Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Time Impact magn. of Look Keo

vandongen2005
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2005 19:28

vandongen2005 17 aug 2005 19:34

Ik wil een nieuwe set pedalen kopen alleen weet ik niet goed welke. Iedereen is vol lof over de time pedalen. Ik heb zelf altijd look gereden en inderdaad ook altijd last van kraken gehad.
Nu heb ik ook begrepen dat je met de time pedalen lager uitkomt dan de look pedalen. Weet iemand hoeveel verschil dit is? Het zou voor mij wel goed uitkomen omdat m'n zadel erg ver er uit staat.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4429
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 aug 2005 23:54

Dat verschil in hoogte moet je waarschijnlijk meer in mm dan in cm zoeken hoor. Daarnaast moet je het geluk hebben dat een fm de time impact pedalen nog heeft liggen aangezien time nu de rxs en rxe heeft. Andere vormgeving maar de zelfde speling

norbertb
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 feb 2005 19:18

norbertb 18 aug 2005 06:46

Met de Look Keo's waarmee ik ongeveer 2500 rij heb ik geen enkel probleem;ook niet wat piepen of kraken betreft.Ik gebruik de zwarte schoenplaatjes.
De Keo's zijn ong.6mm lager dan de gebruikelijke Look pedalen.
Sportieve groeten.

bikkeltje
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 aug 2005 17:03

bikkeltje 24 aug 2005 10:09

Hoi,
 
Ik heb laatst de Time RXS carbon Titan pedalen gewocht, echts super pedalen, lekker plat en veel bewegingsruimte, wegen per stuk 100gr.
Heb je er minder geld voor over, dan kun je ook de gewone RXS of de RXS carbon nemen.
Echt een aanraden!
 

pier71
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2005 11:25

pier71 24 aug 2005 11:44

ik rijd zelf nu zo 15 jaar met Time pedalen en schoenen. Het grote voordeel is de extra zijwaardse bewegingsvrijheid (beter voor knieen). Er zijn echter fietsers die dat niet prettig vinden en liever echt vast zitten.
Sinds een jaar rijd ik nu met de impact en ik vind het een erg prettig pedaal. Het was even wennen omdat het contactoppervlak stukken kleiner is dan dat met de 'oude' time pedalen. De minime afstand tussen pedaal en trapas is iets wat je echt niet voelt. En zeker de afstelling van je zadel zal daar geen gevolgen van ondervinden (hooguit 1 a 2 mm).
Kraken doen ze net als ieder pedaal weleens, maar niet bovenmatig. Even smeren en het is weer verholpen. Op het contactpunt met de schoen kraken ze minimaal.
Als je het geld ervoor over hebt is de combinatie van Time zeker een aanrader. Houdt echter in gedachte dat Time de laatste jaren regelmatig aan het veranderen is met hun pedalen en schoenen waardoor het vervangen van bijvoorbeeld je schoenen lastig kan zijn omdat de juiste verbinding voor je pedalen moeilijk is te vinden.
succes met je beslissing

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 24 aug 2005 11:51

Ik heb met Look gereden en ben sinds 1 1/2 jaar overgestapt op Time (Impact Mn). De Time pedalen bevallen prima qua functioneren maar dat deden de Look pedalen ook. Ik heb het idee dat ik in de Time iets makkelijker kan bewegen (minder wrijving) en dat de bewegingsvrijheid wat groter is dan bij Look.
Wat ik ook belangrijk vind, de plaatjes van Time lopen makkelijker dan die van Look.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 24 aug 2005 13:14

