Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets - overwegingen

djurobski
Forum-lid

Gebruikersavatar djurobski 20 jun 2011 22:04

Ik fiets inmiddels 2 jaar. In de praktijk ben ik minstens 1 keer per maand in Limburg te vinden. Hoewel ik een ontzettend slechte klimmer ben, vind ik niets leuker dan dat (dat is dan vooraf en achteraf, tijdens vervloek ik mezelf wel eens). Mijn huidige fiets, een Stevens Aspin (compact 52/34 - 12-25, Ultegra) heeft me tot nu toe altijd boven gebracht, ook tijdens beklimmingen (tot 16% volgens mijn Garmin) in het buitenland. Maar nu, tijd voor een nieuwe fiets!

Wat heb ik nu? Zoals gezegd:

Stevens Aspin Compact
Ultegra groep
Campagnolo Zonda wielset (later aangeschaft)
Nieuw zadel (volgt binnenkort, ben nu aan het testrijden)
Easton Vista SL (wielset bij aankoop)

Vragen:
1. Wat krijg ik zo ongeveer terug voor mijn huidige fiets? Uiteraard met terugplaatsen van de oude wielset.
2. Wat is beter: huidige fiets inruilen op nieuwe fiets, of huidige fiets particulier verkopen? Gaat dit meer opleveren dan inruilen?

mbt de nieuw aan te schaffen fiets:
1. Is het zinvol om alleen een frame te kopen en dit vervolgens uit te rusten met onderdelen, waarbij ik het voordeel heb dat ik de wielset al heb? Of gaat het aanschaffen van 'losse onderdelen' zoveel kosten dat ik uiteindelijk duurder uit ben dan bij aanschaf van een 'complete' fiets?
2. voordat ik onlangs eens bij een Specialized dealer ben geweest was ik ervan overtuigd dat ik een Italiaanse fiets zou aanschaffen. Nu vraag ik me af: wat zijn de redenen om voor een bepaald merk te kiezen, afgezien van het feit dat het ook ook wat wil natuurlijk? Merk je verschillen in stijfheid echt zo goed? Welke vergelijking qua fiets zou voor mij een goed beeld opleveren van verschillen in comfort/stijfheid etc?

Veel vragen, ik weet het. Maar ik wil echt een goed gefundeerde keuze maken. Budget zal overigens ergens tussen de 2500-3000 euro liggen.

Bij voorbaat dank voor de reacties!
Afbeelding

jantjuh
Forum-lid

jantjuh 20 jun 2011 23:13

Als ik jou was zou ik de extra wielset op het forum zetten en een complete fiets kopen. Onderdelen los kopen en laten monteren gaat harder in de papieren lopen. Je kunt kijken naar een Wilier, Salden heeft er een aantal uit 2010 voor een goede prijs:
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2930" onclick="window.open(this.href);return false;

Die is 1200 euro, trek er 500 af wat je ongeveer voor je huidige fiets krijgt en dat weet je dat het je nog 700 kost. Minder kan ook, maar als ik jou was, zou ik niet teruggaan naar en 105-groep.
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

djurobski
Forum-lid

Gebruikersavatar djurobski 21 jun 2011 10:08

Nog even ter aanvulling: ik wil geen fiets via internet aanschaffen, ik betaal liever iets meer waarbij de fiets goed aangemeten wordt en dat dan bij een fm in de buurt van Tilburg. En nogmaals, het budget zal ergens tussen de 2500-3000 euro liggen. Het moet een carbon fiets gaan worden. Wat betreft de groep, dit mag SRAM, Shimano en Campagnolo zijn en inderdaad op het niveau van Ultegra of hoger. Enne, liever geen Salden ;)
Afbeelding

beammeup
Forum-lid

beammeup 21 jun 2011 10:20

Ik zou niet voor Campagnolo kiezen. De prijzen voor vervangingsdelen als een cassette en een ketting zijn behoorlijk duurder dan Ultegra.
De prijzen van Salden zou ik wel als onderhandelingspositie bij de FM gebruiken. Voor ± 2000 EURO koop je bij Salden nu wel een prachtige TREK 4.7 2011 die heel mooi is afgemonteerd. Met jouw budget heb je nog geld over voor een paar geweldige wielen.

djurobski
Forum-lid

Gebruikersavatar djurobski 21 jun 2011 11:01

Tuurlijk, ik gebruik de site van Salden altijd wel om ergens een prijsje op te snorren, maar daar laat ik het bij ;)
Prijsverschil tussen Shimano en Campagnolo op een cassette (50<>100 euro) vind ik niet onoverkomelijk, het is nou niet zo dat deze elke maand vervangen hoeft te worden toch?

Die Trek 4.7 is wel een aardig fietsje ja, niet helemaal mijn smaak though... Vreemd dat ze er dan weer een 105 cassette opgooien.

Dit gaat weer een moeilijk traject worden. Alleen al de keuze tussen 287 merken, groepen...etc... en uiteindelijk ga ik weer boven budget :?

