Spaakspanning
Hallo allemaal,
Vandaag heb ik een achterwieltje gevlochten met een shimano ultegra(130mm) achternaaf, DT competition spaken(2mm), 14 mm DT messing spaaknippels en een Mavic CXP 33 32 gaats velg.
Nu is dit niet de eerste keer dat ik een wiel vlecht, maar wel de eerste keer dat ik dat doe met een spaakspanningsmeter als hulpmiddel. Na het wiel helemaal gespaakt en gericht te hebben en naar mijn gevoel op de goede spaakspanning gezet te hebben heb ik de spaakspanning eens nagemeten.
Aan de casette zijde van het wiel geeft mijn park tools spaakspanningsmeter 25 aan, wat volgens de bijgeleverde tabel overeenkomt met +/- 1200 Newton.
En aan de andere zijde geeft hij bij de spaken die van de binnenkant van de naaf komen 510N aan en bij de spaken die van de buitenkant van de naaf komen 680N aan.
Is de spaakspanning van 1200N niet te hoog?
en is het normaal dat de spanning aan de linkerzijde anders is bij de spaken die van de binnenkant van de naaf komen dan van de spaken die van de buitenkant van de naaf komen?
Bij voorbaat dank,
Joost
Vandaag heb ik een achterwieltje gevlochten met een shimano ultegra(130mm) achternaaf, DT competition spaken(2mm), 14 mm DT messing spaaknippels en een Mavic CXP 33 32 gaats velg.
Nu is dit niet de eerste keer dat ik een wiel vlecht, maar wel de eerste keer dat ik dat doe met een spaakspanningsmeter als hulpmiddel. Na het wiel helemaal gespaakt en gericht te hebben en naar mijn gevoel op de goede spaakspanning gezet te hebben heb ik de spaakspanning eens nagemeten.
Aan de casette zijde van het wiel geeft mijn park tools spaakspanningsmeter 25 aan, wat volgens de bijgeleverde tabel overeenkomt met +/- 1200 Newton.
En aan de andere zijde geeft hij bij de spaken die van de binnenkant van de naaf komen 510N aan en bij de spaken die van de buitenkant van de naaf komen 680N aan.
Is de spaakspanning van 1200N niet te hoog?
en is het normaal dat de spanning aan de linkerzijde anders is bij de spaken die van de binnenkant van de naaf komen dan van de spaken die van de buitenkant van de naaf komen?
Bij voorbaat dank,
Joost
=============================<br>
http://www.wielrenner.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wielrenner.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok, ok
Ik had eerst de handleiding van park tools moeten lezen. Je moet dus de gemiddelde spaakspanning per kant meten en dan moet iedere afzonderlijke spaak binnen een marge van 20 van die waarde zitten.
Ik had eerst de handleiding van park tools moeten lezen. Je moet dus de gemiddelde spaakspanning per kant meten en dan moet iedere afzonderlijke spaak binnen een marge van 20 van die waarde zitten.
=============================<br>
http://www.wielrenner.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wielrenner.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Quote: Origineel geplaatst door jmulders op 01 Oktober 2005
...
Is de spaakspanning van 1200N niet te hoog?
...
een Sapim CX spaak is 1200N/mm2 sterk, doorsnede lijkt me meer dan 2 mm2, moet kunnen lijkt mij ...
www.sapim.be
Motta
...
Is de spaakspanning van 1200N niet te hoog?
...
een Sapim CX spaak is 1200N/mm2 sterk, doorsnede lijkt me meer dan 2 mm2, moet kunnen lijkt mij ...
www.sapim.be
Motta
Motta
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 27 September 2006
Wat doet de spaakspanning precies.Het wiel schijnt er niet zo zeer stijver van te worden. Hooguit sterker ?
Weet je wat jij zou moeten doen ???? op spaak-cursus !
Wat doet de spaakspanning precies.Het wiel schijnt er niet zo zeer stijver van te worden. Hooguit sterker ?
Weet je wat jij zou moeten doen ???? op spaak-cursus !
ook daar werd het omschreven als een gevoel....
