Dan breekt het zweet je uit...
Ik weet niet of er al een topic hierover is, maar mijn bedoeling is om verhalen neer te zetten waarbij je het zweet heel snel uitbreekt.
Vanmiddag in Toldijk (Gelderland) fiets ik met een gangetje van ong. 30 over het fietspad. (gescheiden van de rijbaan d.m.v. stoepbandjes)draait een tegemoetkomende auto ineens een oprit op aan mij zijde (waar dan geen stoepbandjes staan) om te keren. Alles goed en wel ruimte zat.
Komt er ineens vanachter die auto nog een auto die wil keren nadat de eerste gekeerd is ( de 1ste wacht op hem iets voor de oprit). Ik heb hem totaal niet kunnen zien. ik stop met trappen en dacht dat deze de oprit op zou rijden, maar toen bleef deze het volledige fietspad blokkerend staan (waarschijnlijk om te wachten op ruimte op de rijbaan). Ik begon stevig te remmen (auto was ondertussen behoorlijk dichtbij), banden slippen, nou remmen dan maar weer iets los.
Ik ben op een haartje na, langs de achterkant van de auto geschoten. (en later kwam de eerste auto nog boos toeterend voorbij).
Dit alles gebeurde in een paar tellen...
Aangezien het een voorrangsweg betrof, en keren een bijzondere verrichting is, had deze ij toch in alle mogelijke opties voorrang moeten geven?
Vanmiddag in Toldijk (Gelderland) fiets ik met een gangetje van ong. 30 over het fietspad. (gescheiden van de rijbaan d.m.v. stoepbandjes)draait een tegemoetkomende auto ineens een oprit op aan mij zijde (waar dan geen stoepbandjes staan) om te keren. Alles goed en wel ruimte zat.
Komt er ineens vanachter die auto nog een auto die wil keren nadat de eerste gekeerd is ( de 1ste wacht op hem iets voor de oprit). Ik heb hem totaal niet kunnen zien. ik stop met trappen en dacht dat deze de oprit op zou rijden, maar toen bleef deze het volledige fietspad blokkerend staan (waarschijnlijk om te wachten op ruimte op de rijbaan). Ik begon stevig te remmen (auto was ondertussen behoorlijk dichtbij), banden slippen, nou remmen dan maar weer iets los.
Ik ben op een haartje na, langs de achterkant van de auto geschoten. (en later kwam de eerste auto nog boos toeterend voorbij).
Dit alles gebeurde in een paar tellen...
Aangezien het een voorrangsweg betrof, en keren een bijzondere verrichting is, had deze ij toch in alle mogelijke opties voorrang moeten geven?
In Maarssen Utrecht kwam ik van de burg af met een aardig gangetje, en met een flauw bochtje draai ik dan de rotonde op (waar fietsers voorrang hebben) en ik dacht tussen 2 auto's door te gaan.Zie ik op het laatste moment een sleepkabel tussen de auto's......Pfff..... dat was wel even keihard remmen met blokkeren en doorglijden.... En zweten dus!
Vorig jaar mijn hoogste hartslag in de bergen gehaald..... in een afdaling!
Van de Izoard, richting Briancon, op een weg die niet altijd even overzichtelijk is rijd ik naar beneden, best voorzichtig want ik ben niet echt een held bergaf. Ik krijg de schrik van m'n leven als van om de hoek een motorrijder in de meest vloeiende lijn naar boven rijdt, vol over mijn weghelft dus. Stuur goed vasthouden, motorrijder maar een flinke slinger naar zijn kant van de weg, pfffffffff
even rustig worden, zweet van m'n voorhoofd afvegen en rustig verder dalen maar....
Van de Izoard, richting Briancon, op een weg die niet altijd even overzichtelijk is rijd ik naar beneden, best voorzichtig want ik ben niet echt een held bergaf. Ik krijg de schrik van m'n leven als van om de hoek een motorrijder in de meest vloeiende lijn naar boven rijdt, vol over mijn weghelft dus. Stuur goed vasthouden, motorrijder maar een flinke slinger naar zijn kant van de weg, pfffffffff
even rustig worden, zweet van m'n voorhoofd afvegen en rustig verder dalen maar....
-
dutchdelights
- Forum-lid
Twee jaar geleden reed ik op een fietspad, gescheiden van een 80 km weg dmv een berm met daarin een ongeveer 1 meter hoge heg. Ik zat onder in het stuur en lette alleen op het fietspad voor me. Het fietspad was aan de linkerkant van de weg, dus het tegemoet komende autoverkeer was aan mijn kant.
Op enig moment steekt er dus een tegemoet komende auto in een beweging zo van de weg, tussen de heg, door een oprit op, zonder afdoende vaart te minderen om het fietspad te overzien. Eerst blokkerend en toen met de remmen los vlak achter de auto langs kunnen gaan, aangezien deze een redelijke vaart had. Een zwarte golf III, ik ben door gereden want was me wezenloos geschrokken.
