Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Volgend jaar mijn eerste grote toertocht

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 05 dec 2005 22:38

Ik wil volgend jaar voor de eerste keer een grote toertocht rijden. Mij lijkt de tocht Diekirch - Valkenswaard  DV (250 km. en 2500 hoogtemeters) een geweldige uitdaging.
Mijn huidige situatie: 1x per week speel ik (fanatiek) badminton, ongeveer anderhalf tot twee uur; 2x per week doe ik aan joggen, ongeveer 50 min. per keer, snelheid plm. 10 km. per uur, verder nog op de andere dagen 1 uur stevig doorwandelen (6 à 7 km/u) of 1 uur stevig doorfietsen.
Daarnaast probeer ik met mijn Batavus Jakima (van ruim 20 kg.!) ook elke week een fietstocht te maken. Gisteren heb ik daarmee 85 km. afgelegd in twee etappes (heenrit - koffie - terugrit, waarbij ik op de terugrit een gemiddelde had van 25 km/u, hartslag ong. 150). Al met al denk ik een redelijke basisconditie te hebben, maar wat moet ik doen om mijn doel te bereiken? De DV is het laatste weekend van augustus. Hoe en wat moet ik trainen. Ik zie vooral op tegen zadelpijn en pijn in de knieën. En lukt het me om zoveel hoogtemeters te overwinnen?
Extra info: 39 jaar, 1.85 m., plm. 93 kg., bijna mijn hele leven gesport.
Overigens ga ik zeer binnenkort een passende fiets kopen. Ik ben er alleen nog niet uit of het een racefiets of een flatbar wordt.
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 05 dec 2005 22:55

Quote: Origineel geplaatst door Pietr op 05 December 2005
Ik ben er alleen nog niet uit of het een racefiets of een flatbar wordt.



Las ik niet in een ander topic: "Het wordt dus een racefiets (99,9% zeker)."
CC, agr 100; limo 100

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 05 dec 2005 23:03

Jazekers, Jimbo. Maar een goed advies afgelopen zaterdag bij de fm bracht me (weer) aan het twijfelen. Erg hoor, die besluiteloosheid. Als het een ander betrof zou ik zeggen: "Niet zeiken, kies een fiets en gaan met die banaan." Nu het over mezelf gaat, lig ik elke avond in bed met 5 kg. aan folders en ben ik steeds aan het kijken naar al dat moois.
Maar ondertussen heb ik nog steeds geen fiets...
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 05 dec 2005 23:21

Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 05 December 2005


Jazekers, Jimbo. Maar een goed advies afgelopen zaterdag bij de fm bracht me (weer) aan het twijfelen. Erg hoor, die besluiteloosheid. Als het een ander betrof zou ik zeggen: "Niet zeiken, kies een fiets en gaan met die banaan." Nu het over mezelf gaat, lig ik elke avond in bed met 5 kg. aan folders en ben ik steeds aan het kijken naar al dat moois.
Maar ondertussen heb ik nog steeds geen fiets...

Rustig aan, je hebt toch geen haast...

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 05 dec 2005 23:23

Zo is dat. Een beetje voorpret hoort erbij.
CC, agr 100; limo 100

cor01
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:31

cor01 06 dec 2005 00:59

Inderdaad doe rustig aan..! Ook met het opbouwen van je ritten komende seizoen. 250 km is niet niks hoor. Als je een gezonde basis conditie hebt dan kun je het misschien best halen ook al heb je je niet zo goed voorbereid. Kans is dan wel dat het naarmate de kilometers vorderen steeds minder leuk wordt en steeds meer overleven. Test jezelf op je nieuwe fietsje eerst eens uit op wat kortere ritten.
Zo heb ik ooit eens ongetraint de Kennedymars gelopen. 80 km in 20 u. Mijn maat en ik deden er precies 19 uur over. Met hangen en wurgen hebben we het gehaald en na afloop waren we helemaal dood. Het jaar erop hadden we wel getraind en waren we gewoon beter voorbereid. Toen hebben we na afloop nog een terrasje gepikt...
"Afstappen is geen optie"

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 06 dec 2005 10:07

Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 05 December 2005


 De DV is het laatste weekend van augustus. Hoe en wat moet ik trainen.
Koop de laatste ''Fiets'' met de bijbehorende coach.
Daarin staan goede schema's voor jouw doel.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 06 dec 2005 11:28

@Cor01 en 6:13 Freak: goede adviezen. Ik hoop dat ik me kan aansluiten bij een toerclub en op die manier gezelliger en makkelijker naar die tocht kan toeleven.
Uiteraard ben ik ook van plan om kleinere tochten als voorbereiding te rijden. Ik hoop dat ik deze manier van fietsen net zo leuk ga vinden als "normaal" fietsen en joggen. "Wielrennen" duurt immers veel langer.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 06 dec 2005 19:00

AAngezien ik dit jaar D-V op mijn palmares gezet heb zal ik je dit meegeven.