Op basis van de nu door mij gespaakte wielen. Zou ik er vanuit kunnen gaan dat mijn gevoel goed is, maar het is toch fijn iets tastbaars te hebben.
hier bijv .
http://www.wtos.nl/html/werkplaats/richten.html
Op basis van de nu door mij gespaakte wielen. Zou ik er vanuit kunnen gaan dat mijn gevoel goed is, maar het is toch fijn iets tastbaars te hebben.
hier bijv .
http://www.wtos.nl/html/werkplaats/richten.html
vd genoemde link hierboven :
Als de velg gezond is bevonden, moet je de spaakspanning controleren. Pak met één hand telkens twee spaken beet, en knijp ze stevig naar elkaar toe. De spaken mogen elk niet veel meer dan 0,5 cm uitwijking vertonen. Als de uitwijking per spaak 1 cm of meer is, is de spanning te laag. Losse of gebroken spaken zullen zich met deze methode direct openbaren. Controleer het hele wiel door het met de beschreven methode sytematisch af te werken. Mocht je een of meer gebroken spaken vinden, dan moeten deze vervangen worden. Beter kan je dan het wiel dan helemaal opnieuw (laten) bouwen met nieuwe spaken om toekomstige spaakbreuk te voorkomen. Kijk als laatste ook nog even naar de naaf. Zijn de flensen nog intact? Barstjes tussen de spaakogen duiden op een ernstig verzwakte naaf, waar je zeker niet op door moet fietsen!
Als de velg gezond is bevonden, moet je de spaakspanning controleren. Pak met één hand telkens twee spaken beet, en knijp ze stevig naar elkaar toe. De spaken mogen elk niet veel meer dan 0,5 cm uitwijking vertonen. Als de uitwijking per spaak 1 cm of meer is, is de spanning te laag. Losse of gebroken spaken zullen zich met deze methode direct openbaren. Controleer het hele wiel door het met de beschreven methode sytematisch af te werken. Mocht je een of meer gebroken spaken vinden, dan moeten deze vervangen worden. Beter kan je dan het wiel dan helemaal opnieuw (laten) bouwen met nieuwe spaken om toekomstige spaakbreuk te voorkomen. Kijk als laatste ook nog even naar de naaf. Zijn de flensen nog intact? Barstjes tussen de spaakogen duiden op een ernstig verzwakte naaf, waar je zeker niet op door moet fietsen!
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45
Quoten: Origineel geplaatst door jmulders op 02 Oktober 2005
Ok, ok
Ik had eerst de handleiding van park tools moeten lezen. Je moet dus de gemiddelde spaakspanning per kant meten en dan moet iedere afzonderlijke spaak binnen een marge van 20 van die waarde zitten.
Voor de gitaristen onder ons: snaren stemmen dus!
ook ik vraag me af waar een verandering van de gemiddelde spanning voor dient. Sterkte? Comfort?
Ok, ok
Ik had eerst de handleiding van park tools moeten lezen. Je moet dus de gemiddelde spaakspanning per kant meten en dan moet iedere afzonderlijke spaak binnen een marge van 20 van die waarde zitten.
Voor de gitaristen onder ons: snaren stemmen dus!
ook ik vraag me af waar een verandering van de gemiddelde spanning voor dient. Sterkte? Comfort?
iedereen zal een eigen voorkeur voor zijn eigen ideale spaakspanning hebben. Dat is dan het punt waar de flex in een wiel ideaal is. Te veel flex en je denkt steeds dat je band lek is, te weinig flex, zal een snoeihard wiel geven, maar ook meer kans op overbelasting van de spaken en daarmee eerder spaakbreuk. (en een spaakbreuk bij te hopge spaakspanning maak een wiel ook veel gauwer onfietsbaar)
Zie het als een raceband, ook daarin wil je zoveel mogelijk luchtdruk, echter de band kan maar tot zoveel bar aan, ook dan moet je ergens de middenweg vinden.