Op enig moment steekt er dus een tegemoet komende auto in een beweging zo van de weg, tussen de heg, door een oprit op, zonder afdoende vaart te minderen om het fietspad te overzien. Eerst blokkerend en toen met de remmen los vlak achter de auto langs kunnen gaan, aangezien deze een redelijke vaart had. Een zwarte golf III, ik ben door gereden want was me wezenloos geschrokken.
- ophetkantje
- Forum-lid
Ken de situatie niet, maar dit is een zeer veel voorkomende misvatting fietsers hebben voorrang als ze eenmaal op de rotonde rijden. NIET bij het oprijden van de rotonde, ze komen dan ook vaak haaientanden tegen om dit duidelijk te maken. Toch denken de meeste fietsers dat ze ook met het oprijden van een rotonde voorrang hebben.frank1 schreef:(waar fietsers voorrang hebben)
Ach, ik zeg ook maar wat
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Fietsers hebben altijd voorrang! wettelijk misschien niet altijd maar zelfs als er grove nalatigheid kan worden aangetoond blijft het een zwakke verkeersdeelnemer die doorgaans alles vergoed krijgt. Inmiddels ben ik zover dat ik als automobilist zo'n beetje voor elke fietser stop waarvan ik vermoed dat hij/zijn niet gaat remmen (al rijdt ik op een voorrangsweg). Zal wel komen omdat ik in/bij een grote stad woon waar fietsers nooit licht voeren, standaard door rood rijden en meestal vanalles naast het fietsen doen (bellen/sms'sen) behalve opletten. Ik Houd altijd in mijn achterhoofd dat ik met een stevig stuk blik redelijk veilig onderweg ben en dat de doodstraf/of zeer zwaar een weldenkende fietser er hopelijk van zal weerhouden al te dwaze akties te ondernemen (maar helemaal zeker ben ik hier niet van).
Heb inmiddels ook tijdens het wielrennen veel meer last van andere fietsers (om maar te zwijgen over scooters) als van automobilisten die welliswaar ook de gekste dingen uithalen maar dit valt in het niet bij hetgeen de eerstgenoede groep keer op keer presenteert.
Heb inmiddels ook tijdens het wielrennen veel meer last van andere fietsers (om maar te zwijgen over scooters) als van automobilisten die welliswaar ook de gekste dingen uithalen maar dit valt in het niet bij hetgeen de eerstgenoede groep keer op keer presenteert.
Uiteraard heeft de fietser niet overal voorrang, alleen gedragen ze zich ernaar. Je bent als automobilist alleen bijna altijd aansprakelijk. Daarom kan je een fietser maar beter goed raken!sharkman113 schreef:Fietsers hebben altijd voorrang! wettelijk misschien niet altijd maar zelfs als er grove nalatigheid kan worden aangetoond blijft het een zwakke verkeersdeelnemer die doorgaans alles vergoed krijgt. Inmiddels ben ik zover dat ik als automobilist zo'n beetje voor elke fietser stop waarvan ik vermoed dat hij/zijn niet gaat remmen (al rijdt ik op een voorrangsweg). Zal wel komen omdat ik in/bij een grote stad woon waar fietsers nooit licht voeren, standaard door rood rijden en meestal vanalles naast het fietsen doen (bellen/sms'sen) behalve opletten. Ik Houd altijd in mijn achterhoofd dat ik met een stevig stuk blik redelijk veilig onderweg ben en dat de doodstraf/of zeer zwaar een weldenkende fietser er hopelijk van zal weerhouden al te dwaze akties te ondernemen (maar helemaal zeker ben ik hier niet van).
Maar zonder gekheid: waarom lijken alleen die mensen met een bewijs van goed verkeersdeelnemersschap hier naar te handelen? (ok, ook lang niet allemaal)
Als je, buiten je schuld om, een fietser aanrijd, gaat de schade dan ten koste van je no-claim?
- ophetkantje
- Forum-lid
ja.baron062 schreef: Als je, buiten je schuld om, een fietser aanrijd, gaat de schade dan ten koste van je no-claim?
En als reactie op sharkman, dat fietsers voorrang nemen betekend niet dat ze het hebben.
Ach, ik zeg ook maar wat
Dit was zo een rotonde waar de fietsers niet echt op de rotonde rijden, maar eigenlijk elke keer oversteken voor/naast de rotonde, ik weet dat mijn uitleg niet helemaal helder is. Maar dus zo'n situatie als hieronder:ophetkantje schreef:Ken de situatie niet, maar dit is een zeer veel voorkomende misvatting fietsers hebben voorrang als ze eenmaal op de rotonde rijden. NIET bij het oprijden van de rotonde, ze komen dan ook vaak haaientanden tegen om dit duidelijk te maken. Toch denken de meeste fietsers dat ze ook met het oprijden van een rotonde voorrang hebben.frank1 schreef:(waar fietsers voorrang hebben)

Hier hebben fietsers toch duidelijk voorrang!
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
@mrbolshoi inderdaad een bijzonder verrichting en dus heb je voorrang. Daarbij wordt van de verkeersdeelnemer verwacht dat hij extra alert is juist omdat hij/zij een bijzondere verrichting aan het uitvoeren is.
Gelukkig ging het goed!
Gelukkig ging het goed!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE