Easton Circuit / Shimano WH-6700 / ROL Volant / ...
Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe wielset. Heb momenteel een paar setjes op het oog en wil even jullie mening polsen. Hier een kort overzichtje:
Easton Circuit
Prijs: E 190,-
Gewicht: 1650 g
Spaken: 24 / 28, Sapim double-butted
Velghoogte: 28 / 28
Shimano WH-6700
Prijs: E 279,-
Gewicht: 1652 g
Spaken: 16 / 20, semi-bladed aero
Velghoogte: 24 / 23
ROL Volant (http://www.rolwheels.com/rol_volant_wheels.php" onclick="window.open(this.href);return false;)
Prijs: E 330,- (inclusief verzending)
Gewicht: 1634 g
Spaken: 20 / 24, sandvik stainless bladed
Velghoogte: 27 / 27
Zoals je kunt zien, bedragen lopen nogal uiteen. Ik ben op zoek naar de beste prijs/performance/duurzaamheid verhouding. Mijn maximum budget is plusminus 350 euro. De performance/prijs van de Easton Circuits vind ik wel goed, maar twijfel een beetje aan de duurzaamheid aangezien er op internet veel negatieve geluiden hierover de ronde doen. De Shimano WH-6700 is een stukje duurder, maar minder aero, en de vraag is: is het qua performance/duurzaamheid ook echt een beter setje? Tot slot, de ROL Volant, misschien niet zo bekend bij de meesten van jullie aangezien het een opkomend Amerikaans merk betreft. Maar op RoadBikeReview zijn de mensen er echt laaiend enthousiast over (beste wielset volgens RoadBikeReview in 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010).
Dan nog wat info over het beoogd gebruik: ik weeg 67 kg en ben recreatief triathleet. Ik wil het setje gaan gebruiken voor training, tourtochten en triathlon wedstrijden. Zowel op het vlakke als klimmen en dalen. Heel allround gebruik dus.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen / meningen...
Ik ben op zoek naar een nieuwe wielset. Heb momenteel een paar setjes op het oog en wil even jullie mening polsen. Hier een kort overzichtje:
Easton Circuit
Prijs: E 190,-
Gewicht: 1650 g
Spaken: 24 / 28, Sapim double-butted
Velghoogte: 28 / 28
Shimano WH-6700
Prijs: E 279,-
Gewicht: 1652 g
Spaken: 16 / 20, semi-bladed aero
Velghoogte: 24 / 23
ROL Volant (http://www.rolwheels.com/rol_volant_wheels.php" onclick="window.open(this.href);return false;)
Prijs: E 330,- (inclusief verzending)
Gewicht: 1634 g
Spaken: 20 / 24, sandvik stainless bladed
Zoals je kunt zien, bedragen lopen nogal uiteen. Ik ben op zoek naar de beste prijs/performance/duurzaamheid verhouding. Mijn maximum budget is plusminus 350 euro. De performance/prijs van de Easton Circuits vind ik wel goed, maar twijfel een beetje aan de duurzaamheid aangezien er op internet veel negatieve geluiden hierover de ronde doen. De Shimano WH-6700 is een stukje duurder, maar minder aero, en de vraag is: is het qua performance/duurzaamheid ook echt een beter setje? Tot slot, de ROL Volant, misschien niet zo bekend bij de meesten van jullie aangezien het een opkomend Amerikaans merk betreft. Maar op RoadBikeReview zijn de mensen er echt laaiend enthousiast over (beste wielset volgens RoadBikeReview in 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010).
Dan nog wat info over het beoogd gebruik: ik weeg 67 kg en ben recreatief triathleet. Ik wil het setje gaan gebruiken voor training, tourtochten en triathlon wedstrijden. Zowel op het vlakke als klimmen en dalen. Heel allround gebruik dus.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen / meningen...
Ik zelf heb de circuits gehad,de body is slap,waardoor je cassette zich in de body vreet,maar vind het wel een sterke en stijve wielset,ik heb er toen nog 400 e voor betaald,dus voor 190 euro zou ik zeker de gok wagen,dat is een mooie prijs.
Voor 350 euro kun je prima wielen kopen. Met jouw gewicht zal geen van de genoemde setjes een probleem zijn.
