de route + bijbehorende profiel van de voet van l'Alpe d'Huez tot aan de top van Les Deux Alpes. Dat is dus de extra klim die je moet volbrengen om bij het hotel te komen.

2. Wij zetten waarschijnlijk de auto in Valloire neer. Dat ligt op de top van de Telegraphe, halverwege de beklimming van ca. 35km dus. Voordelen: je hoeft de Telegraphe niet af te dalen + beklimmen met de auto én je kunt je halverwege bevoorraden bij de auto.

4. Op die vraag heb ik zelf in dit topic http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=3555 al deels antwoord gehad. De weg over de Galibier zullen ze dus niet zomaar dichtgooien.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jul 2011 00:48

Halverwege bevoorraden bij de auto lijkt me ook wel heel hard nodig als je 1 klim rijdt. :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 11 jul 2011 21:56

Beetje off-topic misschien, maar weet anders niet waar ik het kwijt moet;

iemand enig idee hoeveel tol je ongeveer kwijt bent (met caravan) als je naar Bourg d'Oisans gaat?

Bvd,

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 11 jul 2011 22:28

arjenv schreef:Beetje off-topic misschien, maar weet anders niet waar ik het kwijt moet;

iemand enig idee hoeveel tol je ongeveer kwijt bent (met caravan) als je naar Bourg d'Oisans gaat?

Bvd,
Waarschijnlijk zo'n 70 euro enkele reis. Wil je het precies weten dan kun je hier verder kijken:

http://www.autoroutes.fr/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 12 jul 2011 09:31

petervelits schreef: 2. Wij zetten waarschijnlijk de auto in Valloire neer. Dat ligt op de top van de Telegraphe, halverwege de beklimming van ca. 35km dus. Voordelen: je hoeft de Telegraphe niet af te dalen + beklimmen met de auto én je kunt je halverwege bevoorraden bij de auto.
Dus als ik het goed begrijp : je rijd met de auto van les 2 alpes naar Valloire ( al een deftig stukje ), dan rijd je per fiets de Telegraphe op en verder tot Saint-Michel- de maurienne........om zo vervolgens aan de complete beklimming van 35 km te beginnen vanuit St-M-DM tot de top van Galibier
Daarna dan de beloning van 18km afdalen tot aan de auto
Dus een kleine 70km fietsen en 120 km met de auto ? Heb ik dat goed ?

Als ik dit zo lees en bestudeer denk ik er aan om enkel de volledige afstand van 35km te fietsen ( start St-M-DM tot boven ) en terug te rijden tot in Valloire, tot waar dan mijn vrouw met de auto mij is gevolgd
Heb er al zin in
grt
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jul 2011 09:43

Als je vrouw je ergens af wilt zetten kan ze je toch gewoon aan de voet van de Telegraphe afzetten. Kan je de Telegraphe en daarna de Galibier op rijden en dan gewoon afdalen aan de andere kant richting 2 Alpes. Evt kan je dan 2 Alpes nog oprijden en als je geen zin meer hebt stap je bij vrouwlief in de auto.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

boenkie82
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2007 16:29
Locatie: Breda, Noord-Brabant
Contact

boenkie82 12 jul 2011 14:51

grappig dat niemand een antwoord geeft op vraag 3 :-)
En ach, laat je afzetten in St Michel en dan gewoon terugfietsen naar les2alpes, en laat de vrouw achter je aanrijden :-)
http://www.facebook.com/recyclingwear" onclick="window.open(this.href);return false;

goodriddance
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 jul 2010 17:42

goodriddance 13 jul 2011 15:44

Ach joh... je kunt er prima wandelen. Genieten van de natuur.

Zij kan met de auto naar Alpe d'huez, jij met de fiets en dan boven naar de meren wandelen. Prachtig.

Gebruikersavatar
duwstang
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jun 2009 17:29

Gebruikersavatar duwstang 13 jul 2011 21:26

2) Waar je start hangt er ook vanaf of je nog warm wilt fietsen. Je zou de auto in St-Michel-de-M neer kunnen zetten (of je vrouw vragen je daar af te zetten) en dan een stukje richting st-michel- de-murienne fietsen en terug de berg op en af. Je kan ook je vrouw vragen om achter je aan te rijden de Galibier op nadat ze je heeft afgezet om op de top weer in de auto te stappen of via de Lauteret af te dalen naar de voet van Les Deux Alps en daar weer in de auto stappen als je vrouw achter je aan rijdt.

3) Grenoble is niet heel leuk maar mijn beeld kan negatief gekleurd zijn vanwege het slechte weer de dag dat wij er waren

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 14 jul 2011 10:27

boenkie82 schreef:grappig dat niemand een antwoord geeft op vraag 3 :-)
En ach, laat je afzetten in St Michel en dan gewoon terugfietsen naar les2alpes, en laat de vrouw achter je aanrijden :-)
:D ik denk dat 75 km en 3 beklimmingen net dat teveel is.......
Maar kan er gemakkelijk met de wagen mee gereden worden en af en toe gestopt aan de kant ? ( om de remmen af te laten koelen :mrgreen: vrouwen hé :oops: )
Grapje

Bij de beklimming van de mont ventoux zag ik veel auto's een stukje meerijden en en dan aan de kant parkeren om foto's te nemen en of de rijders te filmen

Ik dacht dat dit op galibier en alpe d'huez minder mogelijk was ( hoge rotsen, hoge graskanten.Tegenover bij de ventoux had je in het bos grote stroken parkeergelegenheid )
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38291
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 jul 2011 10:51

Briancon is een erg leuk stadje.Kunje best een paar uur relaxed slenteren en terras hangen.
En dat dal gemiddeld net ff wat beter weer ook.
Less is bore

Plaats reactie