Zie het als een raceband, ook daarin wil je zoveel mogelijk luchtdruk, echter de band kan maar tot zoveel bar aan, ook dan moet je ergens de middenweg vinden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45
Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 27 September 2006
iedereen zal een eigen voorkeur voor zijn eigen ideale spaakspanning hebben. Dat is dan het punt waar de flex in een wiel ideaal is. Te veel flex en je denkt steeds dat je band lek is, te weinig flex, zal een snoeihard wiel geven, maar ook meer kans op overbelasting van de spaken en daarmee eerder spaakbreuk. (en een spaakbreuk bij te hopge spaakspanning maak een wiel ook veel gauwer onfietsbaar)
Zie het als een raceband, ook daarin wil je zoveel mogelijk luchtdruk, echter de band kan maar tot zoveel bar aan, ook dan moet je ergens de middenweg vinden.
Houdt dat in dat er in theorie de ideale spanning afhankelijk is van het gewicht(sverdeling) van de berijder?
Oei, over je laatste opmerking is hier al eerder een boompje over opgezet. Ik dacht dat de conclusie toch anders was.
iedereen zal een eigen voorkeur voor zijn eigen ideale spaakspanning hebben. Dat is dan het punt waar de flex in een wiel ideaal is. Te veel flex en je denkt steeds dat je band lek is, te weinig flex, zal een snoeihard wiel geven, maar ook meer kans op overbelasting van de spaken en daarmee eerder spaakbreuk. (en een spaakbreuk bij te hopge spaakspanning maak een wiel ook veel gauwer onfietsbaar)
Zie het als een raceband, ook daarin wil je zoveel mogelijk luchtdruk, echter de band kan maar tot zoveel bar aan, ook dan moet je ergens de middenweg vinden.
Houdt dat in dat er in theorie de ideale spanning afhankelijk is van het gewicht(sverdeling) van de berijder?
Oei, over je laatste opmerking is hier al eerder een boompje over opgezet. Ik dacht dat de conclusie toch anders was.
Spaakspanning moet in iedergeval zo zijn, dat wanneer een aantal spaken onder spanning staan de spaken die ontlast worden, niet los kunnen raken.Ook lijkt het vaak zo te zijn met race wielen, dat de spaak niet de spanning bepaald, m.b.t. levensduur v.h. wiel, maar de velg. Die is kan vaak minder aan dan de spaken.
Zoals ik al melde het is fijn een bepaald houvast te hebben, ipv een gevoel.. Dat is zo relatief.
Zoals ik al melde het is fijn een bepaald houvast te hebben, ipv een gevoel.. Dat is zo relatief.
Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 27 September 2006
iedereen zal een eigen voorkeur voor zijn eigen ideale spaakspanning hebben. Dat is dan het punt waar de flex in een wiel ideaal is. Te veel flex en je denkt steeds dat je band lek is, te weinig flex, zal een snoeihard wiel geven, maar ook meer kans op overbelasting van de spaken en daarmee eerder spaakbreuk. (en een spaakbreuk bij te hopge spaakspanning maak een wiel ook veel gauwer onfietsbaar)
Volgens de metingen van Grahamwatson wordt een wiel niet stijver bij een hogere spaakspanning.
Wat de relatie tussen spaakbreuk en spaakspanning betreft: juist wanneer de spaken te los staan breken ze eerder. (omdat de belastingswisselingen op de spaak dan groter zijn)
iedereen zal een eigen voorkeur voor zijn eigen ideale spaakspanning hebben. Dat is dan het punt waar de flex in een wiel ideaal is. Te veel flex en je denkt steeds dat je band lek is, te weinig flex, zal een snoeihard wiel geven, maar ook meer kans op overbelasting van de spaken en daarmee eerder spaakbreuk. (en een spaakbreuk bij te hopge spaakspanning maak een wiel ook veel gauwer onfietsbaar)
Volgens de metingen van Grahamwatson wordt een wiel niet stijver bij een hogere spaakspanning.
Wat de relatie tussen spaakbreuk en spaakspanning betreft: juist wanneer de spaken te los staan breken ze eerder. (omdat de belastingswisselingen op de spaak dan groter zijn)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"