Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

nieuwe pedalen: Time RXS of Shimano (Ultegra/105)

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 16 dec 2010 14:14

Ik zou voor een aantal fietsen willen overstappen van Time ATAC pedalen naar racepedalen, maar twijfel over het merk. Over zowel Time RXS als de Shimano pedalen lees ik genoeg positiefs, maar tot een overtuigende keuze heeft het nog niet geleid.

In het geval van de Time pedalen twijfel ik over de verkrijgbaarheid voor de komende jaren. Is dat wel gewaarborgd nu Time op de Iclic-toer is?

En in het geval van de Shimano-pedalen lees ik van slijtage van de plaatjes. Overigens, weet iemand het verschil tussen SPD-SL6700 pedalen en PD-R670 pedalen?

Heeft iemand nog argumenten die bij deze keuze de doorslag kunnen geven? Voor mij is voldoende speling in ieder geval heel belangrijk.

Alvast bedankt voor een reactie.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 dec 2010 14:34

Ik vind de RXS een stuk beter. Als het allemaal nieuw is maakt het allemaal nauwlijks uit. Maar op de Shimano pedalen krijg je een beetje speling in de hoogte als de boel een beetje begint te slijten. De huidige pedalen met de metalen plaatjes slijten wel minder hard, maar de metalen plaatjes zijn nogal aan de prijs en slijten nog steeds. Daarnaast slijt de rest van het pedaal ook, waardoor je ook met nieuwe metalen plaatjes en schoenplaatjes nog steeds een beetje speling hebt.
De Time plaatjes gaan een stuk langer mee dan de Shimano's. Dus ik zou me niet echt zorgen maken dat je spullen niet meer kunt krijgen. Als je zorgt dat je een setje plaatjes hebt liggen kan je daarna nog bijna een jaar mee vooruit.

De Shimano Ultegra 6700 is hetzelfde als de 105 pedalen, alleen met een andere kleur. Oftewel je bent gek als je de Ultegra pedalen koopt ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 16 dec 2010 14:43

Thx!

Het gaat om in eerste instantie twee fietsen, maar wellicht later nog eens twee. Ik zou dus wel behoorlijk lang vooruit willen kunnen.

105 en Ultegra zijn er beide in het zwart en zilver overigens. Dat zijn alle vier dezelfde pedalen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 dec 2010 14:49

Aan beide doe je geen miskoop. Ik vind het verschil eerlijk gezegd niet zo groot. Time wint het wel op punten.

De speling werkt wel anders; bij Time heb je altijd 15 graden zijdelings speling en bij Shimano 0 graden (rode plaatjes) of 6 graden (gele plaatjes). De slijtage is zoals hierboven al opgemerkt een stuk verbeterd sinds er ook metaal in de Shimano plaatjes zit.

Ik vind inklikken met Shimano een fractie gemakkelijker, maar dit went natuurlijk wel. De Times lopen een fractie fijner (scheelt niet veel).

Plaatjes voor oude pedaalsystemen zullen echt nog tijden leverbaar zijn.

Let erop dat je je zadel in hoogte moet aanpassen (zoek maar eens op stack height).

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 16 dec 2010 19:02

Time RXS +1

Veel zijdelingse speling en toch zit je goed vast.
Je loopt op twee plastic toppen die je niet nodig hebt om in- of uit te klikken, hierdoor gaan je plaatjes erg lang mee.
I know myself like no one else
Nothing to defend

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 16 dec 2010 20:58

Hoi,
Plaatjes voor oude pedaalsystemen zullen echt nog tijden leverbaar zijn.
Al was het maar omdat een deel van de RXS pedaaltjes nog steeds is opgenomen is de 2011 catalogus.

Reken een setje plaatjes per 10.000km bij normaal gebruik.
Des te meer je er mee op stap gaat des te minder lang ze het uithouden.

Bij Time pedalen vind ik persoonlijk dat als je ingeklikt bent (en gesteld dat je plaatjes juist zijn gemonteerd) je gewoon vergeet dat je met klikpedalen rijdt.
Zo hoort het, toch?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 dec 2010 12:04

In een ander topic kwam ik deze aanbieding nog tegen. Lijkt me een scherpe prijs.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 17 dec 2010 14:02

Bedankt voor de reacties! De voorkeur gaat dus uit naar Time.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 14 feb 2011 07:40

Nog even terugmelden hier. Ik heb een setje RSX carbon voor de tita racert aangeschaft en een setje RXS First voor de TT-fiets. Ben benieuwd.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 15 feb 2011 10:47

Even het topic een beetje kapen:
goed Time dus beter; maar dan de iclic of de RXS?
Ben benieuwd naar de ervaringen.
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2011 11:03

Als je op veilig wilt spelen ga je voor RXS.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joers
Forum-lid

joers 16 apr 2011 21:55

Ik geloof dat i kna dit topic weinig twijfel meer heb....Time RXS...en geen Shimano 105 ;)
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

Plaats reactie