Ik heb net over de ROL wielen gelezen en ze spreken me wel aan, bovendien weer eens wat anders!
Als je voor prijs/kwaliteit gaat kom je denk ik uit bij Fulcrum Racing 3 of Campa Zonda.
Die zijn bovendien een onsje lichter (maakt voor triatlon niet echt uit).
Als je aero voordelen wilt, dan kun je ook een setje laten spaken met bij voorbeeld DT 585 velgen (30,5 mm) 28 spaken (DT competition of revolution) en KT naven; die zullen ook om en nabij die prijs liggen.
Succes met je keuze!
Ik heb net over de ROL wielen gelezen en ze spreken me wel aan, bovendien weer eens wat anders!
Als je voor prijs/kwaliteit gaat kom je denk ik uit bij Fulcrum Racing 3 of Campa Zonda.
Als je aero voordelen wilt, dan kun je ook een setje laten spaken met bij voorbeeld DT 585 velgen (30,5 mm) 28 spaken (DT competition of revolution) en KT naven; die zullen ook om en nabij die prijs liggen.
Succes met je keuze!
Wat grappig. Ik was gister nog in Bergschenhoek om een voorvork op te halen bij iemand thuis. Lopen daar altijd schapen door het centrum heen? Maar dat even terzijde...loos schreef:Voor 350 euro kun je prima wielen kopen. Met jouw gewicht zal geen van de genoemde setjes een probleem zijn.
Succes met je keuze!
Fulcrum Racing 3 is een kwalitatief mooi setje maar net buiten mijn budget. En ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van dat G3 spakenpatroon, dus de Fulcrums en Campas vallen helaas af. Handgespaakt is wel een serieuze optie. Maar krijg je dan niet een superzwaar wiel. Als ik de opties en prijzen bij Zoran zie, dan denk ik dat je met een fabriekswiel in deze prijsklasse misschien toch beter uit bent... Of zie ik dat verkeerd?
Edit: hoe gaat dat handspaken eigenlijk precies in zijn werk? Het lijkt me leuk om het zelf uit te vogelen, maar ik denk dat je dit soort dingen maar beter aan een echte vakman kunt overlaten. Kun je dan gewoon al het spul zelf inkopen, naar een goede fietsenmaker stappen en zeggen: zet het maar in elkaar? Hoeveel zou zo'n fietsenmaker daar ongeveer voor vragen?
Update: Easton Circuits vallen af. Mij iets te veel spookverhalen over spaakbreuk en mensen die zeggen "voor mij nooit meer Easton"...
Maar heb intussen nog een ander wielsetje aan het lijstje toegevoegd:
Soul S3.0 XPERT (http://www.bikesoul.com/2009/index.php? ... &Itemid=11" onclick="window.open(this.href);return false;)
Prijs: 265,- (inclusief verzending)
Gewicht: 1540 g
Spaken: 20 / 24, Pillar stainless double-butted bladed
Velghoogte: 31 / 31
Er is ook nog een lichtere SL versie met iets betere hubs voor 345 euro inclusief verzending. Ik begin erg sterk te neigen naar deze Soul S3.0 XPERT / SL of de ROL Volant.
Soul S3.0 XPERT (http://www.bikesoul.com/2009/index.php? ... &Itemid=11" onclick="window.open(this.href);return false;)
Spaken: 20 / 24, Pillar stainless double-butted bladed
Er is ook nog een lichtere SL versie met iets betere hubs voor 345 euro inclusief verzending. Ik begin erg sterk te neigen naar deze Soul S3.0 XPERT / SL of de ROL Volant.
Laatst gewijzigd door way2go op 10 jun 2011 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet dat je ook bij de doune nog wat moet bijbetalenway2go schreef:Update: Easton Circuits vallen af. Mij iets te veel spookverhalen over spaakbreuk en mensen die zeggen "voor mij nooit meer Easton"...
Spaken: 20 / 24, Sandvik stainless bladed
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
Volgens mij gelden die verhalen juist de nieuwere Eastons. Dus de EA50 en EA70.Update: Easton Circuits vallen af. Mij iets te veel spookverhalen over spaakbreuk en mensen die zeggen "voor mij nooit meer Easton"...