Tip :Maak gewoon veel kilometers , ik had er 4660 km op de racefiets opzitten toen ik hem reed en had weinig last van de benen en lichaam. Ik heb er genoeg zien ploeteren om de eerste klim op te komen ( en ik weeg er 110 netto ) , dus ga ook trainen op het klimmen en dalen. Regel ook begeleiding voor jezelf , want je verbruikt toch een heleboel calorieeen en die neem je toch niet allemaal me in een rugzak ( extra kgs )

Bij D-V ligt het zwaartepunt in de eerste 170 km , klimmen , daarna is het afvlakkend naar Nederland . Maar dan gaan de kilometers tellen. En je moet voor 18.30 uur ( ? ) in Bree vertrokken zijn anders mag je niet eens verder omdat men denkt dat je het toch niet haalt.
De aankomst , zeg maar laatste km , in Valkenswaard is onder politiebegeleiding.

It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 06 dec 2005 19:09

Quoten: Origineel geplaatst door who cares op 06 December 2005

AAngezien ik dit jaar D-V op mijn palmares gezet heb zal ik je dit meegeven.Tip :Maak gewoon veel kilometers , ik had er 4660 km op de racefiets opzitten toen ik hem reed en had weinig last van de benen en lichaam. Ik heb er genoeg zien ploeteren om de eerste klim op te komen ( en ik weeg er 110 netto ) , dus ga ook trainen op het klimmen en dalen. Regel ook begeleiding voor jezelf , want je verbruikt toch een heleboel calorieeen en die neem je toch niet allemaal me in een rugzak ( extra kgs )Bij D-V ligt het zwaartepunt in de eerste 170 km , klimmen , daarna is het afvlakkend naar Nederland . Maar dan gaan de kilometers tellen. En je moet voor 18.30 uur ( ? ) in Bree vertrokken zijn anders mag je niet eens verder omdat men denkt dat je het toch niet haalt.De aankomst , zeg maar laatste km , in Valkenswaard is onder politiebegeleiding.

Dus jij hebt ook je kilo's steeds de berg op moeten krijgen. Ik weeg ook niet echt weinig (zo rond de 93 - 95 kg., en ik kom van 120 kg. eerder dit jaar). Ben jij dan een natuurtalent v.w.b. klimmen. Ik ben benieuwd naar jouw manier van voorbereiden. Ws. fiets je al lang.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 06 dec 2005 21:40

Quote: Origineel geplaatst door Pietr op 06 December 2005
Dus jij hebt ook je kilo's steeds de berg op moeten krijgen. Ik weeg ook niet echt weinig (zo rond de 93 - 95 kg., en ik kom van 120 kg. eerder dit jaar). Ben jij dan een natuurtalent v.w.b. klimmen. Ik ben benieuwd naar jouw manier van voorbereiden. Ws. fiets je al lang.



Ik fiets nu zo'n 9 jaar in ons cluppie www.toerclubppp.nl .Elk jaar probeer ik steeds iets verder te gaan qua kilometers gaan. Regelmatig fiets ik alleen , gewoon een lekker tempo aan houden. Als ik alleen rij kan de afgelegde afstand nog behoorlijk oplopen , daar wordt je gewoon sterker van omdat je alles alleen moet doen en je je niet kan verschuilen in de groep.
Bij klimmen met een stijgingspercentage van zo rond 7 % lukt het me om een redelijk tempo ( 13-14 km/u ) aan te houden. Als het steiler wordt moet ik steeds iets dieper in de krachten gaan om te hem te halen. Ik kan waarschijnlijk toch redelijk wat vermogen opbrengen ondanks mijn gewicht. Ik klim gewoon op gevoel en probeer me nooit te forceren. En bepaalde moeilijkheden moet je gewoon een keer overwonnen hebben anders blijven die tussen de oren zitten.
BTW ik fiets wel met een triple , maar dat heb ik gewoon nodig.
Ik heb nog nooit in het hooggebergte gefiets , alleen de heuvels in Zuid-limburg en enkelen in de Ardennen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 07 dec 2005 12:19

250 km met hoogtemeters, ik moet er niet aan denken. Ze zeggen wel eens dat je voor een dag wel het dubbele van je gemiddelde trainingskilometers (per dag) aankan. Gemiddeld fiets ik in de zomer misschien 80 km, alles tot 110 kan ik vrij goed aan. Maar boven de 160 km zou ik het echt heel moeilijk krijgen. Voor 250 km zou je echt tussen de 100 en 150 km per keer moeten kunnen trainen. Anders is zo'n tocht gewoon helemaal niet leuk meer .

Plaats reactie