Ik rijd op Shimano SPD-SL pedalen en die bevallen prima. Afhankelijk van het schoenplaatje heb je zijwaardse speling of niet. Enig nadeel vind ik dat het pedaal erg achterover hangt bij instappen. Soms is dat even zoeken.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

robertoleonardo
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 mei 2005 15:15

robertoleonardo 01 sep 2005 14:38

Met Look zit je een millimeter of 18 boven het hart van je pedaalas, met de nieuwe Time's ongeveer 9. Scheelt dus toch bijna een centimeter... De nieuwe Shimano SPD-SL (Dura-Ace en Ultegra, niet de R-540) iets van 12 of 14mm.
Ook "oppassen" als je nieuwe schoenen erbij koopt, dat kan ook nog best een stukje schelen: ik ging van Carnac "LeMond" met UCS zool naar Shimano R151/215 en dat scheelde ook ruim een halve centimeter (Shimano heeft dunnere zool). Dat voelde ik meteen in de aanhechtingen van kuitspier/knieholte.
Pas op! Daar komt een calorie...

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 02 sep 2005 15:58

Look Keo 15,7 mm as/schoenzool.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

menno
Forum-lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 27 mar 2005 19:17

menno 24 sep 2005 10:31

hallo ik heb de looks gekocht en ze rijden zeer fijn moet ik zeggen je krijgt kleinere schoenplaatjes toen ik dat zag dacht ik dit wordt niks maar ze rijden zeer goed en natuurlijk het gewicht 95 gram is natuurlijk een voordeel

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 24 sep 2005 11:05

Quoten: Origineel geplaatst door pier71 op 24 Augustus 2005


ik rijd zelf nu zo 15 jaar met Time pedalen en schoenen. Het grote voordeel is de extra zijwaardse bewegingsvrijheid (beter voor knieen). Er zijn echter fietsers die dat niet prettig vinden en liever echt vast zitten.
Sinds een jaar rijd ik nu met de impact en ik vind het een erg prettig pedaal. Het was even wennen omdat het contactoppervlak stukken kleiner is dan dat met de 'oude' time pedalen. De minime afstand tussen pedaal en trapas is iets wat je echt niet voelt. En zeker de afstelling van je zadel zal daar geen gevolgen van ondervinden (hooguit 1 a 2 mm).
Kraken doen ze net als ieder pedaal weleens, maar niet bovenmatig. Even smeren en het is weer verholpen. Op het contactpunt met de schoen kraken ze minimaal.
Als je het geld ervoor over hebt is de combinatie van Time zeker een aanrader. Houdt echter in gedachte dat Time de laatste jaren regelmatig aan het veranderen is met hun pedalen en schoenen waardoor het vervangen van bijvoorbeeld je schoenen lastig kan zijn omdat de juiste verbinding voor je pedalen moeilijk is te vinden.
succes met je beslissing


Het is zo dat de verbindingen van Time net in positieve zin zijn veranderd tov vroeger, want vermits ze nu met 3-puntsaansluitingen zijn passen ze op alle schoenen zonder adapter, dat is ooit anders geweest !
PS : het schoenplaatje v/d RXS past op Impact pedalen, maar andersom past niet !!! Dus indien je een 2de fiets koopt met de nieuwe RXS pedalen en je andere is nog met impact kan je die gewoon blijven gebruiken mits gebruik te maken van het RXS schoenplaatje ! 

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2771
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 24 sep 2005 12:37

time, look keo, de duurdere shimano pedalen, eggbeaters, de campa pedalen en speedplax zero/x1 ontlopen elkaar haast niets (gewoon een kwestie van voorkeur). time en look springen er negatief uit door slijtage platen (keo) en goedkope lagering (time) voor de rest kun je het beste het systeem aanpassen op dat van je trainingsmaten/teamgenoten (gewoon handiger). Overigens qua betrouwbaarheid: zag gisteren een Speedplay X serie titanium na 80000 km, 7x platen (duur) vervangen maar de pedalen zelf zijn nog als nieuw!
Let bij aanschaf overigens wel op de combinatie schoen/pedaal. hoe kleiner het oppervlak hoe harder de zool moet zijn. Een time schoen zal beter met nike/time combineren dan met Sidi dat gebruik maakt van flexibelere zolen. 

Plaats reactie