Hallo,
Ik hoe zit het eigenlijk met de geometrie van een fiets? Het valt me namelijk op dat er tussen verschillende merken nogal wat verschil zit in de geometrie. Natuurlijk is elk lichaam anders (lang/kort bovenlichaam, lange/korte armen, lange/korte benen etc.
Daarom denk ik dat niet elk merk bij elke renner past maar hoe kom je daar nou achter?
- Koga Miyata Kimera framemaat 56: zitbuis: 560mm en de bovenbuis: 566,1mm.
- Cube Agree GTC Pro framemaat 56: zitbuis: 468mm en bovenbuis: 531mm.
- Sensa Trentino framemaat 56: zitbuis 560mm en bovenbuis: 558mm.
* Bij de zitbuis heb ik overal gebruik gemaakt van de waarde: Seat tube center-center, dus puur top van het frame tot center crank.
Cube maakt ook nog gebruik van de waarde: "Seat tube" maar weet niet precies wat ze daarmee bedoelen.
Bij de Cube kantelt de zitbuis een halve graad verder naar achteren (dus je zit verder achter de crank). Wanneer je dat wil compenseren door het zadel iets naar voren te doen schuif je automatisch meer naar voren op de fiets. Je komt daarbij dichter op het stuurt te zitten, terwijl de bovenbuis van de Cube al 35,1mm (3,5cm!) korter is dan de Koga. Je begrijpt dat de verhouding dan zoek is.
Hoe kan ik goed rekening houden met de geometrie bij het uitzoeken van een nieuwe fiets?
Alvast bedankt voor alle adviezen en verwijzingen!
Fiets geometrie
-
Kornuit
Laatst gewijzigd door Kornuit op 22 jun 2011 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je met liggende buis de bovenbuis bedoelt, dan zijn de belangrijkste waarden de beide hoeken, stuurhoek en zithoek en de horizontaal gemeten bovenbuis. De maat van de zitbuis, hoe ook gemeten, is eigenlijk niet relevant. Door de toepassing van sloping in verschillende gradaties is er geen houvast voor een vergelijking op dit punt. Cube staat bekend om zijn korte geometrie. Voor een racefiets geldt als ideale zithoek 73 graden. Bij Cervelo (en anderen) is die bij alle frames gelijk. Bij anderen varieert die tussen 72,5 en 75 graden. Dit laatste zal je noodzaken een zadelpen met setback te gebruiken en daarmee is het frameverkortende effect weer weg. Een stuurhoek varieert van 71 tot 73 graden. Een ideale hoek is niet echt te benoemen, omdat dit ook nog afhangt van de grootte van het frame, maar ergens tussen 72 en 73 graden geeft een snelle stuurhoek zonder zenuwachtig te worden. Veel merken construeren een klein frame op een kunstmatige manier: zithoek vergroten, stuurhoek verkleinen, soms wel tot minder dan 70 graden. Dan wordt de bovenbuis vanzelf korter. Amerikanen zijn er heel bedreven in. Nodeloos te zeggen dat dit het zitten achter bracket en het stuurkarakter niet verbetert.
-
Kornuit
Bedankt voor je uitleg!klimmer schreef:Als je met liggende buis de bovenbuis bedoelt, dan zijn de belangrijkste waarden de beide hoeken, stuurhoek en zithoek en de horizontaal gemeten bovenbuis. De maat van de zitbuis, hoe ook gemeten, is eigenlijk niet relevant. Door de toepassing van sloping in verschillende gradaties is er geen houvast voor een vergelijking op dit punt. Cube staat bekend om zijn korte geometrie. Voor een racefiets geldt als ideale zithoek 73 graden. Bij Cervelo (en anderen) is die bij alle frames gelijk. Bij anderen varieert die tussen 72,5 en 75 graden. Dit laatste zal je noodzaken een zadelpen met setback te gebruiken en daarmee is het frameverkortende effect weer weg. Een stuurhoek varieert van 71 tot 73 graden. Een ideale hoek is niet echt te benoemen, omdat dit ook nog afhangt van de grootte van het frame, maar ergens tussen 72 en 73 graden geeft een snelle stuurhoek zonder zenuwachtig te worden. Veel merken construeren een klein frame op een kunstmatige manier: zithoek vergroten, stuurhoek verkleinen, soms wel tot minder dan 70 graden. Dan wordt de bovenbuis vanzelf korter. Amerikanen zijn er heel bedreven in. Nodeloos te zeggen dat dit het zitten achter bracket en het stuurkarakter niet verbetert.
Met liggende buis bedoelde ik inderdaad de bovenbuis (inmiddels aangepast).
Koga hanteert 73graden zithoek, Sensa en Cube beide 73,5. Waar zie ik de stuurhoek? Wordt die gemeten onderaan bij de voorvork?
In dat geval: Koga en Sensa 73 en Cube 72. Hier zie je al dat Cube de stuurhoek verkleint om zo een korter frame te construeren.
Voor wie is een korter frame zoals Cube aantrekkelijk? Mensen met een korter bovenlichaam?
Komt dit naar voren bij een goede FM?
-
Kornuit
Ik kwam dit nog tegen:
Bovendien is een steile zitbuis beter voor langere coureurs. De reden dat veel framebouwers bij grotere maten een minder steile zitbuis bouwen is gebaseerd op de onjuiste aanname dat langere mensen naar verhouding een langere femur (=dijbeen) zouden hebben.
Tijden een Delftse studie (Technische Universiteit Delft. Molenbroek 1994) is reeds lang gelden bewezen dat dit niet zo is. Hieruit blijkt duidelijk dat de procentuele verhouding beenlengte/bovenbeen niet verschilt tussen lange mensen en kleine mensen, uitzonderingen daargelaten).
Bij een GOEDE wielerspecialist ja, maar je zult toch zelf het beste voelen wat goed is voor je. Dus iets verder rijden dan de straat op en neer.Kornuit schreef:Koga hanteert 73graden zithoek, Sensa en Cube beide 73,5. Waar zie ik de stuurhoek? Wordt die gemeten onderaan bij de voorvork?
Dat is de hoek die de balhoofdbuis (headtube) maakt met de grond. Staat zeker in de tabellen.
In dat geval: Koga en Sensa 73 en Cube 72. Hier zie je al dat Cube de stuurhoek verkleint om zo een korter frame te construeren. Voor wie is een korter frame zoals Cube aantrekkelijk? Mensen met een korter bovenlichaam?quote]
Voor vrouwen, die immers met achterover gekanteld bekken zitten en daardoor het bovenlichaam meer overeind. En hen die niet zo plat of zelfs onder 45 graden willen zitten. Met het ouder worden worden we allemaal (uitzonderingen daargelaten) minder soepel en uiteraard bij rugafwijkingen enz.
Komt dit naar voren bij een goede FM?
-
Kornuit
Head tube angle bedoel je dus?Bij een GOEDE wielerspecialist ja, maar je zult toch zelf het beste voelen wat goed is voor je. Dus iets verder rijden dan de straat op en neer.
Ik koop mijn fiets alleen bij echte specialisten en laat mij niet zomaar wat aanleunen. Meestal ga ik naar een specialist die alleen in race en MTB doet.
head tube angle is balhoofdhoek alias stuurhoek.
trouwens, niet te serieus bedoeld, maar toch,.. iemand die meer heeft dan race en mountainbike materiaal is ook geen specialist....
trouwens, niet te serieus bedoeld, maar toch,.. iemand die meer heeft dan race en mountainbike materiaal is ook geen specialist....