Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

39-27 ombouwen naar lichter verzet. hoe?

tafel_en_stoel
Forum-lid

tafel_en_stoel 16 jun 2011 21:45

hallo allemaal.

Over een maand ga ik de dolomieten met een bezoek vereren. Onder andere de mortirolo staat op het programma en hiervoor wil ik wat lichtere verzetten op mijn fiets zetten.
Ik heb nu een shimano 105 groep 52-39 voor, 12-27 achter, ofwel 39-27 als lichtste verzet.
Wat kan ik nu het beste doen om dit verzet lichter te krijgen en is dit uberhaupt wel mogelijk?
Het goedkoopste lijkte het mij om achter iets te doen, een andere cassette plaatsen. Een complete crankset voor een 105 kost toch al tegen de 200 euro. Vind ik een beetje overdreven voor een weekje italie.
De cassettes voor racefietsen gaan voor zover mijn zoektocht nu gaat tot 27 achter. shimano deore (mtb cassette) heeft wel 29, 32 of zelfs 34 achter. Past dit ook op een racefiets en kom je dan niet in de problemen met de reikwijdte van een standaard 105 derailleur?
Moet ik dan toch iets aan de crankset doen, gaat dat zomaar?

Ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen.

Groet Eric
Laatst gewijzigd door tafel_en_stoel op 16 jun 2011 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 16 jun 2011 21:54

dit onderwerp vind je in tig berichten. heb je 9v dan 9v deore cassette en derailleur. bij 10v wel een 10v cassette maar een 9v derailleur! Is al honderden malen uitgetest. Neem maar 34t gelijk en nieuwe ketting.

wknaap
Forum-lid

wknaap 16 jun 2011 21:58

Een compact-crankstel heeft vaak 50/34 als combinatie, een dubbel vaak 52/39.
Je moet kijken of op de crank een 34 ipv een 39 past; de bcd van een dubbel is 130 en compact 110
http://en.wikipedia.org/wiki/Crankset" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

tafel_en_stoel
Forum-lid

tafel_en_stoel 16 jun 2011 22:10

wknaap schreef:Een compact-crankstel heeft vaak 50/34 als combinatie, een dubbel vaak 52/39.
Je moet kijken of op de crank een 34 ipv een 39 past; de bcd van een dubbel is 130 en compact 110
http://en.wikipedia.org/wiki/Crankset" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes
Ik heb een 52-39, heb het even aangepast. Ik heb even naar mijn fiets gekeken en heb een bcd (wat het ook betekent, maar ik begrijp denk ik wat je bedoelt) van 130mm. Het ziet er naar uit dat hier geen 34 op past. Dat zou betekenen dat de hele crank vervangen moet worden... Met een 34 krijg ik geen problemen met de derailleur, omdat het verschil tussen de bladen wat groter wordt?? Heb hier nog niet zoveel ervaring mee, maar vind het leuk om zelf uit te zoeken en onnodig om voor dit soort dingen veel geld bij een fietsenwinkel neer te leggen. Het zou alleen wel jammer zijn als de hele zooi vastloopt aan de voet van de Mortirolo ;-)

Ervaring met cassette verwisselen heb ik, de crank vervangen heb ik nog nooit gedaan, maar daar kom ik wel uit.

groet

tafel_en_stoel
Forum-lid

tafel_en_stoel 16 jun 2011 22:13

klimmer schreef:dit onderwerp vind je in tig berichten. heb je 9v dan 9v deore cassette en derailleur. bij 10v wel een 10v cassette maar een 9v derailleur! Is al honderden malen uitgetest. Neem maar 34t gelijk en nieuwe ketting.
derailleur vervangen zou ik het liefst voorkomen. Ik lees her en der ook wel dat mensen hun kleinste schijf eraf halen en bijvoorbeeld een 29 bijplaatsen. Is ook nog te overwegen? Al is een 34-27 lichter dan een 39-29 en ik moet de Mortirolo op .....

groet eric

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 16 jun 2011 23:07

tafel_en_stoel schreef:
klimmer schreef:dit onderwerp vind je in tig berichten. heb je 9v dan 9v deore cassette en derailleur. bij 10v wel een 10v cassette maar een 9v derailleur! Is al honderden malen uitgetest. Neem maar 34t gelijk en nieuwe ketting.
derailleur vervangen zou ik het liefst voorkomen. Ik lees her en der ook wel dat mensen hun kleinste schijf eraf halen en bijvoorbeeld een 29 bijplaatsen. Is ook nog te overwegen? Al is een 34-27 lichter dan een 39-29 en ik moet de Mortirolo op .....

