Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Singelespeed Gazelle Champion Mondial

Showerman
Forum-lid

Showerman 17 jun 2011 16:59

Voorbeeld: Gazelle Champion Mondial

Doel een singlespeed die niet teveel zou gaan kosten.
Hieronder de link:

https://picasaweb.google.com/1107815518 ... -Kov4Dm4QE#" onclick="window.open(this.href);return false;

Via marktplaats een oude Gazelle Champion Mondial gekocht. Maat 54. Fiets was duidelijk gebruikt maar niet afgeragd. Vervolgens helemaal gestript en alle draaiende delen voorzien van nieuw vet. Was eerst van plan om het kader te schuren en te spuiten, want het frame had toch een paar plekjes, maar de kleur en de belettering vond ik eigenlijk te mooi om te verknallen. Heb hem dan ook verder ook origineel gehouden en dus geen nokjes enz. weggevijld.

Hierna de div. aluminium onderdelen gepolijst en het stuur afgezaagd en omgedraaid. Voor een enkele rem aangehouden want ik wilde geen fixie bouwen maar een single-speed.
Bij de plaatselijk rijwielzaak, een nieuwe remkabel, ketting, stuurlint, kettingponsje, en shimanotang gekocht. Tevens kreeg ik nog een oude Shimanokrans mee, waar ik de tussenringen uit heb gesloopt . Na de ketting op maat te hebben gemaakt met het ponsje heb ik het stukje ketting van 25 cm wat ik overhield aan een lat van 30 cm geschroefd in een C-vorm. (mijn nieuwe kettingzweep koste dus niets ) Losdraaien van de achterkrans met bedoelde Shimano-tang en zelfgebouwde kettingzweep was hierna een eitje. Vervolgens de drie miniboutjes die door de achterkrans liepen losgedraaid waarna ik alle tandwielen los kon trekken.

Hierna alle tandjes weggevijld van het kleinstje kransje, want die wilde ik als sluitring gebruiken. Hierna de achteras geheel opgevuld met een stuk of 5 plastic tussen ringen, (wel de nokjes afvijlen anders krijg je een kleine spleet tussen de ringen) Vervolgens het 17 tands kransje geplaats en weer aangevuld met 2 plastic tussenringen. De Boel aangedraaid en voila, klaar!

Voor heb ik het kleinste tandwiel gebruikt die ik op de oorspronkelijke plek heb laten zitten ivm de uitlijning met de ketting naar het achtertandwiel.
Wel heb ik de boutjes een paar milimeter af moeten zagen om alles klemvast te krijgen.

Stuurlint er op gewikkeld Fiets rijdt als een zonnetje, geen gekraak, niks. Alles bij elkaar was ik minder dan 100 Euro kwijt!
Wel wil ik nog een klassiek lerenzadel kopen (brooks oid) maar dat komt nog wel.
Succes met jullie toekomstige projecten en betaal niet te veel!

"Showerman"

soulweeper
Forum-lid

Gebruikersavatar soulweeper 17 jun 2011 21:30

Heb nog wel een paar mooie conische spacers voor je ipv. die losse opvulringen om je achtertandwiel mooi op te klemmen

http://mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=80128" onclick="window.open(this.href);return false;
Als het niet sneller kan.........Dan maar harder !

Plaats reactie