Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ervaringen met Fulcrum Racing 5 wielset?

eel
Forum-lid

eel 06 jul 2011 10:43

Sinds 2 jaar rijd ik naar volle tevredenheid op een Gazelle V4 uit 2008.
De wielset is Shimano 105. Bij hoge snelheden (boven de 45) heb ik wel eens de ervaring van zwabberende wielen, maar buiten dat heb ik niet veel moeite met deze wielen, hoewel er wel vrij snel slagen in de wielen komen (en terugkomen).

Toch hoor ik regelmatig van ervaren wielrenners dat deze wielset kwalitatief matig tot slecht is en dat ik met andere wielen nóg meer plezier en rendement uit mijn racefiets kan halen.

Achtergrond: ik fiets op jaarbasis een km of 4000 en heb geen torenhoge bedragen voor een supersetje wielen over, dus als er goede wielen (weeg 75 kg) voor een mooie prijs op de markt zijn (vast en zeker), dan hoor ik dat graag.

In die zin is er al door 1 iemand gereageerd, deze beval mij de Fulcrum racing 7 aan. Ik ben op een webwinkelsite echter voor een erg concurrerende prijs (€169) een setje Fulcrum racing 5 wielen.

Zijn er forummer die (liefst goede) ervaringen met deze wielen hebben?

camu
Forum-lid

camu 06 jul 2011 11:03

Ik heb nu drie jaar lang goede ervaringen met deze set gehad, tot gisteravond. De wielen zijn behoorlijk bomb-proof, mijn eerste setje heeft meerdere valpartijen kaarsrecht overleefd. Heb met de vorige generatie en ook de huidige generatie gereden, en ben over de stijfheid zelfs met mijn gewicht (85-90 kg) erg te spreken.

Tot gisteravond, toen in mijn achterwiel (laatste generatie R5) plotseling een spaak aan de non-drive side is afgebroken. De spaak is in de nippel afgebroken, dus niet aan de rand van de nippel, maar echt in het gedeelte dat is ingeschroefd. Gevolg uiteraard wel een mega-slag in het wiel dat tegen de achterbrug aanliep, wat weer heeft geleid tot lakschade aan mijn achterbrug (zonder lift is 25km te ver lopen, dus toch wiel wat versteld en rustig naar huis gepeddeld). Vandaag even naar een fm om het wiel te laten herspaken, maar het lijkt me niet normaal dat de spaak echt in het ingeschroefde gedeelte afbreekt. Overigens heeft deze set schat ik tussen de 10.000 en 12.500 km gelopen, dan nog vind ik het zelf vrij vroeg voor zo'n spaakbreuk...

Met de Racing 7 heb ik overigens geen ervaring, maar volgens mij zijn de algemene ervaringen met zowel R5 als R7 erg goed. Overigens heb je een setje R7 bij Hopmans voor €129,- en R5 voor €159,-, over scherpe aanbiedingen gesproken.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 06 jul 2011 11:52

Ik rij er nu anderhalf jaar mee en ben er zeer tevreden over.
Goede prijs/kwaliteit verhouding in mijn ogen.
Ik heb alleen afgelopen winter de lagers vervangen want deze waren in mijn achterwiel al versleten.

dreke100
Forum-lid

dreke100 14 jul 2011 23:00

prima wielen, 15.000 mee gereden, maar wel de lagers kapot, maar die werden gratis vervangen (2 jaar garantie). Enige probleem is een lekke band: de velgen zijn aan de ruime maat, waardoor de band er bijna niet vanaf komt, laat staan dat hij er gemakkelijk opgaat. Zowel met michelinprorace 2 als vredestein fortezza had ik dit probleem, maar dat waren dan ook de enige 2x dat ik lek reed in die 15.000km.....
dreke

camu
Forum-lid

camu 15 jul 2011 17:48

Had hetzelfde probleem met Vittoria's, maar de Continental GP4000s gaan er een stuk makkelijker omheen.

Plaats reactie