groet eric
Waarom zou je persé zwaarder willen trappen dan de profs, die ook nog eens veel harder rijden? En wat is het bezwaar van een andere derailleur die die grote cassette makkelijk aankan, terwijl die wegderailleur na veel afstellen en bijdraaien toch blijft ratelen en weerstand oplevert? Als ik je een serieus advies geef, dan komt dat niet uit een boekje, nee, dat is uitgetest en niet een keer, maar tig keer...
Voor het mixen van systemen: kijk hier: http://www.alexpages.net/mventoux/mvhom ... isselframe
het kleinste tandwiel kun je er niet zomaar af halen, kijk, dat is nu kul uit de nek gekletst. Iemand die zoiets zegt, heeft nog nooit een cassette in zijn handen gehad.

sytam
Forum-lid

sytam 17 jun 2011 08:32

Koop een tweede hands compact crank of eventueel een R600. Voor max 80 euro ben je dan klaar. Zelf heb ik het ook zo gedaan voor mijn heuveltochten, en ik heb er geen spijt van gehad. Wel moest ik een schakel uit mijn ketting halen, ketting bleek wel erg lang na wisselen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jun 2011 10:32

@Klimmer je gaat wel weer erg kort door de bocht. De TS geeft gewoon aan liever niet de derailleur te willen vervangen. Laatste krans weghalen en vervangen door en een 29 bij plaatsen gaat niet, dat klopt helemaal. Maar de 1 na laatste krans eruit halen gaat wel en wat ook kan is de 2 laatste kransen eraf halen, nieuwe sluitkrans erop en een 29 plaatsen.

Ik zou de cassette echter lekker laten zitten en er een compact crankstel op zetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

smartfella
Forum-lid

smartfella 17 jun 2011 10:43

Ik heb ook een dubbel 39/53 en ik had nog een cassette liggen van een 12 - 27. Nu heb ik mij een 38 gekocht en een 11-28 cassette.
http://www.presto.nl/verzettentabel.html" onclick="window.open(this.href);return false; => Verzetten tabel. Altijd handig als je kijkt naar het verschil tussen een dubbel en een compact!
http://img202.imageshack.us/img202/636/profielfoto2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

jsparie
Forum-lid

jsparie 17 jun 2011 20:10

Volgens mij is het meest eenvoudig en goedkoop een shimano R600 of R700 compact crankstel kopen dat inclusief verzendkosten wellicht Eur 100 kost. Eenvoudig te vervangen met een paar inbussleutels en met 34-27 kom je een heel eind. Na je vakantie kun je die compact altijd weer verkopen.

tafel_en_stoel
Forum-lid

tafel_en_stoel 17 jun 2011 21:31

jsparie schreef:Volgens mij is het meest eenvoudig en goedkoop een shimano R600 of R700 compact crankstel kopen dat inclusief verzendkosten wellicht Eur 100 kost. Eenvoudig te vervangen met een paar inbussleutels en met 34-27 kom je een heel eind. Na je vakantie kun je die compact altijd weer verkopen.
ik heb al zitten neuzen op internet naar een R600. die vind je inderdaad voor rond de 85 euro. Dat is nog acceptabel. 200+ euro is zonde van het geld als je het maar een keer per jaar gebruikt. In NL vind ik mijn huidige configuratie wel prettig, dus permanent een 50-34 zie ik niet zitten. Met een 34 voor moet ik denk ik te vaak switchen naar mijn grote blad. Met die 39 kun je nog redelijk op tempo rijden op het vlakke.

Ik ga het eens op een rijtje zetten. Mijn cassette en ketting zijn toch al aan vervanging toe, dus alles maar eens goed aanpakken. Kan ik de fiets ook eens grondig schoonmaken..

Bedankt voor alle tips..

jsparie
Forum-lid

jsparie 17 jun 2011 23:35

http://www.bike24.net/1.php?content=8;n ... oduct=3781" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier overigens een nog iets goedkopere R700

Net voor het eerst in mijn leven wat besteld en binnen 2 dagen in huis vanuit Duitsland. Prima zaak lijkt mij. Als je na je vakantie van die compact af wilt heb ik voor een redelijke prijs wel interesse. (mits juiste lengte) Zou voor mij ook naast regulier crankstel zijn.

Plaats reactie