Hun voorgangers, de Vista en Circuit hebben volgens mij wel een beste reputatie.
Zelf heb ik nu zo'n 2000 Km op mijn Easton Circuits gereden (sinds eind maart). Nog geen enkel probleem gehad. Rijden heerlijk, zijn mooi strak, m.i. een prima wielset .En zeker voor de prijs die je noemt!
(Nb. en ik weeg zo'n 87 Kg)
Laatst gewijzigd door Hanz Bé op 11 jun 2011 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Korte update. Heb toch maar besloten om af te zien van de ROL en Soul wielen vanwege de hoge douanekosten (ondanks dat het wel hele mooie wielen zijn). In tussentijd veel onderzoek gedaan. Langzame beslisser, ik weet het. Maar mijn oog is nu gevallen op de Reynolds Solitude en Pro-Lite Bracciano (Pro-Lite Merano vind ik eigenlijk nog mooier, maar is nergens verkrijgbaar...):
Reynolds Solitude
Prijs: 350 euro (inclusief verzending)
Gewicht: 1630 g
Spaken: 20/24, DT Competition/Revolution
Pro-Lite Bracciano
Prijs: 320 euro (inclusief verzending)
Gewicht: 1480 g
Spaken: 20 / 24, Pro-Lite 2.2 mm bladed aero spokes
De Solitudes vind ik persoonlijk mooier, de velgen zijn ook iets hoger. Alleen een beetje jammer van de non-aero spaken. En in reviews komt de Solitude er niet altijd even positief uit, maar dat gaat vaak over de wat oudere oplages uit 2007 en daarvoor... De Pro-Lites daarentegen is iedereen laaiend enthousiast over (is misschien inherent aan gevestigd merk versus relatief onbekend merk...). Pro-Lites zijn ook 150 gram lichter, voorzien van aerospaken, en klein beetje goedkoper, maar heel moeilijk verkrijgbaar. Mijn gevoel neigt meer naar de Solitudes.
Iemand van jullie enige ervaring met een van deze wielsetjes?
Reynolds Solitude
Prijs: 350 euro (inclusief verzending)
Gewicht: 1630 g
Spaken: 20/24, DT Competition/Revolution
Pro-Lite Bracciano
Prijs: 320 euro (inclusief verzending)
Gewicht: 1480 g
Spaken: 20 / 24, Pro-Lite 2.2 mm bladed aero spokes
De Solitudes vind ik persoonlijk mooier, de velgen zijn ook iets hoger. Alleen een beetje jammer van de non-aero spaken. En in reviews komt de Solitude er niet altijd even positief uit, maar dat gaat vaak over de wat oudere oplages uit 2007 en daarvoor... De Pro-Lites daarentegen is iedereen laaiend enthousiast over (is misschien inherent aan gevestigd merk versus relatief onbekend merk...). Pro-Lites zijn ook 150 gram lichter, voorzien van aerospaken, en klein beetje goedkoper, maar heel moeilijk verkrijgbaar. Mijn gevoel neigt meer naar de Solitudes.
Iemand van jullie enige ervaring met een van deze wielsetjes?
- lenidentite
- Forum-lid
Nope, geen ervaring met deze wielen. Ken ze ook eigenlijk niet.
Wat dacht je van de cosmic elite van mavic? Zijn iets van 330 euries en volgens mij aardig goede aero wielen, maar niet al te licht.
Ik heb overigens totnogtoe (anderhalf jaar) goede ervaringen met de eerst genoemde shimano wielen. Zijn alleen niet superstijf, wel sterk.
Wat dacht je van de cosmic elite van mavic? Zijn iets van 330 euries en volgens mij aardig goede aero wielen, maar niet al te licht.
Ik heb overigens totnogtoe (anderhalf jaar) goede ervaringen met de eerst genoemde shimano wielen. Zijn alleen niet superstijf, wel sterk.
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!
Of:
- lenidentite
- Forum-lid
Wat doe jij dan met je wielen?nielsh schreef:Zou iig niet voor de Shimano's gaan. Deze zijn bij mij door Shimano al vier keer (!!) onder garantie vervangen...
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Of:
Easton circuit prima wielset heb er zelf circa 10k op gereden alleen body was bijna op. Dus voor 190 euro de beste keus lijkt mij.