Mijn huidige fiets weegt 8.3 kilo trouwens, zou fijn zijn als zijn opvolger minder of op zijn minst een gelijkwaardig gewicht heeft.
Laatst gewijzigd door djurobski op 21 jun 2011 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

edo
Forum-lid

edo 21 jun 2011 12:06

Djurobski, in je topic gaf je al aan te neigen naar een Italiaanse fiets, of anders een Specialized. Ben je daar weer vanaf gestapt? Met jouw budget moet je een mooie carbon Colnago (kwijl) kunnen vinden met Ultegra erop. Bij Kees Fietsshop zie ik al een Ace met 105 voor 2000, dan moet daar binnen jouw budget Ultegra van te maken zijn. Of een mooie Bianchi (kwijl) Sempre bij Salden, na korting onder de 2000 denk ik. Da´s allebei niet in de buurt bij Tilburg, maar who cares. Voor een mooie fiets kun je wel een ritje maken toch? Bij Derks Wielersport staan er ook een aantal sempres rond de 2000, ook met Ultegra. Da´s al dichterbij.

djurobski
Forum-lid

Gebruikersavatar djurobski 21 jun 2011 12:32

Ben nu bezig met een shortlist, valt niet mee zeg...

Ik moet zeggen, de voorkeur voor een Italiaanse fiets is puur gebaseerd op emotie. Wat ik net ergens las, en dat moet ik natuurlijk meenemen in de overwegingen, is dat de geometrie van de fiets ook aan moet sluiten bij mijn lichaamsbouw, toch? Wat ik uiteindelijk wil is een fiets die EN er mooi uitziet EN een fantastische zit heeft EN goede onderdelen. En dat allemaal voor een prijs beneden de 3000 euro. Mission impossible? :P

@edo: Colnago (CLX2.0) staat op mijn lijstje. Bianchi, mooi maar ik weet het niet....vind het gat tussen de middenklasse (Sempre) en topklasse (Oltre) nogal groot. Waarom is dat?
Afbeelding

djurobski
Forum-lid

Gebruikersavatar djurobski 22 jun 2011 00:02

Shortlist so far, in willekeurige volgorde:

Specialized Tarmac
Colnago CLX 2.0
Pinarello FP4
Willier Izoard/Gran Turismo
Laatst gewijzigd door djurobski op 22 jun 2011 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 22 jun 2011 12:04

Voor minder dan jouw budget heb ik een drietal jaar geleden een Cinelli Estrada opgebouwd, met campa Chorus en Neutron Ultra wielen. Moet er wel bij zeggen dat zadelpen/zadel/stuur/stuurpen van een oude fiets kwamen en dat ik de Ultra's zeer voordelig 2e-hands kon kopen van een forumlid.
Kwestie van goed de onderdelen bij elkaar zoeken. IMHO veel leuker dan een kant en klare fiets kopen en als je goed zoekt zeker niet duurder (vaak zelfs goedkoper)

Ter inspiratie (wel met andere wielen: Cosmics met zelfgemaakte stickers)
Afbeelding
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 22 jun 2011 14:24

beammeup schreef:Ik zou niet voor Campagnolo kiezen. De prijzen voor vervangingsdelen als een cassette en een ketting zijn behoorlijk duurder dan Ultegra.
Zeer kort door de bocht.
Ketting en cassetteprijzen zijn geen magaprijsverschillen.
Vriend van mij heeft zijn fiets "laten vallen" en zijn Ultegrashifter naar de haaien en dan ben je met Campagnolo weer veel voordeliger uit...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

djurobski
Forum-lid

Gebruikersavatar djurobski 22 jun 2011 15:21

In het topic 'Wat te denken van Sensa?' roept iemand 'Zorg dat je een fiets vindt met de juiste geometrie.' Maar hoe weet je nou of een fiets voor jou een goede geometrie heeft?Veel wielerzaken hanteren toch het principe van een gratis fiets aanmeting bij aanschaf van een nieuwe fiets, maar garandeert dit dan een goede, passende geometrie? Ik heb ook wel eens gelezen dat je wilt voorkomen dat een fiets passend gemaakt door middel van opvulringen, zadel ver naar voren enzo. So, what's the deal here?

Nu lichte voorkeur voor Colnago trouwens. Maarrrr...een Colnago 105 afgemonteerd kost al 2650 (adviesprijs). Ik wil ten sowieso geen 105, het liefst Chorus/Ultegra en een absolute voorwaarde is een goede meting. Het lijkt erop dat ik mijn budget alweer moet gaan opvoeren....

en oh ja: ik ga voor de prestatie, niet voor een comfort fiets. Valt de Colnago onder de categorie comfortfiets of niet? Zo ja, wat zijn alternatieven?
Afbeelding

djurobski
Forum-lid

Gebruikersavatar djurobski 24 jun 2011 10:19

Zo, het gaat een Specialized worden. Nu de vraag, hoe en wat?

Keuze tussen:
Frame Tarmac Pro SL3
Frame Tarmac Comp SL2

Ik neig naar de Pro SL3.

Wat is het verschil tussen de type-aanduidingen Pro en Comp? Dat er tussen de SL2 en SL3 een verschil zit in het type carbon ben ik inmiddels achter ;)
Afbeelding

Plaats reactie