Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen naar Santiago

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 21 dec 2010 17:51

Wellicht niet het meest tot de verbeelding sprekend einddoel, maar wil in het voorjaar vanuit Zuid Limb. naar Santiago fietsen. Nu zijn er op internet wel het een en ander hierover te vinden echter om nu een fatsoenlijke fiets hiervoor aan teschaffen lopen de meningen sterk uiteen. De een houdt het op een 26" XT afgemonteerde fiets, rolhoff naaf kom ik ook soms tegen i.v.m. onderhouds vrije karakter, etc. Mijn Van Nicholaas gaat het niet worden in ieder geval en mijn MTBwas ik ook niet van plan om te gebruiken. Tips anyone?

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 21 dec 2010 18:17

check ff www.wereldfietser.nl zij hebben ook een zeer goed werkend forum met een groepje zeer ervaren en actieve users..

Zij kunnen je echt heel goed op weg helpen :)
:winkthumb:

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 21 dec 2010 20:29

Waarom zou het de Van Nicholas niet worden?
Als dat een heerlijke fiets is moet je het gewoon overwegen.
Een paar goede wielen erop, een goede rugzak en/of klein bagagedragertje aan de zadelpen en je kan de hoofdzakelijke dingen meenemen.
Overnachten in jeugdherbergen of in van die speciale adresjes voor pelgrims en je hebt zeker al 80% van de reis voorbereid.

danny1407
Forum-lid

danny1407 21 dec 2010 21:16

Santiago, of Santiago de Compostella?

In geval van eerst genoemde zou ik een waterfiets nemen.

(flauw!)

;)

FacebookS3RSSite

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 21 dec 2010 22:45

[quote="Theo V"]Waarom zou het de Van Nicholas niet worden?
Als dat een heerlijke fiets is moet je het gewoon overwegen.
Een paar goede wielen erop, een goede rugzak en/of klein bagagedragertje aan de zadelpen en je kan de hoofdzakelijke dingen meenemen.
Overnachten in jeugdherbergen of in van die speciale adresjes voor pelgrims en je hebt zeker al 80% van de reis voorbereid.[/quote]

Denk dat ik 2 1/2 week fietsen op een racefiets met rugzak niet al te comfortabel zal overleven. Mijn gedachte zelf gaat uit naar een koga world traveller of een idworx met rohloff. Heb ik er ook nog een smoes bij om een nieuwe fiets aan te schaffen thuis......

daclimber
Forum-lid

daclimber 21 dec 2010 22:54

Heb je niet iemand om je te begeleiden bij je fietstocht? Diegene kan dan de nodige zaken in de auto meenemen, terwijl jij je kunt focussen op de uitdaging. Die auto is ook handig omdat je ook nog terug moet, of regel je dat per trein / vliegtuig?
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990

farelli
Forum-lid

farelli 21 dec 2010 23:05

Hoe wil je het doen?
Wil je kamperen in Belgie, Frankrijk of zelfs Spanje? Of wil je luxer, hotels, gites? Dat bepaalt hoeveel je mee sjouwt. En als dat wat meer is dan een verschoninkje is een rugzak al snel te weinig en komen fietstassen in beeld. En een trekking of iets als de Locomotief als BianchiSL die net opgebouwd heeft. Het comfort van een dergelijke afstand met een rugzak is ook abominabel. Maar als je (mn in Spanje) over de wandelaarswegen wil fietsen kom je toch uit bij een rugzak en een MTB. Veel Italianen en Spanjaarden rijden zo. Wel vaak vanuit St Jean Pied de Port. En dat scheelt wat kilometers.
Een route van Clemens Sweerman betekent ook dat je wat meer faciliteiten, infrastructuur tegenkomt. En dat heb je in mn Frankrijk toch wel nodig. Ook een beetje afhankelijk van het seizoen waarin je fietst.
Mijn advies is om inderdaad een (noodzakelijke ;)) trekkingfiets te kopen. Rohlof is mooi maar niet perse nodig, velgremmen voldoen absoluut. Voor sommige wegen in mn Spanje zijn stevige antilekbanden wel prettig.
Veel plezier en succes.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 21 dec 2010 23:24

In elk geval geen verende vork, geen carbon, geen superlight, geen verende zadelpen, geen schijfremmen
Wel dikke banden, 559 of 622 wielen (we zijn nog altijd in Europa!)

farelli
Forum-lid

farelli 21 dec 2010 23:43

[quote="klimmer"]In elk geval geen verende vork, [/quote]

Waarom niet? Kan best functioneel zijn op sommige stukken van de camino. Als er maar een lock op zit voor de beklimmingen.

farelli
Forum-lid

farelli 21 dec 2010 23:58

[quote="patmaessen"]2 1/2 week fietsen [/quote]

Ik zie het nu pas staan maar dit is echt zeer ambitieus. Een volgauto met verzorging maakt het misschien wel mogelijk. Maar dan kun je de rest van de opties imho vergeten.

catscanner
Forum-lid
Contact

catscanner 22 dec 2010 00:19

Mooi doel...

Rolhoff schijnt echt heel goed te zijn en zo goed als onderhoudsvrij. Je zou voor je versnellingen ook kunnen kijken naar een Nu Vinci naafversnellingen. Deze schijnen net zo goed te zijn en lichter en goedkoper. Ik heb je op Bikemotion even mogen testen en ben er erg positief over. Verder zul je goed na moeten denken wat je wilt doen met je baggage. Een volgauto zorgt ervoor dat je zelf niet veel mee hoeft te sjouwen. Indien je die luxe niet hebt kun zul je fietstassen(voor en achter) of een fietskar moeten overwegen.
Mijn Alpe d'HuZes Facebookpagina: Facebook.com/Jordy-van-Baal-fietst-Alpe-Dhuzes-2014. Like & Share!
Fiets jij ook voor het goede doel? Kijk snel hier.

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 27 dec 2010 10:06

Bedankt voor de reacties allemaal. Een volgauto zit er niet in, dus alles moet mee, echter ben ik niet zo'n kampeerder. Bedoeling is dat ik wel van b&b / hostel etc gebruik maak tijdens de tocht. Heb er in totaal 3 weken vakantie voor uitgetrokken. Ben me momenteel wel aan het orienteren met betrekking tot de ideale fiets.

Plaats reactie