Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Vet aan stuurlint of op je frame

ad6922
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:12

ad6922 21 jun 2011 08:48

Ken je dat? Ketting eraf, snel er weer opleggen en vervolgens je handen onder het vet. Na de rit blijkt dit niet alleen op je handen te zitten maar tevens op het stuurlint en ook op het frame.

Op welke manier halen jullie dit vet weer van het frame en het fietslint?

arjanl
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2010 23:52

arjanl 21 jun 2011 09:00

Ik heb een poetsdoekje (stuk oud T-shirt) in een gereedschapbidon.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 21 jun 2011 09:18

Een fles terpentine kopen bij de supermarkt en met een oude lap wegvegen.
Om dit soort olievleksmurrie te voorkomen kan je ook je ketting smeren met smeermiddel op waxbasis, dan blijft je ketting ook schoon en bij regelmatig gebruik is bewezen dat het goed voor de levensduur van je ketting is.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 21 jun 2011 09:44

zonder je handen te gebruiken de ketting er weer op leggen Afbeelding
:winkthumb:

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 21 jun 2011 12:03

Handen afvegen in het gras. Anders kan je ook van die per stuk verpakte vochtige doekjes gaan sparen en daar een of twee van in je achterzak/zadeltas stoppen. Nadeel is dat je dan zo vaak bij de Beren moet bestellen voor je een stapeltje snoetepoetsers hebt ;)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 jun 2011 12:06

Alle vet lost op als sneeuw voor de zon met DASTY. Te verkrijgen bij bv Wibra. Echt een uperontvetter. Denk er wel aan goed na te spoelen, want het lost echt al het vet op, dus als je op je wiellagers oid knoeit zijn die ook gelijk ontvet. Kost haast niets zon fles en komt steeds weer van pas, ook om bijvoorbeeld je handen te wassen na een kettingpoetsbeurt. (voor de ketting durf ik het niet te gebruiken, veel te agressief)
Ach, ik zeg ook maar wat

marcel80
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mei 2010 16:20

marcel80 21 jun 2011 12:19

Bij de Aldi/Lidl, van die brilpoets doekjes halen, per stuk verpakt en ontvet ook je handen.

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 21 jun 2011 12:46

ophetkantje schreef:Alle vet lost op als sneeuw voor de zon met DASTY. Te verkrijgen bij bv Wibra. Echt een uperontvetter. Denk er wel aan goed na te spoelen, want het lost echt al het vet op, dus als je op je wiellagers oid knoeit zijn die ook gelijk ontvet. Kost haast niets zon fles en komt steeds weer van pas, ook om bijvoorbeeld je handen te wassen na een kettingpoetsbeurt. (voor de ketting durf ik het niet te gebruiken, veel te agressief)
Super spul (kost ook bijna niks) maar idd wel heel goed afspoelen.
Heb het wel eens op de afzuigkap gebruikt, en niet voldoende schoon gemaakt, maar het tastte op den duur ook gewoon de verf aan :cry:
(gelukkig wel achter een deurtje ;) )

Maar voor onderweg heb je daar niks aan, 'meestal' doe ik me handen afsmeren aan het gras, maar is helaas eigenlijk niet voldoende.
Ik heb wel eens een busje gehaald bij de doe-het-zelf met schoonmaakdoekjes, dat werkt ook wel (jammer dat ik ze altijd vergeet mee te nemen :lol: )
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Glenn_J
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jun 2011 22:29

Glenn_J 21 jun 2011 14:09

Van die 'medische' latex handschoentjes meenemen op de fiets.
Weegt niks en neemt geen plaats in!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 jun 2011 14:17

dropje73 schreef:Maar voor onderweg heb je daar niks aan, 'meestal' doe ik me handen afsmeren aan het gras, maar is helaas eigenlijk niet voldoende.
Ik heb wel eens een busje gehaald bij de doe-het-zelf met schoonmaakdoekjes, dat werkt ook wel (jammer dat ik ze altijd vergeet mee te nemen :lol: )
Is ook niet de vraag van de TS, die vraagt hoe je het achteraf thuis verwijdert, maar iedereen geeft hier een antwoord over hoe te voorkomen, dus ik snap de verwarring ;)
Ach, ik zeg ook maar wat

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 21 jun 2011 14:29

Met bioned wordt het ook aardig schoon. En wel eens aan vaatwasmiddel gedacht? Een beetje poeder in een emmer oplossen en je hebt uitstekend ontvettingsmiddel. Gebruik ik als bioned op is.

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 22 jun 2011 08:28

Glenn_J schreef:Van die 'medische' latex handschoentjes meenemen op de fiets.
Weegt niks en neemt geen plaats in!
Die heb ik dus ook altijd bij. Een doos van 100 stuks kost nog geen €5,-
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

Plaats reactie